لوکاشنکو در دیدار احمدیان: بلاروس همیشه شریک قابل اعتماد ایران بوده است

22:13 - 23 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۸۷۴
دسته بندی: سیاست ، عمومی
لوکاشنکو در دیدار احمدیان: بلاروس همیشه شریک قابل اعتماد ایران بوده است
رئیس‌جمهوری بلاروس در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی در مینسک، گفت که بلاروس همیشه شریک مطمئن ایران بوده است و قصد داریم این مسیر را ادامه دهیم.

خبرگزاری میزان - الکساندر لوکاشنکو روز جمعه در دیدار با علی‌اکبر احمدیان، از دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خواست که سلام گرم وی را به مقام معظم رهبری و همچنین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نماید.

رئیس‌جمهور بلاروس با اشاره به حادثه تلخ فقدان بالگرد رئیس جمهور شهید گفت: ملت ایران، اخیرا مصیبت بزرگی را از سر گذراند، رئیس‌جمهور شما از دنیا رفت. اما شجاعانه، رئیس‌جمهور جدیدی انتخاب کردید. من این اتفاق را به شما تبریک می‌گویم و می‌خواهم به رئیس‌جمهورتان ابلاغ کنید که ما اینجا در بلاروس منتظر او هستیم.

لوکاشنکو با اشاره به شرایط پیچیده سیاسی کنونی و حرکت جهان به سمت چندقطبی شدن تأکید کرد که نباید فقط به رایزنی اکتفا کرد، بلکه باید به طور مشترک همکاری‌ها را توسعه دهیم.

وی اظهار کرد: در شرایط بحرانی سیاسی-نظامی در منطقه غرب آسیا و همچنین مرز‌های بلاروس، ۲ کشور در یک کشتی هستند و نیاز به مشورت‌ها و اقدامات مشترک دارند.

رئیس‌جمهور بلاروس به این نکته اشاره کرد که امنیت وقتی تضمین می‌شود که اقتصاد قدرت بگیرد. بنا براین لازم است که ایران و بلاروس، روابط اقتصادی خود را بیش از گذشته توسعه دهند.

وی تأکید کرد: بلاروس همیشه شریک مطمئن ایران بوده است و قصد داریم این مسیر را ادامه دهیم.

لوکاشنکو ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگ‌های تأکید کرد که قدرت گرفتن سازمان‌هایی همچون شانگ‌های و بریکس، فرصت‌های جدیدی را برای کشور‌های مستقل جهان فراهم کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدار با اشاره به رفت و آمد‌های اخیر مقامات و هیئت‌های دیپلماتیک دو کشور، سفر اسفندماه ۱۴۰۱ رئیس جمهور بلاروس به تهران و دیدار وی با مقام معظم رهبری را یادآور شد و از حضور هیئت بلاروسی در آیین تحلیف رئیس جمهور جدید و همچنین آیین شهادت رئیس جمهور قبل کشورمان تشکر کرد.

احمدیان با ابلاغ سلام گرم مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اسلامی ایران به رئیس جمهوری بلاروس، خطاب به لوکاشنکو گفت که پیام وی در دعوت از رئیس جمهوری کشورمان را به مسعود پزشکیان منتقل خواهد کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی همچنین تأکید کرد: ایران و بلاروس شرکای قدیمی هستند و امیدواریم که همکاری‌های دو کشور در همه زمینه نسبت به گذشته توسعه یابد.

احمدیان با اشاره به تحولات سال‌های اخیر در نظام بین‌الملل تأکید کرد که جهان در حال عبور از نظم گذشته به نظم جدید است. در این مرحله گذار به وضوح دیده می‌شود که آمریکا به عنوان سردمدار نظم قدیمی در سطح راهبردی به شدت ضعیف شده است.

وی تأکید کرد: گریزی از نظم جدید جهانی که در شرق، آسیا و آفریقا شکل خواهد گرفت، وجود ندارد و باید با عبور از گذشته، رو به سوی آینده حرکت کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی که در سفری رسمی بنا به دعوت همتای خود به مینسک سفر کرده است، روز جمعه با الکساندر ولفوویچ دبیر شورای امنیت بلاروس نیز به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان مذاکرات فشرده اجلاس مقامات بلندپایه امنیتی کشور‌های عضو گروه بریکس و نشست مشترک اعضای این گروه با کشور‌های جنوب و پس از انجام ملاقات‌های متعدد با مقامات ارشد کشور میزبان و دیگر کشور‌ها از سن‌پترزبورگ راهی مینسک شد.

پیگیری روابط دوجانبه، همچنین ارتقا همه جانبه مناسبات بخصوص مناسبات اقتصادی، در برنامه سفر به بلاروس است.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *