عارف: هیچکس حق ندارد جز براساس ضوابط حتی یک نفر را استخدام کند

19:43 - 04 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۰۶۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عارف: هیچکس حق ندارد جز براساس ضوابط حتی یک نفر را استخدام کند
معاون اول رئیس جمهور گفت: در این دوره، هیچکس حق ندارد جز براساس ضوابط، حتی یک نفر را استخدام کند و گر فردی شرایط استخدام را نداشت، حتی اگر بالاترین مقام دولت هم دستور داد، نباید بر طبق این دستور عمل شود، فقط شایسته سالاری باید لحاظ شود.

خبرگزاری میزان - در آیین تکریم و معارفه رؤسای سازمان اداری و استخدامی کشور که عصر امروز (چهارشنبه) برگزار شد، عارف با بیان اینکه در این جلسه، آقای میثم لطیفی، جوان دانشمندی از فرزندان سازمان، جای خود را به فرزند دانشمند دیگر خانواده می‌دهد گفت: برنامه راهبردی دولت که در زمان انتخابات، پزشکیان بر آن تأکید داشتند تکیه بر اسناد بالادستی و خصوصا «سند چشم انداز» و «سند برنامه هفتم توسعه» است که براساس سند چشم انداز، در سال ۱۴۰۴ باید جایگاه اول منطقه را کسب می‌کردیم، اما اکنون در بسیاری از شاخص‌ها جایگاه خود را از دست داده ایم و یکی از وظایف مهم سازمان تدوین سازوکار‌هایی است که ما را به این هدف برساند، ما باید جایگاه اول را در بین ۲۳ کشور جنوب غرب آسیا کسب کنیم و این درحالی است که توان و ظرفیت آن را داریم.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: در این برنامه، اصلاحات ساختاری دیده شده است که باید به طور جدی آن‌ها راعملی کنیم تا به اهداف برنامه هفتم برسیم.

عارف در ادامه درباره وظایف عمومی سازمان اداری و استخدامی گفت: سازمان اداری و استخدامی به اندازه رئیس جمهور در قبال برنامه هفتم توسعه مسئولیت دارد و وظیفه نظارتی یکی از این وظایف مهم رئیس این سازمان است که باید بدون تعارف به آن پرداخته شود، رئیس و کارکنان سازمان در زمینه وظیفه نظارتی، علاوه بر نظارت دقیق، برای حل مشکلات باید راهکار بدهند.

عارف در ادامه، ضمن برشمردن سایر وظایف سازمان گفت: اصلاحات ساختاری، ارتقاء سطح کارمندان و مدیران از طریق آموزش‌های ضمن خدمت، حاکمیت شایسته سالاری، کاهش بوروکراسی، مبارزه با فساد اداری، افزایش بهره وری، حل مشکل اداری دستگاه ها، حکمرانی دانایی محور از دیگر وظایف سازمان است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اصلاحات ساختاری باید بدون تعارف و بدور از شعار زدگی صورت گیرد گفت: در برنامه‌های گذشته، بار‌ها شعار محدود کردن دولت مطرح شده است، اما در حد یک تعارف مانده است، اما اکنون باید به طور جدی پای کار اصلاحات ساختاری بیاییم.

عارف در زمینه حاکمیت شایسته سالاری نیز گفت: سازمان اداری و استخدامی از این بعد نباید جز بر اساس ضوابط، حتی یک نفر را استخدام کند و حتی اگر فرضاً بالاترین مقام دولت هم این خواسته را داشت نباید عمل کند، چرا که ظلم آشکاری نسبت به حقوق جامعه است.

معاون اول رئیس جمهور کاهش بوروکراسی و مبارزه با فساد اداری را از دیگر وظایف سازمان عنوان کرده و گفت: بخشی از بوروکراسی به خاطر تورم قوانین، آیین نامه‌ها و مقررات است، در این حوزه به جای مانع تراشی باید تسهیل گر باشیم.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد اداری در دولت چهاردهم با جدیت باید دنبال شود گفت: در کشوری که براساس احکام الهی اداره می‌شود فساد اداری به هیچ وجه معنی ندارد..

عارف با بیان اینکه جواب منفی دادن، هنر نیست، حل مشکلات اداری دستگاه‌ها را از وظایف مهم سازمان اداری و استخدامی دانست و گفت: در جلسه با مدیران حفاظت از محیط زیست اشاره کردم که یک دلیل اینکه محیط زیست به این روز افتاده، این است که با جواب منفی دادن، کار‌ها درست نمی‌شود. باید راهکار نشان داد تا دستگاه‌ها همراه شوند، نباید خودمان را رو در روی دستگاه‌ها قرار دهیم بلکه باید مشکل‌گشایی کنیم.

وی اضافه کرد: افزایش بهره وری برای ما «حیثیتی» شده است. سازمان بهره وری با همکاری سازمان اداری استخدامی، برای افزایش بهره وری تلاش کنند. باید تعارف را کنار گذاشت، گاهی یک تشکیلات موازی به خاطر یک فرد ایجاد می‌شود و از این تشکیلات موازی کم نداریم، قصد دعوا نداریم، ولی باید در چارچوب برنامه‌ها جلو برویم. فرد محترمی بیکار می‌شود، حکمی می‌گیرد، بعد هم یک اتاق، بعد از آن یک مجموعه دو سه هزار متری گرفته و به این ترتیب تشکیلات موازی ایجاد می‌شود، سازمان اداری و استخدامی باید به این مسائل بپردازد.

«چابک سازی سازمانی و اداری» و «ارزیابی دقیق کارکنان دولت» از دیگر وظایفی بود که عارف برای رئیس جدید سازمان اداری و استخدامی و کارکنان این سازمان برشمرد.

معاون اول ریس جمهور همچنین با بیان اینکه «تربیت مدیران میانی به بالا» از جمله وظایف مهم سازمان است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده و تکلیف همه ماست گفت: نسل اول انقلاب، در تربیت نسل بعدی غفلت کردند و حالا شما همانگونه که مقام معظم رهبری در نشست هیئت دولت با ایشان بیان فرمودند باید در زمینه تربیت مدیران جوان به میدان بیایید و مستقل از دیدگاه سیاسی افراد، چهره‌های جوان، با علم و متدین را که بتوانند در آینده، مدیر کل، معاون و حتی وزیر بشوند را تربیت کنید و آنچه ما به دنبال آن هستیم تربیت هزار مدیر است که حداقل پانصد نفر آن‌ها مدیران خانم باشند و گزینش این جوانان باید براساس توزیع جغرافیایی صورت گیرد.

وی همچنین با بیان آنکه شاخص‌ها نشان می‌دهد وضعیتمان در زمینه منابع انسانی مطلوب نیست گفت: در شاخص توسعه منابع انسانی در بین ۱۹۲ کشور، رتبه ما ۷۸ است، در توسعه و ارتقاء دولت هوشمند رتبه ما ۱۰۱ است و در شاخص ادراک فساد اداری در میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۱۴ را داریم که این‌ها باید در این دوره اصلاح شود.

در ابتدای این مراسم، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی دولت سیزدهم با تبریک روز سرباز، درباره فعالیت‌های صورت گرفته در این سازمان و خصوصاً درباره افزایش حقوق سربازان و استفاده از سربازان تخصصی در دستگاه‌ها توضیحاتی بیان کرد، پس از آن علاء الدین رفیع زاده، رئیس جدید سازمان اداری و استخدامی، با بیان اینکه اگر نظام اداری درست کار نکند تمام مواردی که در مسیر توسعه پیش بینی شده است با مشکل مواجه می‌شود گفت: ما نیازمند تربیت مدیران و کارشناسان حرفه‌ای هستیم که تجربه کافی داشته باشند، نه اینکه صرفاً به صورت عملی و نظری در این حوزه فعالیت کنند.

وی درباره مدیریت عملکرد و اصلاح بوروکراسی اداری نیز به بیان برنامه‌های خود پرداخت.

پایان بخش این مراسم اهدای لوح تقدیر به میثم لطیفی و حکم انتصاب با امضای رئیس جمهور به علاء الدین رفیع زاده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *