دانستنی‌های حقوقی

اثر قانونی حکم تمکین

10:13 - 24 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۹۲۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
اثر قانونی حکم تمکین
صرف تقدیم دادخواست الزام زوجه به تمکین و صدور حکم به محکومیت زوجه بدون اینکه زوج مقدمات و امکانات اجرای حکم را فراهم نماید و از دادگاه تقاضای اجراییه نماید، نمی‌تواند از زوج رفع تکلیف نموده و مثبت ادعای او در فقدان عسر و حرج زوجه باشد.

خبرگزاری میزان- صرف تقدیم دادخواست الزام زوجه به تمکین و صدور حکم به محکومیت زوجه بدون اینکه زوج مقدمات و امکانات اجرای حکم را فراهم نماید و از دادگاه تقاضای اجراییه نماید، نمی‌تواند از زوج رفع تکلیف نموده و مثبت ادعای او در فقدان عسر و حرج زوجه باشد.

رأی خلاصه جریان پرونده

در این پرونده خانم ف. خ. با وکالت خانم ط. ن. س. پ؛ و ب. ا. دادخواست طلاق به طرفیت اقای م. س. ف. تقدیم شعبه نموده و اظهار داشته موکله در تاریخ ۱۳۸۰/۶/۱۸ با خوانده ازدواج نموده یک فرزند مشترک دارند خوانده به موجب رای دادگاه محکومیت ایراد ضرب و جرح نسبت به موکله داشته حاصل نموده و به موجب رای دادگاه محکوم به شلاق به اتهام شرب خمر داشته و بابت توهین به موکله محکوم به جزای نقدی شده است. همچنین به موجب افتراء رابطه نامشروع و شرب خمر نسبت به موکله محکوم به حبس و جزای نقدی حاصل نموده لذا باستناد تخلف زوج از شروط ضمن عقد نکاح و باستناد ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی از دادگاه تقاضای طلاق دارم. دادگاه تصویر رای قطعی محکومیت زوجه به تمکین را پیوست پرونده نموده است. همچنین دادگاه تصویر رای محکومیت زوج به اتهام افتراء و رابطه نامشروع به زوجه و محکومیت توهین و شرب خمر زوج و محکومیت زوج به اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی نسبت به زوجه را پیوست پرونده نموده است. دادگاه در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ وقت رسیدگی تعیین کرده و طرفین را دعوت به رسیدگی نموده است. وکیل خواهان درخواست موکله را بشرح دادخواست تقدیمی بازگو کرده و به علت سوی رفتار و معاشرت زوج نسبت به زوجه و مفارقت جسمانی زوجین از تاریخ ۹۹/۹/۲۲ تاکنون به دلیل بروز اختلاف از دادگاه تقاضای طلاق زوجه را نموده است. وکیل خوانده در مقام دفاع اظهار داشته دفاعیات موکل بشرح لایحه تقدیمی است. موکل با طلاق موافق نیست حکم محکومیت زوجه به تمکین صادر شده موکل متعهد به زندگی است. در مورد حکم تمکین پرونده اجرایی تشکیل نشده است. با توجه به وجود فرزند مشترک موکل با طلاق مخالف است؛ و از دادگاه تقاضای رد دعوی طلاق را دارد. وکیل زوجه می‌گوید پرونده‌های کیفری محکومیت زوج قطعیت یافته و خواسته هم منجز است. باستناد ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی و عسر و حرج خواستار رسیدگی و طلاق می‌باشم. دادگاه قرار داوری صادر کرده و نظریه داوران را جلب کرده است. دادگاه در نهایت در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ مبادرت به صدور رای به رد دادخواست طلاق بلحاظ عدم احراز دلیل بر طلاق نموده است. سپس زوجه بشرح لایحه وکلای خود نسبت به رای صادره مذکور دادخواست تجدیدنظر تقدیم کرده که پرونده جهت رسیدگی به شعبه ارجاع شده و دادگاه مذکور نیز در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۱ مبادرت به صدور رای به رد درخواست تجدیدنظر و تایید دادنامه تجدیدنظرخواسته نموده است. متعاقبا زوجه نسبت به رای صادره مذکور معترض است؛ و از دیوان عالی کشور تقاضای فرجامخواهی کرده که پرونده جهت رسیدگی به شعبه ارجاع شده و مطرح رسیدگی می‌باشد.

هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش اقای ح. م. ه. عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده درخصوص دادنامه شماره فرجام خواسته مشاوره نموده چنین رای می‌دهد:

متن رأی

درخصوص دادخواست فرجامخواهی خانم ف. خ. با وکالت اقای ب. ا. نسبت به رای شماره مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۱ شعبه متضمن تایید دادنامه شماره مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ شعبه مبنی بر صدور حکم به رد دعوی طلاق به درخواست زوجه، با توجه به محتویات پرونده فرجام خواهی وارد است. زیرا، اولا- زوجه علت طرح دعوای طلاق را بروز اختلاف با زوج به علت سوی رفتار و معاشرت زوج بطور مستمر نسبت به خود که منجر به تخلف زوج از شروط ضمن عقد نکاح و عسر و حرج گردیده و باعث شده از تاریخ ۹۹/۹/۲۲ تاکنون از یکدیگر جدا زندگی کنند اعلام نموده است.

ثانیاً زوج در مقام دفاع اظهار داشته ادعا‌های زوجه را تکذیب می‌کنم و زوجه خود ترک زندگی داشته که اینجانب دادخواست الزام زوجه به تمکین تقدیم دادگاه نمودم. ولی تاکنون درخواست صدور اجراییه ننمودم. ولی در هر صورت زوجه حاضر به مراجعت و زندگی مشترک نشده است. اینجانب به زندگی و همسرم علاقه مندم و حاضر به طلاق نمی‌باشم؛ لذا از دادگاه تقاضای رد دعوی طلاق را دارم.

ثالثاً با عنایت به مراتب مذکور اولاً مسلم است. زوجین از حدود دو سال قبل تاکنون با یکدیگر اختلاف دارند و از یکدیگر مفارقت جسمانی دارند.

ثانیاً مسلم است. زوج در طول مدت اختلاف و مفارقت اقدام مفید و موثری در جهت رفع اختلافات و سامان دادن به زندگی مشترک بعمل نیاورده و صرف تقدیم دادخواست الزام زوجه به تمکین و صدور حکم به محکومیت زوجه بدون اینکه زوج مقدمات و امکانات اجرای حکم را فراهم نماید؛ و از دادگاه صادرکننده رای تقاضای اجراییه نماید. نمی‌تواند از زوج رفع تکلیف نماید؛ لذا ضرورت دارد. دادگاه تجدیدنظر در این زمینه دقت بیشتر و تحقیقات لازم را معمول دارد.

ثالثاً زوجه ادعای سوی رفتار و معاشرت زوج نسبت به خود را مستند به چهار فقره پرونده کیفری تحت اتهامات ایراد ضرب و جرح و انتساب رابطه نامشروع به زوجه (افتراء) و توهین نسبت به زوجه و محکومیت زوج باتهام شرب خمر که همگی از طرف دادگاه کیفری منتهی به رای قطعی گردیده، نموده است؛ لذا ضرورت داشت دادگاه جهت احراز صحت و سقم ادعا‌های مذکور کلیه پرونده‌های استنادی فوق الذکر را از مراجع مربوطه درخواست کرده و ضمن تهیه گزارش مفید از آن‌ها مشخص نماید. ایا ادعا‌های زوجه موجه و مستند به مندرجات پرونده‌های مذکور می‌باشد. یا خیر؟ سپس جهت صحت و سقم ادعا‌های زوجه در راستای ماده ۱۹۹ قانون ایین دادرسی مدنی از طریق واحد مددکار اجتماعی از بستگان زوجین و همسایگان و فرزند مشترک که در سن بلوغ بسر می‌برد تحقیقات جامع معمول گردیده سپس با توجه به نتایج حاصله از فرایند تحقیقات رای مقتضی اصدار نمایند.

لازم به توضیح است. دادگاه در مورد ایراد وکیل خوانده در جلسه اول دادگاه می‌بایست از خواهان رفع ابهام نماید؛ که بطور مشخص خواسته تخلف زوج از کدامیک از شروط دوازده گانه است، بطور مشخص برای دادگاه رفع ابهام نماید. علی هذا رای صادره فرجامخواسته به کیفیت مذکور قابلیت ابرام ندارد. مستنداً به مواد ۳۷۱ و ۴۰۱ قانون ایین دادرسی مدنی آن را نقض کرده و پرونده را جهت رسیدگی مجدد در راستای مطالب گفته شده به شعبه ارجاع می‌نماید.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *