نگرانی‌ها از تشدید خشونت‌های نژادپرستانه در آلمان

8:58 - 01 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۲۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگرانی‌ها از تشدید خشونت‌های نژادپرستانه در آلمان
سازمان‌های غیردولتی درمورد افزایش خشونت‌های جناح راست علیه مهاجران هشدار داده‌اند.

خبرگزاری میزان - افزایش حمایت از حزب ضدمهاجران AfD آلمان در ۲ انتخابات ایالتی باعث شده که سازمان‌های غیردولتی زنگ خطر را درمورد خشونت گسترده جناح راست علیه مهاجران به‌صدا درآورند. 

چند روز قبل حدود ۸۰ نفر در یک میدان در شهر نروپین، شهری ۳۰ هزار نفری در شمال غربی برلین در ایالت براندنبورگ تجمع کردند؛ این افراد شعار‌های ضدنژادپرستی سرمی‌دادند. 

تشدید نژادپرستی در آلمان

یکی از افرادی که در این تجمع شرکت کرده بود، ساگنی فایسا بود به‌همراه همسر آلمانی و ۲ فرزندش بود.

این معلم می‌گوید از زمانی که ۹ سال قبل از اتیوپی به آلمان نقل مکان کرد، با نژادپرستی و بیگانه‌هراسی مواجه بود، اما از حدود سال ۲۰۲۰ اوضاع به تدریج بدتر شده است.

فایسا گفت: تقریبا هر روز در زمان رانندگی با توهین و الفاظ نژادپرستانه روبرو می‌شوم؛ در برخی موارد در فاصله مدرسه و خانه‌ام مورد توهین چندین نفر قرار می‌گیرم. 

در طرف دیگر میدان، گروه کمی بزرگ‌تر از مردم برای حمایت از یک حزب راست افراطی، یعنی حزب آلترناتیو برای آلمان یا AfD گرد هم آمده بودند. یکی از سخنرانان، هانس گناک، نماینده پارلمان و رئیس سازمان جوانان AfD بود؛ این حزب از سوی دفتر حفاظت از قانون اساسی آلمان به‌عنوان افراط‌گرایان راست طبقه‌بندی شده است.

گناک در طول سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای خود گفت: برای ما، موارد زیر در هر حوزه سیاستی صدق می‌کند؛ نخست آلمان؛ یک سال دیگر دولت را از دفاترشان بیرون کرده و بعد دوباره برای کشورمان سیاست‌گذاری می‌کنیم؛ اگر قرار است آن‌ها (مهاجران) را اخراج کنیم، پولی به آن‌ها نخواهیم داد.

حزب آلترناتیو برای آلمان باوجود لفاظی‌ها، برنامه‌ها و اقدام‌های ضدمهاجر خود، در چند ماه گذشته در انتخابات اتحادیه اروپا، محلی و ایالتی به موفقیت دست یافته است. 

حزب‌های افراطی تا حدی راست افراطی در برخی مناطق آلمان، به‌ویژه در شرق این کشور، اکنون قوی‌ترین نیروی سیاسی هستند؛ در ایالت تورینگن، از هر ۳ نفر یک نفر در انتخابات سپتامبر به AfD رای دادند. 

نگرانی‌ها و ترس‌های مهاجران درمورد آینده‌شان در آلمان و امنیت خودشان بسیار منطقی است؛ مجموعه‌ای از آمارها، نظرسنجی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که چگونه افزایش چشمگیر خشونت‌های جناح راست، افراد دارای سابقه مهاجرت را به‌ویژه در آلمان شرقی در معرض خطر قرار می‌دهد.

نقش احزاب راست‌گرا

فردا آتامان، کمیسر فدرال ضد تبعیض آلمان به‌تازگی هشدار داده بود که این تغییر به راست‌گرایی با بحران تبعیض ارتباط دارد.

به‌گفته آتامان، تعداد کسانی که به‌دنبال مشاوره درپی تجربه تبعیض هستند سال به سال افزایش یافته است؛ از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، بیش از ۲۰ هزار نفر با آژانس فدرال ضدتبعیض تماس گرفتند.

در همین حال، تعداد جرایم گزارش‌شده با انگیزه افراط‌گرایی راست به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

اداره پلیس جنایی فدرال آلمان در ۶ ماه نخست سال ۳۱۸ مورد از این قبیل را ثبت کرده است؛ براساس این آمار، تقریبا ۲ مورد جرایم با انگیزه افراط‌گرایی در روز در آلمان رخ می‌دهد.

تصور می‌شود که رقم واقعی بسیار بیشتر باشد؛ براساس گزارش‌ها، پناهندگان و افرادی که سابقه مهاجرت دارند به‌ویژه در معرض خطر هستند.

AfD از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۱۳ مردم آلمان را به اقدام علیه مهاجران تحریک کرده است؛ اوایل امسال بود که اسنادی درباره سیاست‌های مهاجرتی این حزب منتشر شد.

افشای این طرح باعث شکل‌گیری اعتراض گسترده در سراسر آلمان شد.

یک کارشناس آلمانی از انجمن «آلمان برای دیدگاه قربانیان» معتقد است که نژادپرستی روزمره علیه مهاجران در آلمان، به‌ویژه رنگین‌پوستان، ارتباط زیادی با شعار‌های AfD دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *