آمریکا بازنده اصلی در دریای سرخ

7:45 - 28 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۵۷۷
آمریکا بازنده اصلی در دریای سرخ
تصمیم آمریکا برای مقابله با ارتش یمن در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب نه‌تنها نتیجه‌ای به همراه نداشته بلکه هزینه گزافی را نیز برای واشنگتن ایجاد کرده است.

خبرگزاری میزان - پنتاگون یک کارگروه بین‌المللی برای آنچه مبارزه با عملیات ارتش یمن در دریای سرخ خوانده، تشکیل داده و از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) میلیون‌ها دلار مهمات برای رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک‌شده از سوی ارتش یمن صرف کرده است.

هزینه سنگین عملیات آمریکا علیه ارتش یمن

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا به‌تازگی در گفت‌وگو با بیزنس اینسایدر، گفت که یک گروه حمله ناو هواپیمابر نیروی دریایی این کشور و چند کشتی جنگی دیگر که ماه‌ها در نبرد با ارتش یمن در دریای سرخ و اطراف آن بودند، مهماتی به ارزش ۱.۱۶ میلیارد دلار را در طول عملیات رزمی فعال شلیک کردند.

سخنگوی ارتش آمریکا، گفت: ناو‌های نیروی دریایی آمریکا از زمان آغاز حملات تقریبا روزانه از سوی یمنی‌ها در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) در دریای سرخ و نزدیک آن حضور دارند.

به گفته این مقام‌های آمریکایی، در این تلاش، انواع تسلیحات از سوی گروه حمله ناو هواپیمابر از جمله هواپیما‌های جنگی و همچنین شناور‌هایی که با گروه ضربت و به‌طور مستقل عمل می‌کنند، به کار گرفته شده است.

این سلاح‌ها شامل موشک‌های زمین‌به‌هوا، موشک‌های حمله زمینی، موشک‌های‌ هوابه‌هوا و تسلیحات هوابه‌سطح است.

گروه حمله ناو هواپیمابر آیزنهاور -متشکل از ناو هواپیمابر، چندین ناوشکن و یک رزمناو- پاییز گذشته در منطقه مستقر شد و ماه‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن در برابر حملات بی‌امان موشکی و پهپادی یمن قرار گرفت.

نیروی دریایی آمریکا از اکتبر ۲۰۲۳ تا اواسط جولای (تیرماه) ۱.۱۶ میلیارد دلار مهمات برای جنگ با ارتش یمن استفاده کرده است.

این رقم قابل‌توجه هزینه سلاح‌های پرتاب شده از سوی گروه ضربتی حامل دوایت دی.آیزنهاور و چند کشتی دیگر را پوشش می‌دهد.

کشتی‌های جنگی و هواپیما‌های وابسته به این گروه ضربتی حدود ۷۷۰ مهمات شلیک کردند.

خسارت مالی قابل توجه برای ارتش آمریکا در دریای سرخ

این رقمی که پیش از این گزارش نشده بود، کل هزینه ۷۷۰ مهمات را که گروه ضربتی حامل دوایت دی.آیزنهاور از ۷ اکتبر تا اواسط جولای (تیرماه) پرتاب کرد، پوشش می‌دهد و بر خسارت‌های مالی قابل‌توجه ماموریت ضدیمنی آمریکا تاکید می‌کند.

آیزنهاور در ژوئن (خرداد ماه) منطقه را ترک کرد و گروه ضربتی حامل تئودور روزولت جایگزین آن شد که هزینه مهمات صرف‌شده از سوی کشتی‌های جنگی آمریکایی بین اکتبر تا جولای، استقرار مداوم روزولت را پوشش نمی‌دهد.

در ماه آوریل (فروردین)، وزیر نیروی دریایی آمریکا گزارش داد که نیرو‌های دریایی این کشور نزدیک به یک میلیارد دلار مهمات در ۶ ماه پیش از آن شلیک کرده‌اند.

رقم جدید به این معناست که نیروی دریایی آمریکا بین اواسط آوریل (فروردین) تا اواسط جولای (تیرماه) ۱۶۰ میلیون دلار مهمات شلیک کرده است.

ارتش یمن همچنان تهدیدی فعال برای کشتی‌های تجاری است که مقصد آن‌ها ارضی اشغالی است؛ به‌عنوان مثال، به‌تازگی ارتش یمن به یک نفتکش در دریای سرخ حمله و یک کشتی جنگی فرانسوی را مجبور به تخلیه خدمه خود کرد.

وضعیت آمریکا در دریای سرخ

عملیات طوفان‌الاقصی مرگ‌بارترین روز را برای رژیم صهیونیستی رقم زد و جنگ غزه در حال حاضر بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌شد به طول انجامید.

در بیشتر موارد، آمریکا موشک‌های دفاعی ۲ میلیون دلاری را برای متوقف کردن پهپاد‌های ۲ هزار دلاری ارتش یمن پرتاب می‌کند؛ اختلافی که ارتش یمن در بیانیه‌های خود برای تمسخر واشنگتن به آن اشاره کرده است.

هزینه درگیری با ارتش یمن آشکارتر می‌شود، زیرا نیرو‌های مسلح یمن هیچ نشانه‌ای از توقف نشان نمی‌دهند و می‌توانند آمریکا را درگیر جنگی طولانی‌مدت کنند.

ارتش یمن ترافیک کانال سوئز را بیش از نصف کاهش داده و مصر را از دریافت عوارض محروم کرده‌اند، آن‌ها بندر ایلات را در اراضی اشغالی ورشکست کرده‌اند، نزدیک به یک سال بعد، به نظر می‌رسد که ارتش یمن تصمیمی برای توقف عملیات خود ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *