عراقچی: نقش آمریکا و متحدانش در توانمندسازی جنایت‌های اسرائیل نباید نادیده گرفته شود

9:14 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۱۰۳
عراقچی: نقش آمریکا و متحدانش در توانمندسازی جنایت‌های اسرائیل نباید نادیده گرفته شود
وزیر امور خارجه در محل استقرار خبرنگاران در جنب شورای امنیت سازمان ملل، با اشاره به اینکه جامعه بین‌المللی نمی‌تواند نقش آمریکا و متحدانش در توانمندسازی جنایت‌های اسرائیل را نادیده بگیرد، گفت: شورای امنیت باید مداخله کند تا صلح و امنیت را بازگرداند.

خبرگزاری میزان - سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه عصر (به وقت نیویورک) چهارشنبه، چهارم مهرماه ۱۴۰۳ در محل استقرار خبرنگاران در جنب شورای امنیت سازمان ملل (stakeout) حضور یافت و ضمن تشریح دیدگاه‌های ایران در مورد اقدام‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد؛ متن سخنرانی وزیر امور خارجه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عصر بخیر به همه شما و از حضورتان در اینجا سپاسگزارم؛ مایلم بیانیه کوتاهی درباره وضعیت جاری در منطقه و موضع جمهوری اسلامی ایران ارائه دهم و سپس به چند پرسش پاسخ خواهم داد.

شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت لبنان فراخوانده شده است؛ وضعیت در لبنان و منطقه به‌طور بی‌سابقه‌ای نگران‌کننده است؛ اجازه دهید صریح باشم: منطقه در آستانه یک فاجعه تمام‌عیار قرار دارد که اگر جلوی آن گرفته نشود، جهان با پیامد‌های فاجعه‌باری مواجه خواهد شد که مانند آن پیش‌تر مشاهده نشده است.

اسرائیل در حال قتل‌عام غیرنظامیان در غزه بوده و اکنون به نظر می‌رسد که همان جنایت‌ها را در لبنان تکرار می‌کند و جنگی تجاوزکارانه علیه این کشور به راه انداخته است؛ اسرائیل قبلا غزه را از طریق کارزار نسل‌کشی خود به «جهنم روی زمین» تبدیل کرده است، همان‌طور که یک مقام ارشد سازمان ملل به‌درستی آن را توصیف کرد؛ بیش از ۴۲ هزار فلسطینی بی‌گناه کشته، ۹۳ هزار نفر زخمی و زیرساخت‌های حیاتی ویران شده‌اند.

اکنون اسرائیل در حال تکرار جنایت‌های خود در لبنان است؛ تنها در یک هفته، اسرائیل حملات وحشیانه‌ای به شهر‌های لبنان انجام داده که منجر به کشته شدن صد‌ها زن و کودک شده است؛ اسرائیل به‌عنوان یک رژیم یاغی و تجاوزکار، از تمامی خطوط قرمز عبور کرده است.

برای این رژیم تروریستی، حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و صلح هیچ معنایی ندارد؛ هدف نهایی و شوم اسرائیل این است که کل منطقه را به آتش بکشد؛ تجاوز اسرائیل به لبنان بدون شک غیرقانونی و جنایت‌کارانه است؛ این یک اقدام تجاوزکارانه است و منشور سازمان ملل به‌طور آشکار نقض شده است.

شورای امنیت باید مداخله کند تا صلح و امنیت را بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها نسبت به پیامد‌های اعمال شریرانه اسرائیل در منطقه هشدار داده است؛ جامعه بین‌المللی نمی‌تواند نقش آمریکا و متحدانش در توانمندسازی جنایت‌های اسرائیل را نادیده بگیرد؛ حمایت بی‌قیدوشرط از سوی آمریکا و برخی کشور‌های غربی، اسرائیل را جسور کرده تا بدون مجازات جنایت کند.

این مصونیت، همراه با عدم اقدام شورای امنیت، منطقه را به سوی فاجعه سوق داده است؛ سران اسرائیل باید درک کنند که جنایات آن‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

مسیر کاهش تنش واضح است؛ اسرائیل باید فورا حمله‌های خود به غزه و لبنان را متوقف کند؛ شورای امنیت باید اکنون برای توقف جنگ اسرائیل و اجرای آتش‌بس فوری اقدام کند و بدین وسیله جان انسان‌های بی‌گناه را نجات دهد؛ در غیر این صورت، منطقه با خطر یک درگیری تمام‌عیار مواجه خواهد شد و تاریخ، حامیان اسرائیل به‌ویژه آمریکا را مسئول خواهد دانست.

ایران قاطعانه در کنار دولت و مردم لبنان ایستاده است؛ ایران پیش از این نیز برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای، صبر و خویشتن‌داری فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است؛ ایران به‌طور قاطع بر حق ذاتی خود برای دفاع از منافع حیاتی‌اش ایستادگی می‌کند.

متن پرسش‌های خبرنگاران از عراقچی نیز به شرح زیر است:

پرسش خبرنگار: حزب‌الله از شما درخواست کرده که متوسل به زور شوید و از نیروی نظامی خود برای کمک به آن‌ها استفاده کنید؛ جواب ایران، اما این بوده که «بخاطر مذاکرات، الان نه!»؛ منظورتان مذاکرات هسته‌ای بود؟ آیا ایران از حزب‌الله می‌خواهد که حملاتش به رژیم اسرائیل را کاهش دهد؟

عراقچی: حزب‌الله خود تصمیم می‌گیرد و کاملا به تنهایی قادر است از خود همچنین از لبنان و مردم لبنان محافظت کند.

پرسش‌ خبرنگار: ایران ازسوی برخی دولت‌ها و تحلیل‌گران به دامن زدن به این درگیری‌ها از طریق ارائه تسلیحات پیشرفته به حزب‌الله متهم شده است؛ پاسخ شما به این اتهام چیست؟

عراقچی: ما همیشه گفته‌ایم که از حزب‌الله در مبارزه مشروعش برای دفاع از لبنان و مردمش در برابر جنایت‌های رژیم اسرائیل و اشغالگری آن حمایت می‌کنیم.

پرسش خبرنگار: شما خواستار احترام و حفظ حقوق بین‌الملل شده‌اید، اما حزب‌الله انبوهی از سلاح‌ها در اختیار دارد؛ این امر ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت مخصوصا قطعنامه ۱۷۰۱ است؛ آیا شما از حزب‌الله می‌خواهید که به قطعنامه‌های بین‌المللی و قوانین بین‌المللی پایبند باشد؟

عراقچی: حزب‌الله هیچ اقدامی بر خلاف قطعنامه شورای ۱۷۰۱ امنیت نکرده است؛ این قطعنامه از هرگونه حضور نظامی جلوگیری می‌کند که ازسوی رژیم اسرائیل رعایت نشده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *