سهمیه‌بندی، تهدیدی برای سطح کیفی ووشو آسیا/ یک پیروزی و ۲ مدال!

7:45 - 01 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۱۵۸
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
سهمیه‌بندی، تهدیدی برای سطح کیفی ووشو آسیا/ یک پیروزی و ۲ مدال!
سهمیه‌بندی مسابقات ووشو قهرمانی آسیا باعث شد سطح کیفی رقابت‌های برخی‌ اوزان و مدال‌های کسب شده توسط ورزشکاران کشورمان مورد انتقاد قرار گیرد.

خبرگزاری میزان - دهمین دوره رقابت‌های ووشو قهرمانی آسیا در ماکائو با قهرمانی پرقدرت چین و نایب قهرمانی ایران به پایان رسید.

در این دوره از مسابقات، ووشوکاران ایرانی با کسب ۱۵ مدال رنگارنگ، جایگاه نایب قهرمانی خود در قاره کهن را حفظ کردند.

اما در کنار این موفقیت‌ها، برخی حاشیه‌های عجیب در این رقابت‌ها به چشم می‌خورد که شایسته بررسی است. یکی از مهم‌ترین این حاشیه‌ها، استقبال کم برخی از کشور‌ها از این مسابقات و به تبع آن، کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در برخی اوزان به خصوص در بخش ساندای بانوان بود.

سهمیه‌بندی مسابقات و محدودیت در تعداد ورزشکارانی که هر کشور می‌تواند به این رقابت‌ها اعزام کند، عامل اصلی کاهش سطح رقابت در برخی اوزان بوده است. این موضوع به ویژه در مورد بانوان نمود بیشتری داشت و باعث شد تا مدال برخی از ورزشکاران ایرانی با کمترین تعداد مبارزه به دست آید.

برای مثال، شهربانو منصوریان با تنها یک پیروزی به مدال طلا دست یافت و سوگند سسنکایی نیز تنها با یک شکست، برنز این رقابت‌ها را از آن خود کرد! در واقع ووشو بانوان در ۲ وزن روی هم یک پیروزی کسب کرد، اما یک طلا و یک برنز بدست آورد!

این نتایج در حالی به دست آمد که سطح مسابقات در گذشته بسیار بالاتر بوده و کسب مدال با این تعداد کم مبارزه، چندان مرسوم نبود.

از یک سو، کسب هر مدالی برای ورزشکار و کشورش ارزشمند است و باید جشن گرفته شود. از سوی دیگر، قهرمانی با یک پیروزی، به ویژه در سطح قاره آسیا، سوالاتی را در مورد سطح واقعی رقابت‌ها ایجاد می‌کند.

بدون شک، ورزشکارانی که با حداقل مبارزه به مدال رسیده‌اند، زحمت فراوانی کشیده‌اند و شایسته تقدیر هستند، اما از سوی دیگر، این موضوع نشان می‌دهد که سطح برخی از اوزان در این مسابقات به دلایل مختلف، به ویژه سهمیه‌بندی، کاهش یافته است.

به هر حال هر مدالی ارزش خاص خود را دارد. یک نفر با ۴ - ۵ قهرمان بزرگ دنیا مبارزه می‌کند و مدال المپیک می‌گیرد و یک نفر هم می‌تواند با یک برد قهرمان آسیا شود، اما خود ورزشکاران نباید این مدال‌ها را با هم مقایسه کرده و درباره دیگری نظر بدهند!

قطعاً هیچ مدالی بی‌ارزش نیست و باید برای موفقیت ورزشکاران در هر رشته‌ای (المپیکی و غیرالمپیکی) ارزش قائل شد.

امید است ووشو ایران بتواند در ادامه مسیر موفق باشد و در رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی بهترین عملکرد را داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *