تروریسم رژیم صهیونیستی در لبنان؛ نقض آشکار قوانین بین‌الملل با حمله به غیرنظامیان

7:45 - 07 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۰۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تروریسم رژیم صهیونیستی در لبنان؛ نقض آشکار قوانین بین‌الملل با حمله به غیرنظامیان
انفجار پیجر‌ها و بی‌سیم‌ها در لبنان از سوی رژیم صهیونیستی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا این حمله‌ها نقض قوانین بین‌المللی بودند یا خیر.

خبرگزاری میزان - اقدام‌های تروریستی رژیم صهیونیستی که به انفجار هزاران دستگاه پیجر و بی‌سیم و شهادت دست‌کم ده‌ها نفر و مجروح شدن هزاران نفر منجر شد، با محکومیت بین‌المللی مواجه شده است.

برخی از این محکومیت‌ها، اهمیت حقوق بین‌المللی بشردوستانه را متذکر شده‌اند و هشدار‌هایی مبنی بر اینکه این حمله‌ها ممکن است قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده باشد، دربرداشتند.

هدف قرار دادن غیرنظامیان

ژانین هنیس-پلاسچارت، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان، این حمله را محکوم کرد و گفت براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، به همه بازیگران مرتبط یادآوری می‌شود که غیرنظامیان هدف نیستند و باید همیشه از آن‌ها محافظت شود.

وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز این موضوع را تکرار و خواستار انجام تحقیقات مستقل درمورد این اقدام تروریستی شد.

آیا انفجار‌های دستگاه‌های ارتباطی از سوی رژیم صهیونیستی نقض قوانین بین‌الملل بود؟

تورک گفت: هدف قرار دادن همزمان هزاران نفر، اعم از غیرنظامیان یا نظامیان، بدون دانستن اینکه چه کسی دستگاه‌های مورد هدف را در اختیار داشتند و یا اینکه در زمان حمله در چه موقعیت مکانی بودند و یا در اطراف آن‌هاچه افراد دیگری حضور داشتند، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر بوده و تا حد قابل اجرا، نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

لما فقیه، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز این حمله را محکوم و خواستار تحقیقات بی‌طرفانه شد و تاکید کرد که قوانین بین‌الملل به کارگیری تله‌های انفجاری را ممنوع کرده تا از جان غیرنظامیان محافظت کند. 

کدام جنبه از قوانین بین‌المللی بشردوستانه نقض شد؟

برایان فینوکان، مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران و مشاور حقوقی سابق وزارت خارجه آمریکا، گفت که این حمله‌ها پرسش‌هایی را ذیل پروتکل اصلاحی دوم از کنوانسیون سلاح‌های متعارف خاص (ccw) ایجاد می‌کند؛ این پروتکل، مقرراتی را درمورد استفاده از تله‌های انفجاری تنظیم می‌کند.

فینوکان گفت: به‌عنوان نمونه، این پروتکل استفاده از تله‌های انفجاری در پوشش اشیاء قابل حملی که بی‌خطر هستند را ممنوع می‌کند؛ چنین محدودیتی در بند ۲ ماده ۷ پروتکل اصلاحی بیان شده است.

آیا انفجار‌های دستگاه‌های ارتباطی از سوی رژیم صهیونیستی نقض قوانین بین‌الملل بود؟

او اضافه کرد: ما هنوز منتظر دریافت اطلاعات بیشتر درمورد چگونگی دستکاری دقیق این پیجر‌ها هستیم و بعید نیست که با این ممنوعیت مرتبط باشد. 

این کارشناس حقوقی گفت که بدون در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر، رسیدن به نتیجه‌گیری قطعی درمورد اینکه چه تخلفاتی رخ داده، دشوار است. 

یورونیوز به نقل از آندریاس کریگ، کارشناس ارشد کینگز کالج لندن نیز گفت که این حمله‌ها ماده ۵۱ (بند ۳) و ماده ۴۸ پروتکل یک کنوانسیون ژنو را نقض می‌کند.

آیا انفجار‌های دستگاه‌های ارتباطی از سوی رژیم صهیونیستی نقض قوانین بین‌الملل بود؟

بند ۳ ماده ۵۱ از غیرنظامیانی که در خصومت‌ها شرکت ندارند محافظت می‌کند، و ماده ۴۸ نیز طرفین درگیری را ملزم می‌کند که بین غیرنظامیان و نظامیان و نیز بین اهداف غیرنظامی و اهداف نظامی تفاوت قائل شوند.

کریگ گفت: هر سلاحی که انتخاب می‌کنید باید به‌وضوح بین نظامیان و غیرنظامیان تمایز قائل شود، اما این حمله خاص (انفجار پیجر‌ها و دستگاه‌های ارتباطی) نتوانست این کار را به‌طور موثر انجام دهد. 

آندریاس کریگ همچنین خاطرنشان کرد که این حمله می‌تواند ناقض ماده ۴۱ پروتکل یک کنوانسیون ژنو باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *