گفت‌وگو|

امید و انتظار دو مقوله مهم برای ظهور است/ امام حسن عسکری (ع) زیرساخت‌های ولایت امام زمان (عج) را فراهم کردند

7:55 - 22 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۶۲۹
امید و انتظار دو مقوله مهم برای ظهور است/ امام حسن عسکری (ع) زیرساخت‌های ولایت امام زمان (عج) را فراهم کردند
یک کارشناس علوم قرآنی، ضمن اشاره به این موضوع به عمر کوتاه امام حسن عسکری گفت: امام باوجود عمر کوتاهی که داشتند، ارتباط خود را با مردم و شیعیانشان حفظ کرده و مسیر تحقق وعده الهی و امامت امام زمان (عج) را فراهم آوردند.

سجاد حسنی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان درباره شهادت امام حسن‌عسکری (ع) و زمینه‌سازی برای ولایت امام زمان (عج) گفت: نگاهی به رویداد‌های دوران ولایت امام حسن عسگری (ع) و خفقان که از سوی حاکمان عباسی ایجاد کشده بود به دلیل بود ترس از ولادت منجی عالم بشریت سبب شد تا بیشترین محدود برای امام حسن عسگری(ع) فراهم شود. امام یازدهم (ع) در حصر نظامی قرار داشتند، اما چون اراده پروردگار بر این مهم پایه‌گذاری شده بود که امام زمان (عج) متولد شوند لذا تلاش‌های دشمنان ایشان ناکام ماند.

وی به آیات قرآن کریم و خواست خداوند متعال اشاره و تصریح کرد: هرگاه پروردگار بر چیزی اراده فرماید، همان خواهد شد در آیه ۴۹ سوره شورا بیان‌شده است «الِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثًا وَیَهَببُ لِمَنْ یَشَاءُ الذُّکُورَ انصاریان: مالکیت و فرمانروایی آسمان‌ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد می‌آفریند، به هر کس بخواهد دختر عطا می‌کند و به هر کس بخواهد پسر می‌بخشد به‌عبارت‌دیگر در این آیه بیان شده است که فرمانروایى آسمان‌ها و زمین از آن خداوند است، هر چه مى‏خواهد مى‏آفریند» ظهور و ولایت حضرت ولیعصر (عج) نیز خواست خداوند متعال است.

حسنی به شباهت‌های موجود در زندگی حضرت موسی (ع) و امام زمان (عج) اشاره و بیان کرد: در زمان حضرت موسی (ع) فرعون قصد داشت اجازه ولادت حضرت موسی (ع) را ندهد، اما از آنجا که این مهم خواست خداوند متعال بود ایشان متولد شد و به دست همین فرد رشد یافت.  به عبارت دیگر کسانی قصد داشتند پیامبر و هدایتگر الهی را نابود کنند خداوند همان افراد را بانی و بسترسازان زندگی و رشد حضرت موسی (ع) قرار داد.  درمورد امام زمان (عج) نیز چنین رخدادی شکل گرفت حاکمان عباسی تلاش داشتند تا از ولادت امام زمان (ع) جلوگیری کنند، اما خواست خداوند تحقق یافت و ایشان در همان منزلی که در بخش نظامی بود باوجود تمام نظارت‌ها متولد و رشد کردند.

وی به ولایت «امام زمان (عج)» اشاره و ابراز کرد: امام حسن عسکری (ع) عمر کوتاهی داشتند، اما در همین زمان کوتاه شرایط را برای پذیرش امامی غائب و هدایتگر فراهم کردند این امر به‌صورت ناخواسته از سوی حاکمان عباسی امکان‌پذیر شد، زیرا امام یازدهم (ع) تنها از طریق چند نائب می‌توانستند با مردم ارتباط بگیرند و مردم ایشان را به صورت مستقیم نمی‌دیدند.

امید و انتظار دو مقوله مهم برای ظهور است/ امام حسن عسکری (ع) زیرساخت‌های ولایت امام زمان (عج) را فراهم کردند

این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: امام حسن عسکری (ع) برای اینکه بتواند امامت امام زمان (عج) را بعد از شهادت خود ثابت کند، حضرت ولیعصر (عج) به چند شاهد معرفی کردند تا جانشین ولایت را مشخص کرده باشند؛ بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) نیز یک دوره غیبت صغرا شکل گرفت و راهبری و هدایت مردم با نظارت و کنترل ایشان به‌صورت نامحسوس گسترش پیدا کرد.

وی به دوران غیبت کبرا اشاره کرد و افزود: در طول تمام سال‌هایی که از غیبت کبرا می‌گذرد هدایت امت اسلامی توسط امام زمان (ع) شکل می‌گیرد، همان‌گونه که در اعتقادات فطری ما وجود دارد هدایت خداوند همچنان شامل حال انسان بود و ایشان را هرگز به حال خود رها نکرده‌اند. بزنگاه‌های بسیار سختی وجود داشته که وجود امام زمان (عج) سبب شده است تا مردم جامعه اسلامی بتواند از این مشکلات رهایی یابد و درنهایت به مسیر نجات قدم گذارد.

حسنی بیان کرد: خداوند متعال برای اینکه جامعه بشری بدون تکیه‌گاه باقی نماند امام زمان (عج) را به عنوان، ولی قرارداد و هم‌اکنون انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری انقلابی را هدایت می‌کنند که به انقلاب حضرت قائم آل محمد (عج) منتهی می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی به وعده‌های پروردگار به بندگانش اشاره و بیان کرد: در آیه ۵ سوره قصص بیان‌شده است «هنرید آن نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَللَهُمُ الْوَارِثِینَ، و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آن‌ها را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث ملک و جاه فرعونیان گردانیم.» این آیه در شأن امام زمان (عج) نازل گردیده است که خداوند بر او منت نهاده پس از استضعاف، ایشان را امام روى زمین گرداند و وارث چیز‌هایی قرار دهد که در دست ستمکاران بوده است.

حسنی امام زمان (عج) را یار مستضعفان دانست و تاکید کرد: حاکمیت مستضعفان بر زمین، با عبارات و بیان‌هاى مختلفى در قرآن مطرح‌شده است در آیه ۵۵ سوره نور «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ، خداوند به کسانى که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده‌اند، وعده‌ى خلافت در زمین‌را داده است.» و در آیه ۱۴ در سوره یونس نیز بیان‌شده «وَ لَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَمَّا ظَلَمُوا … ثُمَّ جَعَلْناکُمْ خَلائِفَ فِی الْأَرْضِ بعدازآنکه اقوام ستمگر پیشین را هلاک کردیم … شما را جانشینان زمین قراردادیم».

این کارشناس علوم قرآنی افزود: در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ بندگان صالح، وارث زمین مى‌شوند و نکته مهم دیگری که خداوند متعال به آن اشاره فرموده‌اند در آیه ۱۳۷ اعراف که بیان‌شده است «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمین گرداندیم.» بدین ترتیب هستی در مسیر ظهور حرکت می‌کند و هر کس در مقابل آن به ایستد نابود خواهد شد.

حسنی وظیفه امروز ما را در برابر ظهور مورد بررسی قرارداد و بیان کرد: اولین و مهم‌ترین مسیر برای فراهم کردن بستر ظهور و ارتباط با «امام زمان (عج)» ارتباط معنوی و عاطفی بین امام و مردم است هرچه این مهم عمیق‌تر شود فرهنگ ظهور بیشتر رشد و توسعه خواهد یافت درعین‌حال آشنایی نسل جوان با «امام زمان (عج)»امری مهم بوده که می‌تواند تحولات روحی و اجتماعی را در بین جامعه رقم بزند. ایجاد امید و حرکت در مسیر رشد فردی و اجتماعی نکاتی مهم در جهت زمینه سازی برای ظهور خواهد بود. فرهنگ سازی نیازمند زیر ساخت است. 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *