گفت‌وگو|

لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته به کجا رسید؟

8:00 - 07 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۰۱۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته به کجا رسید؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته در این کمیسیون در حال بررسی است تا بعد از تایید در کمیسیون و کسب رای اکثریت نمایندگان در نوبت صحن قرار بگیرد.

خبرگزاری میزان - ساماندهی تعطیلات آخر هفته بار دیگر در دستور کار نمایندگان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم قرار دارد، موضوعی که چند سالی مطرح است اما همچنان بدون نتیجه مانده است.

۲۵ شهریور ماه سال جاری بررسی لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری (اعاده از شورای نگهبان) - که درخصوص کاهش ساعت کار و افزایش تعطیلات پایان هفته است- در دستور کار جلسات کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت.

۱۲ فرودین ۱۴۰۲ محسن منصوری «معاون اجرایی رئیس‌جمهور وقت» از ارائه لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها در قالب اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس خبر داد. در این لایحه علاوه بر الزام دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به تعطیلی پنجشنبه‌ها، نکات حائز توجه دیگری هم ذکر شده بود. ساعات کار کارکنان دولت از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه تقلیل می‌یابد. همچنین کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک‌چهارم ساعات کار روزانه (حداکثر ۱۰ ساعت) تقلیل دهند که البته حقوق و مزایا و محاسبات سوابق خدمتی آن‌ها نیز متناسب با ساعات کار آن‌ها تعیین خواهد شد.

سید مرتضی محمودی در گفت‌وگو با میزان، در باره این لایحه بیان کرد: در حال حاضر روزهای پنجشنبه تقریبا نیمه تعطیل است و درهم ریختگی که درباره تعطیلی روز پنجشنبه وجود دارد کمی مشکل‌ساز است و این بلاتکلیفی کاربردی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تاکنون کار کارشناسی دقیقی روی موضوع تعطیلات آخر هفته انجام نشده است بیان داشت: ما باید بتوانیم برنامه‌ریزی درستی انجام بدهیم تا این تعطیلات برای سایر روز‌های هفته مشکل ساز نشود.

وی گفت: به نظر می‌رسد تعطیلی روز پنجشنبه به جای شنبه‌ها قابل قبول‌تر است و فواید بیشتری برای کشور داشته باشد.

همچنین احمد بیگدلی در گفت‌وگو با میزان، در این باره اظهار کرد: شنبه‌ها را نمی‌توانیم تعطیل کنیم و کمیسیون اجتماعی پیشنهاد کرده است که ساعت کاری در هفته ۴۰ ساعت و ۵ روز باشد.

وی افزود: لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته در مجلس قبلی مطرح شده بود تا بتوانیم شنبه‌ها را تعطیل کنیم و مناسبات اقتصادی‌ خود را با کشورهای دیگر بیشتر هماهنگ کنیم اما شورای محترم نگهبان ایراد شرعی به این لایحه وارد کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بعد از آن کمیسیون پیشنهاد تعطیلی روزهای پنجشنبه‌ به جز ادارات خدمات‌رسان مثل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، اماکن ورزشی، بانک‌ها و بقیه ادارات با ۴۰ ساعت در هفته و ۵ روز شنبه تا چهارشنبه را مطرح کرد. اگر این موضوع در کمیسیون رای آورد احتمالا هفته پیش‌رو در نوبت صحن قرار خواهد گرفت.

بیگدلی اظهار داشت: در صورتی که این موضوع در صحن علنی بتواند رای اکثریت نمایندگان را کسب کند پنجشنبه روز تعطیل اداری محسوب می‌شود و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *