سخنگوی آموزش و پرورش: ۹۷ درصد دانش آموزان ثبت‌نام شده‌اند/ تنها یک درصد بازمانده از تحصیل داشتیم

17:25 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۶۱۳
سخنگوی آموزش و پرورش: ۹۷ درصد دانش آموزان ثبت‌نام شده‌اند/ تنها یک درصد بازمانده از تحصیل داشتیم
سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹۷ درصد دانش آموزان تاکنون ثبت نام شده‌اند گفت: در سال تحصیلی جدید تنها یک درصد بازمانده از تحصیل خواهیم داشت.

خبرگزاری میزان - نشست خبری علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، امروز چهارشنبه ۲۱شهریورماه ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

فرهادی در ابتدای این نشست بیان کرد: نباید ایران را که معادل کل اروپا جمعیت دارد با دیگر کشور‌ها مقایسه کرد، با چنین گستردگی نظام تعلیم و تربیت آماده بازگشایی مدارس است.

فرهادی ادامه داد: سخت افزار مناسب متاثر از فضای آموزشی و مدرسه است. از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۲۴ هزار مدرسه ساخته شده است و ۱۱۱۷۱۸کلاس در این مدارس وجود دارد.

سخنگوی آموزش پرورش تعداد دانش آموزان را از ۱۲میلیون نفر با جهشی ۱۷ میلیون دانش آموز دانست و گفت: متاسفانه در حوزه معلم و نیروی انسانی این جهش را نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: از سال ۱۴۰۸ شمار دانش آموزان در عدد ۱۷ میلیون ثابت و سپس به همان ۱۲ میلیون باز خواهد گشت.

فرهادی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۲۰۰معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش جذب کردیم گفت: در سال ۱۳۹۶ نیز تعداد ۷۵۰۰ نفر جذب دانشگاه فرهنگیان شده‌اند که همین امر سبب ناترازی در نیروی انسانی شده است.

وی همچنین ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ این عدد به ۲۰هزار نفر، در ۱۴۰۲ جذب دانشجو معلم ۳۰هزارنفر و نهایتا ۱۴۰۳ به شمار ۳۰ هزار نفر جذب دانشگاه فرهنگیان شده اند و ۲ هزار نفر نیز توسط ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش شدند. سخنگوی آموزش پروش بهترین روش جذب معلم را به جذب از طریق دانشجو معلمان یاد کرد. 

فرهادی ادامه داد: اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۷ این عدد را به ۲۵ هزار نفر رساندو در سال ۹۸ این عدد تکرار شد.

وی با بیان اینکه ورودی دانشگاه فرهنگیان در سال‌۱۴۰۲ به ۳۰ هزار نفر رسید، اظهار کرد: این عدد در سال ۱۴۰۳، ۳۲ هزار نفر شد.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: بالای ۹۷ درصد دانش‌آموزان ثبت نام شدند. ۳ درصد مابقی منتظر اعلام نتیجه امتحانات خود هستند.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد از مقاطع اول، هفتم و دهم ثبت نام خود را به صورت نهایی انجام دادند، ادامه داد: ۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی ثبت نام قطعی داریم و درصد باقی مانده مسائلی هست که لزوما رگ و ریشه آن در آموزش و پرورش نیست.

فرهادی ادامه داد: در سال گذشته برای ۷۲ هزار نفر مجوز استخدام از طریق ماده ۲۸ گرفتیم از این بین تا الان ۲۱ هزار نفر در رشته آموزگاری قبول شدند. ۱۷ هزار نفر در رشته دییری و هنرآموزی، ۱۸ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داریم. ۲۶ هزار نفر نیروی خرید خدمات، ۱۱ هزار نفر آزمون گروه کیفیت‌بخشی معاونت پرورشی وجود دارد. کم‌تر از ۷۰ هزار نفر به غیر از نیروی خرید خدمات، معلم تازه نفس داریم.

وی همچنین افزود: ۹۳ هزار معلم جدید اضافه می‌شود، ۷۴ هزار نفر بازنشسته شدند که از این تعداد ۲۶ هزار نفر اعلام استمرار یک سال خدمت کردند و ما از آن‌ها ممنونیم. همه معلمان استمرار خدمت یک ماه حقوق بیشتر دریافت می‌کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش اضافه کرد: ۱۷۶ هزار نفر کمبود قطعی معلم داریم و ۹۳ هزار نیروی تامین را از این عدد کم می‌کنیم و ۸۳ هزار کمبود معلم از مازاد اضافه تدریس معلمان شاغل و بازنشسته را تامین می‌کنیم.

وی ابراز کرد: در بررسی نقطه‌ای به این نتیجه رسیدیم که برخی از استان‌ها مانند البرز، شهرستان‌های تهران، همدان و خراسان رضوی کمبود بیشتری دارند و در تلاش هستیم تا مشکل این استان‌ها را رفع کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *