دباغ: اقلیم کردستان عراق از دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران منتفع خواهد شد

12:54 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۰۳۰
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
دباغ: اقلیم کردستان عراق از دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران منتفع خواهد شد
نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران گفت: باتوجه به اینکه اقلیم کردستان هم تابعی از قانون اساسی عراق است، بنابراین در موضوعات مرتبط با سیاست خارجی کشور هم این منطقه سهم و نقش خود را دارد و از دستاورد‌های سفر انجام شده و تقویت روابط با ایران، منتفع خواهد شد.

خبرگزاری میزان - ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران درباره سفر اخیر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران به عراق و منطقه اقلیم کردستان این کشور، اظهار کرد: شاهد بودیم که مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در سفر به عراق و به خصوص در سفری که به شهر‌های کُردنشین عراق از جمله اربیل و سلیمانیه داشت، به صورت کُردی صحبت‌هایی را انجام داد که منجر به شادی و شعف مردم آن مناطق شد.

وی با بیان اینکه این نخستین مرتبه‌ای بود که یک رئیس‌جمهور از ایران به منطقه اقلیم کردستان عراق سفر کرده، گفت: سفر آقای پزشکیان یک بُعد راهبردی جدیدی دارد چرا که ایشان گفته که مرز‌ها بین ما نباید باشد و همه با هم برادر هستیم.

دباغ تصریح کرد: اینکه رئیس‌جمهور ایران گفته که مرز‌های میان کشور‌های اسلامی برداشته شود نکته قابل تأملی است، شما ببینید امروز کشور‌های اروپایی هم برای تقویت روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این اقدام را انجام داده‌اند.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران بیان کرد: در شرایط کنونی اقلیم کردستان عراق اهمیت خاصی برای جمهوری اسلامی ایران دارد؛ چرا که مرز جغرافیایی مشترک طولانی میان دو طرف وجود دارد. از طرف دیگر هم تاریخ همکاری و تعامل زیادی هم با ایران دارد.

وی افزود: به همین دلیل است که سفر آقای پزشکیان برای مردم کُرد و عراق دارای اهمیت زیادی است و به ویژه پس از اینکه ۱۴ توافقنامه همکاری میان ایران و عراق در این سفر به امضای مقامات دو طرف رسید.

دباغ تصریح کرد: باتوجه به اینکه اقلیم کردستان هم تابعی از قانون اساسی عراق است، بنابراین در موضوعات مرتبط با سیاست خارجی کشور هم، این منطقه سهم و نقش خود را دارد و از دستاورد‌های سفر انجام شده و تقویت روابط با ایران، منتفع خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر کردستان ایران، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در پایان خاطرنشان کرد: امروز کردستان عراق در قالب قانون اساسی این کشور از تمام توان و ظرفیت خود جهت تقویت و ارتقای سطح تعاملات، همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *