عروسک‌های نمایشی «دارا» و «سارا» رونمایی شد

14:30 - 03 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۷۶۲
عروسک‌های نمایشی «دارا» و «سارا» رونمایی شد
دارا و سارا همان عروسک‌های نام‌آشنای ایرانی، به‌صورت عروسک‌های نمایشی در آیین پایانی جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

خبرگزاری میزان- طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این دو عروسک به‌صورت دستی و در ابعادی چندین برابر بزرگتر از عروسک‌های بازی سارا و دارا ساخته شده و قرار است در برنامه‌های سالنی، تلویزیونی، نمایش‌های صحنه‌ای و نمایش‌های خیابانی، تماشاخانه سیار کانون و مناسبت‌های مختلف به‌عنوان نمادی از عروسک‌های ایرانی به تولید محتوا و اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان بپردازد.

محمد اعلمی کارگردان و عروسک‌ساز و عروسک‌گردان شاخص فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از جمله شهر موش‌ها سازنده این نمونه عروسک‌ها به سفارش معاونت فرهنگی کانون است که از آن به‌عنوان سفیری فرهنگی و شخصیتی نمایشی معرف فرهنگ و هویت ایرانیان استفاده خواهد شد.

این عروسک‌های نمایشی که در آیین پایانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان و با حضور وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم رونمایی شد، با مواد اولیه ابری و روکش سیلیکونی و امکان فک‌زدن و حرکت‌دادن لب‌ها ساخته شده‌است.

کانون پرورش فکری اعلام کرده است که تولید این عروسک‌های نمایشی به همراه یک پیوست فرهنگی -برای عروسک‌هایی که سابقه‌ای ۲۳ ساله دارند- بخشی از برنامه‌های کانون برای بازارپردازی و شخصیت‌پردازی برای دیگر محصولات مرتبط با کودکان هم‌چون کتاب، فیلم، انیمیشن، تئاتر، اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و...، است که به‌تدریج تولید و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

عروسک‌های نمایشی دستکشی «دارا» و «سارا» رونمایی شد

در همین زمینه کانون در ماه‌های اخیر از برنامه‌ریزی و مطالعه برای تولید محصول اصلی یعنی نسل جدیدی از دارا و سارا همان عروسک‌های خاطره‌ساز کودکان دهه ۸۰ و ۹۰ نیز خبر داده است که این موضوع از سوی معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال پیگیری است.

بر همین اساس علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در ویژه‌برنامه رونمایی از دو عروسک در آیین پایانی جشنواره هنر‌های نمایشی -که روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران انجام شد- در سخنرانی خود، درباره این عروسک‌ها اظهار نظر کرد و گفت: امروز اتفاق خوبی رخ داد و آن رونمایی از عروسکی بود که تولید فرهنگی ماست، چیزی که امروز در کشور نیاز داریم همین‌هاست، تولیدات بومی و ارزشمندی که باور‌ها و فرهنگ خودمان را به جامعه مخاطب منتقل می‌کند. امیدوارم در سال‌های آینده تولیدات ارزشمندتر و بهتر را به مخاطبان ارایه کنیم.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در همین آیین یادآور شد: احیای عروسک دارا و سارا را به فال نیک می‌گیریم و برنامه جدی برای این حوزه داریم. از سوی دیگر باید به بازارپردازی فرهنگی هم فکر کنیم از همین رو تولید فیلم و اقلام فرهنگی در عروسک‌های دارا و سارا از برنامه‌های بعدی ماست.

پیشتر نیز فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان درباره جزییات عروسک‌های نمایشی دارا و سارا گفته بود: ما برای تعامل با کودکان و نوجوانان نیاز به شخصیت‌های عروسکی داشتیم که بتواند با حضور در شهر‌های مختلف، برنامه‌های تلویزیونی، تماشاخانه سیار، مناسبت‌ها و مراسم‌ها ضمن ارتباط با مخاطبان به تولید و عرضه برنامه‌های فرهنگی بپردازد و این مأموریت از سوی عروسک‌های نمایشی دارا و سارا دنبال خواهد شد.

گفتنی است، پوشاندن لباس اقوام مختلف ایرانی به تن این عروسک‌ها، اجرای نمایش‌های ویژه کودکان و تولید محتوای غنی برای معرفی این عروسک‌ها به بچه‌ها با قصه‌گویی و هنرنمایی عروسک‌گردانان و صداپیشه‌های حرفه‌ای با زبان فارسی و دیگر زبان‌ها و گویش‌های گوناگون کشور از برنامه‌های آینده کانون برای شخصیت‌پردازی و معرفی این عروسک‌ها به کودکان و نوجوانان ایرانی است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *