گزارش|

اندر احوالات کمک داور ویدیوئی و اشتباهات سریالی/ تصمیمات پرانتقاد، بلای جان اعتماد تیم‌ها

0:36 - 02 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۱۸۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
اندر احوالات کمک داور ویدیوئی و اشتباهات سریالی/ تصمیمات پرانتقاد، بلای جان اعتماد تیم‌ها
از قرارِ معلوم سیستم کمک داور ویدیویی نیز تاثیری در لیگ برتر ندارد و مشخص نیست VAR نسخه ایرانی چه فرقی با نسخه اروپایی‌ها دارد.

خبرگزاری میزان - پیش از شروع بازی‌های فصل جدید لیگ برتر و در بحبوحه گمانه‌زنی‌های جنجالی برای حضور یا عدم حضور سیستم کمک داور ویدیویی، فرض بر این بود که VAR در لیگ برتر حداقل تا نیم فصل و حتی در بازی‌های مهم وجود نخواهد داشت، اما در ابتدای فصل این اتفاق منفی رخ نداد و از سوی فدراسیون فوتبال به کرات اعلام شد که VAR در اکثر بازی‌ها به هر مشقت و مصیبتی که شده، فراهم می‌شود.

در ابتدا فوتبال‌دوستان ایرانی، خوشحال از این اتفاق، تصوری از برگزاری بدون حاشیه و عادلانه لیگ برتر داشتند، اما ماجرا طور دیگری ورق خورد! پرده آخر این جنجال‌ها بازی استقلال و نساجی بود که اشتباهات عجیب و غریب و با وجود VAR رقم خورد که حتی صدای تمام کارشناسان داوری و پیشکسوتان این عرصه را هم درآورد و مشخص شد نسخه VAR ایرانی فوتبال کشورمان با سیستم کمک داور ویدیویی فوتبال غرب، از زمین تا آسمان تفاوت دارد!

عوامل استرس‌زا برای داوران پراشتباه؛ از سخت‌افزار «توخالی و دکوریِ VAR» فدراسیون تا مکاوحتِ باشگاه‌ها

خارج شدن کنترل بازی و وارد شدن استرس و تنش‌های روانی به داوران ایرانی

به زعم کارشناسان داوری، تعداد دوربین‌های کم و نبود برخی از سخت‌افزارهای VAR در ایران، این سیستم را شبیه به سیستم ویدئو چک والیبال کرده است و از آن طرف افرادی که در اتاق VAR قرار دارند، علاوه بر آن که نمی‌توانند کمکی به داور بکنند، بلکه برخی مواقع با راهنمایی‌های اشتباه، داوران را با تردید روبرو می‌کند و پس از وارد شدن چند شوک و تردید جنجالی در ذهن داوران و تیم پیشتیبانی، کنترل زمین مسابقه، کادر فنی دو تیم و بازیکنان از دست داور خارج می‌شود و بازی به بی‌راهه می‌رود؛ هرقدر هم که یک داور، خبره یا حتی باتجربه باشد، به خاطر نظرات ضد و نقیض تیم پشتیبانی و شنیدن پیشنهادات و راهنمایی‌های آن‌ها از طریق سیستم صوتی، ناخودآگاه دچار هرج و مرج و پریشانی ذهنی می‌شود.

برخی کارشناسان حتی پا را فراتر گذشته‌اند و  معتقدند سیستم کمک داور ویدیوئی در این مقطع باعث کاهش اعتماد به نفس دوران ما شده است به طوری که یا ورود VAR حتی ممکن است به تصمیم درست خود هم شک کنند. با این تفاسیر شاهد هستیم داوران ایرانی در یک دوران تاریک قرار گرفته‌اند و داوری برای آن‌ها با VAR سخت‌تر و دشوارتر از داوریِ بدون VAR شده است.

باشگاه‌هایی همانند نساجی و استقلال علیه هم‌دیگر بیانیه می‌دهند؛ هواداران به جان یک‌دیگر می‌افتند و هر باشگاه یا بازیکنی می‌خواهد ثابت کند حق وی خورده شده است! بازیکن به جای پیگیری تمریناتش استوری تحلیل داوری می‌گذارد و به تبع آن هواداران هم در فضای مجازی گل و بلبل نثار هم می‌کنند و این می‌شود وضعیتِ آشفته لیگ برتر پرحاشیه فوتبال ایران!

در این بین فدراسیون فوتبال نیز هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و احضارهای فراوان کمیته انضباطی یا اخلاق نیز تأثیری بر احوالات باشگاه‌ها یا سرمربی و بازیکنان ندارد زیرا تا زمانی که VAR به شکل درستی اجرا نشود یا باشگاه‌ها ندانند در کدام زمین بازی می‌کنند، هیچ اتفاق خوبی رخ نخواهد داد.

وقتی صحبت از برگزاری برخی بازی‌ها با استفاده از VAR می‌شد بسیاری از فوتبالی‌ها گمان می‌کردند VAR اشتباهات داوری را به صفر خواهد رساند، اما اشتباهات فاحش اتاق VAR در همین چند هفته ابتدایی لیگ برتر نشان داده داوران و تیم پشتیبانی VAR در اتاق سیستم کمک داور ویدیویی هنوز استفاده از این تکنولوژی را به طور کامل آموزش ندیده‌اند و بلد نیستند. در همین مسابقه اخیر و جنجالی لیگ برتر، هر دو تیم استقلال و نساجی از این تصمیمات، متضرر شدند و شاهکار تمام این بی‌سامانی‌ها، اعلام پنالتی به سود استقلال و اخراج روزبه چشمی بود! هم‌چنان اعتراضات باشگاه‌ها و هوادارانشان تمامی ندارد و فوتبال ایران دچار بی‌اخلاقی و کری‌خوانی‌های مجازی اهالی فوتبال شده و هیچ کس از این سیستم کمک داور ویدیویی توخالی و دکوری فدراسیون فوتبال راضی نیست به جز فدراسیون‌نشینان!

عوامل استرس‌زا برای داوران پراشتباه؛ از سخت‌افزار «توخالی و دکوریِ VAR» فدراسیون تا مکاوحتِ باشگاه‌ها

ضرورت تجهیز و بازنگری کامل بر سخت‌افزار VAR و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای داوران 

تمامِ این جنجال‌ها و جنگ‌های روانی میان اهالی فوتبال، باعث شده داوران ملی و فراملی ایران در تصمیم‌گیری‌هایشان دچار تنش و استرس شوند و همین بیانیه دادن‌های بی‌ثمر و پرحاشیه باشگاه‌ها و سیستم عجیب و غریب VAR نسخه ایرانی، شب و روز را برای داوران تلخ و ناامیدکننده کرده است، به طوری که هر زمان یک داور فوتبالی در لیگ برتر را مشاهده می‌کنیم، مشخص است بازی در لحظاتی از کنترلش خارج می‌شود و نمی‌تواند حتی از سلاح خود، یعنی کارت قرمز و زرد به درستی بهره ببرد، زیرا فکرش پریشان و درگیر صحنه‌هاییست که نمی‌داند درست تصمیم گرفته یا اشتباه بوده و تیم پشتیبانی هم نمی‌تواند به درستی صحنه بازبینی را برای آن داور به عرصه نمایش در بیاورد یا مشاوره‌هایی که می‌دهد سرشار از اشتباه یا سلایق شخصی و به دور از قوانین روزِ فوتبال در دنیاست.

راهکارِ حل این مشکل، ارتقاء اصولی سیستم سخت افزاری کمک داور ویدیویی در ایران است و علاوه بر آن، هم داوران و هم تیم پشتیبانی که متشکل از داوران است باید تحت آموزش بیشتر و بهتر قرار بگیرند و بهترین فرصت برای آن‌ها در تعطیلی لیگ یا فیفادی‌ است که در طول فصل شاهد آن هستیم.

کارگاه‌های آموزشی و مستمر با حضور داوران مورد تایید فیفا می‌تواند بسیار مشکل‌گشا باشد و نسبت به هزینه‌های فضایی لیگ برتر ایران، بسیار مفید و ارزان و پر از فایده است؛ در غیر این صورت لیگ برتری جنجالی و آکنده از تنش و درگیری با افت کیفیت فنی تیم‌ها شاهد خواهیم بود و داورانی تحویل فوتبال داده می‌شوند، که نمی‌توانند تصمیمات قاطعانه بگیرند و همه آن‌ها دچار استرس و هیجانات ناشی از جو بازی و تماشاگران خواهند شد. اشتباهات آن‌ها چند برابر می‌شود و ممکن است در این حال و احوال پای شرط‌بندی و تغییر نتایج هم به بازی‌ها باز شود تا این اتفاقات و اشتباهات داوری، «عادی» به نظر برسد!

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *