گفت‌وگو|

روایتی از ۴۵ روز مقاومت تکاوران نیروی دریایی ارتش در برابر رژیم بعثی

10:01 - 04 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۴۹۷
روایتی از ۴۵ روز مقاومت تکاوران نیروی دریایی ارتش در برابر رژیم بعثی
یک نویسنده کتاب، روایات فرماندهان تکاور نیروی دریایی ارتش از ۴۵ روز مقاومت در مقابل ارتش رژیم بعث را خاطراتی جذاب و تاریخ‌ساز و تامل در رویداد‌های هشت سال دفاع مقدس را قابل توجه خواند.

خبرگزاری میزان- کتاب «عرشه تا عرش؛ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی» تالیف مجید نجف‌پور روایتی از رشادت‌های نیروی دریایی است که توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

مجید نجف‌پور نویسنده کتاب «عرشه تا عرش؛ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی» در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون این اثر گفت: این کتاب حکایت ۴۵ روز مقاومت نیرو‌های دریایی و تکاوران ارتش جمهوری اسلامی است که دوشادوش سایر نیرو‌ها در مقابل دشمن بعثی از شهر خرمشهر دفاع کردند و مقاومتی فداکارانه را به نمایش گذاشتند. این اثر حاوی خاطرات چند تن از فرماندهان نیرو‌های دریایی است که بسیار جذاب و خواندنی محسوب می‌شود.

وی درباره شیوه نگارش کتاب «عرشه تا عرش» تاکید کرد: این اثر به شیوه مستند تاریخی یا به عبارتی تاریخ شفاهی نوشته شده است و در هفت فصل تدوین شده تا بخش‌هایی از تاریخ کشور ایران را که مصادف با حمله نیرو‌های بعث عراق به خاک کشور است، مطرح کند. در کتاب «عرشه تا عرش» نه تنها در مورد عملیات مروارید و ناوچه پیکان، بلکه ناتوانی برخی از سلاح‌ها مانند ژسه و جایگزینی کلاشینکف پس از آزمون و خطا در ابتدای جنگ، اطلاعاتی شنیدنی بیان شده است، همچنین در مورد تنها بازمانده ناوچه پیکان خاطراتی ارزشمند و خواندنی به ثبت رسیده است.

نجف‌پور به بخش‌هایی از کتاب «عرشه تا عرش» اشاره و بیان کرد: در یکی از فصل‌ها در مورد ناوچه پیکان و عملکردش و تنها بازمانده‌اش نکاتی مطرح شده که بسیار تکان‌دهنده است؛ زمانی که در‌های کریدور‌های ناوچه پیکان بر روی خدمه قفل شد و ناوچه تکاوران و سرنشینان را با خود به قعر دریا می‌کشاند. تنها دو نفر هستند که از این حادثه سخت جان سالم به در می‌برند، فرمانده ناو به اضافه یک اسیر عراقی. این دو در حالی که تلاش دارند تا از گرداب ناوچه پیکان فاصله بگیرند، با اشک و تنی زخمدار روی آب شور خلیج فارس دوستان و همرزمان خود را بدرقه می‌کنند. گاهی همسایه کوسه‌ها می‌شوند و گاهی از تشنگی با خدا زمزمه می‌کنند. این فرمانده علاوه بر درد‌های خودش مراقبت از جان اسیر عراقی را نیز بر عهده گرفته بود و این داستان پر غصه سه روز ادامه داشته است.

این نویسنده کتاب، به بخش‌های دیگری از کتاب «عرشه تا عرش» اشاره و بیان کرد: وقتی که ۳۰۰ تکاور در کنار مردم خرمشهر برای آزادی کشور در کنار سایر رزمندگان اسلام مبارزه می‌کنند، رویداد‌های شگرفی را رقم می‌زنند که در کتاب به آن‌ها اشاره شده است. روایت خاطرات از زبان کارکنان و دریادلان جانباز ناوچه‌های پیکان، سهند، سبلان و جوشن، بسیار خواندنی است.

آتش بدون دود 

وی در مورد فصل یک کتاب «عرشه تا عرش» گفت: در ابتدای فصل اول نگاهی داریم به تاریخچه دریانوردی و نبرد‌های دریایی ایران و تمدن باستان کشور، در فصل دوم نیز اختلاف مرزی ایران و عراق خصوصا در آبراهه اروند مطرح شده است. همچنین حوادث قبل از شروع هشت سال دفاع مقدس و بمب‌گذاری‌ها توسط رژیم بعث در شهر‌های خرمشهر، آبادان و اهواز مطرح شده که با اسن عنوان نامگذاری شده و اطلاعاتی را به مخاطب ارائه کرده است.

نجف‌پور گفت: در فصل چهارم که از روز ۳۱ شهریور ۵۹ شروع می‌شود، به تهاجم رژیم بعث به بخش‌هایی از خوزستان و کردستان اشاره شده است و نقشه‌های شومی را که صدام برای شهر‌های مختلف ایران کشیده شده بود، برای مخاطبان بیان کرده است. همچنین از تصمیم صدام و از نامگذاری شهر‌هایی مانند خرمشهر و آبادان با عنوان بخشی از خاک خود تا حضورش با ادوات جنگی سنگین در شهر‌های مرزی ایران مطالبی شنیدنی و قابل تامل را مطرح کرده است.

این نویسنده تصریح کرد: در فصل پنجم کتاب «عرشه تا عرش» در مورد عملیات‌های مروارید و ... صحبت شده و همچنین مبارزاتی که برای گرفتن میادین العمیه و البکر، مراکز صادرات نفت عراق در خلیج فارس، توسط نیرو‌های ایرانی انجام شد و شهادت ۱۰۰ ملوان ایرانی و تکاوران نیروی دریایی ارتش و ناخدایی که سرنوشتش را خدا به گونه‌ای دیگر رقم زد.

وی به فصل ششم کتاب «عرشه تا عرش» اشاره و بیان کرد: در فصل ششم به آزادی خرمشهر در سال ۶۶ با عملیات ثامن الائمه، فتح المبین و بیت المقدس در سه مرحله اشاره شده است. در فصل هفتم که فصل پایانی کتاب محسوب می‌شود و به عملیات کاروان که عملیاتی ناشناخته و گمنام بوده پرداخته شده است. فصل هفتم با عنوان جنگ نفتکش‌ها نامگذاری شد.

عملیات کاروان 

نجف‌پور به بخش دیگری از کتاب «عرشه تا عرش» پرداخت و ابعاد عملیات کاروان را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: هشت سال دفاع مقدس و رویداد‌ها و اتفاقات بسیاری را رقم زد. گاه مقاومت‌های فداکارانه و نبرد‌های سخت در مقابل دشمن بعثی از شهر‌هایی همانند خرمشهر و آبادان و ... با اشک‌هایی برآمده از اعماق وجود و با اهدای جان دوستان رقم می‌خورد و گاهی شیرینی رشادت، شجاعت رزمندگان، آزادی شهرهایی چون خرمشهر را به دنبال داشت، اما در این میان منطقه استراتژی بود که از طریق آن کشتی‌های باربری قله و مواد مورد نیاز خوراک مردم را تامین می‌کردند که باید مورد حمایت قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: در آن زمان کشتی‌های باربری که به بنادر نزدیک می‌شدند مورد تهدید میگ‌های ۲۲ و ۲۵ عراق قرار می‌گرفتند و این کشتی‌ها را مورد هدف قرار داده و خسارت‌های بسیاری را به بار می‌آوردند. در این مسیر ایران علاوه بر دادن خسارت‌ها به شرکت‌های باربری خارجی مانند یونان و ... تعهد‌های سنگین بیمه‌ای بالا را نیز مجبور بود بپردازد، بنابراین عملیاتی به نام کاروان شکل گرفت که این کشتی‌ها توسط یگان‌های نیرویی دریایی ارتش و نیروی هوایی اسکورت می‌شدند تا از آنان در مقابل حملات رژیم بعث محافظت شود.

نجف‌پور به یکی از قابل تامل‌ترین بخش‌های کتاب «عرشه تا عرش» اشاره کرد و افزود: در بخشی از این کتاب به برخی از سود جویان شرکت‌های کشتیرانی و باربری خارجی اشاره شده است که ناخدای یونانی در یکی از بنادر عربی قبل از ورود به تنگه هرمز پیاده می‌شد و کشتی به همراه کارگران و خدمه خارجی آن را تحویل فرماندهان عملیات کاروان می‌داد تا به اسکله بندرعباس برای تخلیه بار برود، در همین حین ناخدا مختصات کشتی را به نیروی بعث ارائه می‌کرد تا آنان کشتی‌های فرسوده‌ای را که توسط کشتیرانی یونانی انتخاب و ارسال شده است، مورد هدف قرار دهند تا بدین وسیله خسارت‌های هنگفتی را از ایران دریافت کنند. هشت سال دفاع مقدس سراسر اتفاقات و رویداد‌های شنیدنی، خواندنی و در عین حال قابل تامل دارد.

وی به نام گذای کتاب «عرشه تا عرش» اشاره و بیان کرد:  نام اثر «عرشه تا عرش» یک نام چند بعدی است ابتدا به لحاظ آوایی و نکته دوم از عرشه ناو پیکان که ۱۰۰ تکاور را در آغوش کشید و به قعر دریا برد تا عرش خداوند که این شهدا در آن حضور پیدا کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *