گفت‌وگو|

برقرای ۱۱ هزار تماس روزانه با اورژانس استان تهران/ همه خدمات اورژانس رایگان است

8:02 - 27 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۳۷۰
برقرای ۱۱ هزار تماس روزانه با اورژانس استان تهران/ همه خدمات اورژانس رایگان است
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران ضمن اشاره به اینکه خروجی سیستم اورژانس پیش بیمارستانی کاهش مرگ‌ومیر، معلولیت و آسیب‌های جسمانی است و در این زمینه نقش بسیار موثری را ایفا می‌کند، گفت: همه خدماتی که توسط اورژانس ارائه می‌شود صد در صد رایگان است.

خبرگزاری میزان - ساعت سالن انتظار فرودگاه مهرآباد چهارده و پنجاه دقیقه را نشان می‌داد که سقف سالن فرو ریخت. دلیل این حادثه دردناک که منجر به مرگ ۱۶ تن و مجروحیت ۱۱ نفر از هموطنان شد، آسیب دیدگی سازه در اثر ارتعاشات ناشی از صدای موتور‌های جت در باند پرواز اعلام شد. اما نکته مهمتر از علت این ماجرا، عدم وجود یک سیستم مشخص برای امدادرسانی و انتقال مجروحان به بیمارستان بود. در واقع باید گفت بروز این فاجعه درچهاردهم آذر ماه سال ۱۳۵۳ جرقه‌ای بود برای تاسیس مجموعه‌ای که امروز به نام سازمان ملی اورژانس کشور شناخته می‌شود.

پس از مدتی یعنی در ۲۶ شهریور ماه سال ۱۳۵۴ مرکزی با عنوان مرکز اطلاعات اورژانس به طور رسمی راه‌اندازی شد تا ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا در جهان شناخته شود. از این رو ۲۶ شهریور به نام روز اورژانس ۱۱۵ و فوریت‌های پزشکی نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت به گفت‌وگو با اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران پرداختیم.

وی درباره فعالیت‌های اورژانس پیش بیمارستانی به میزان گفت: اورژانس پیش بیمارستانی به بیماران و مصدومانی که دچار حوادث ترافیکی و حوادث غیرمترقبه می‌شوند، ارائه خدمت می‌کند. مردم می‌توانند با شماره گیری سامانه ۳ رقمی ۱۱۵ از اورژانس درخواست کمک کنند‌. کارشناسان پرستاری به تماسشان پاسخ می‌دهند و بر اساس دستورالعمل‌هایی که دارند شرح حال بیمار را می‌گیرند. مشکل بخشی از بیماران با مشاوره و راهنمایی پرستاران برطرف می‌شود و برای بخشی دیگر نیز که وخامت حالشان بیشتر است بنا به شرایط موتور آمبولانس، آمبولانس و یا بالگرد اعزام می‌شود. همکاران ما بر بالین بیماران و مصدومان حاضر می‌شوند و اقدامات حیاتی و نجاتبخش را انجام می‌دهند. بیماران و مصدومان یا در صحنه تحت درمان قرار می‌گیرد و نیاز نیست به بیمارستان منتقل شوند و یا اینکه برای اقدامات درمانی تخصصی توسط آمبولانس به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.

پایگاه‌های اورژانس در اقصی نقاط استان تهران پراکندگی دارند

وی ضمن اشاره به اینکه پایگاه‌های اورژانس در اقصی نقاط استان تهران پراکندگی دارند و به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می‌کنیم، ادامه داد: ما با حوادثی نظیر حوادث ترافیکی، غرق شدگی، ریزش آوار، گزش حشرات و.. مواجه هستیم. همکاران ما در صورت بروز این حوادث در صحنه حاضر می‌شوند و در لحظات حیاتی اقدام‌های حیاتبخش را انجام می‌دهند.

۲ طرح ویژه اورژانس برای بیماران سکته حاد قلبی و بیماران سکته حاد مغزی

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با بیان اینکه اورژانس ۲ طرح ویژه برای بیماران سکته حاد قلبی و بیماران سکته حاد مغزی دارد، توضیح داد: همکاران ما با توجه به شرح حالی که تماس گیرنده عنوان می‌کند بر بالین این بیماران حاضر می‌شوند و خدمات تخصصی را ارائه می‌دهند یا بیماران را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند. در سکته حاد قلبی که کد ۲۴۷ است همکاران اورژانس از بیمار نوار قلب می‌گیرند و پزشک متخصص قلب که در دیسپچ ما حضور دارد، نوار قلب را بررسی می‌کند و هنگامی که تشخیص سکته حاد قلبی داده شود بیمار به صورت مستقیم به بخش قلب بیمارستان انتقال پیدا می‌کند. در سکته حاد مغزی نیز که به ۷۲۴ معروف است همکاران ما با توجه به علائم و شرح حال بیمار بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و بیمار به صورت مستقیم به بخش سی تی اسکن بیمارستان منتقل می‌شود.

همه خدماتی که توسط اورژانس ارائه می‌شود صد در صد رایگان است

فراهانی افزود: با توجه به سیستم پاسخگویی متمرکز اورژانس استان تهران در هر جای استان و در هر ساعت از شبانه روز به هر فردی که نیاز به کمک داشته باشد و تماس بگیرد خدمات ارائه می‌دهیم. همه خدماتی که توسط اورژانس ارائه می‌شود صد در صد رایگان است. برای مثال اگر در اتوبان قم حادثه‌ای رخ دهد مصدومان بدحال را به بیمارستان‌های تهران انتقال می‌دهیم و مصدومان هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۱۱ هزار تماس با اورژانس استان تهران داریم، بیان کرد: از این ۱۱ هزار تماس برای ۳ هزار و ۵۰۰ مورد موتور آمبولانس، آمبولانس و یا بالگرد اعزام می‌شود و از این تعداد ۹۰۰ مورد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی منتقل می‌شوند. اگر سیستم فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی وجود نداشته باشد افرادی با اورژانس تماس می‌گیرند دچار مشکل می‌شوند و حیاتشان به خطر می‌افتد. به طور کلی خروجی سیستم اورژانس پیش بیمارستانی کاهش مرگ‌ومیر، معلولیت و آسیب‌های جسمانی است و در این زمینه نقش بسیار موثری را ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: اورژانس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *