نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم؛ آخرین اخبار از برنامه‌های پزشکیان در عراق

9:51 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۵۲۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم؛ آخرین اخبار از برنامه‌های پزشکیان در عراق
رئیس جمهور در اولین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری، در راس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، برای سفر رسمی سه روزه عازم عراق شد.

خبرگزاری میزان - صبح امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳، رئیس جمهور در اولین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری، به دعوت نخست وزیر عراق و در راس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، برای سفر رسمی سه روزه وارد بغداد شد.

پزشکیان پیش از عزیمت به عراق با بیان اینکه این سفر در راستای توسعه تعاملات با کشورهای همسایه بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب صورت می‌گیرد، افزود: کشور عراق از جمله کشورهای دوست، برادر و مسلمان ما و از جمله مراکز فرهنگ، علم و اندیشه ما است که از گذشته تا امروز همکاری‌های زیادی در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر داشته‌ایم و از این جهت به عنوان اولین سفر به این کشور خواهیم رفت و در قالب این سفر توافقنامه‌های همکاری متعددی نیز میان دو کشور به امضا خواهد رسید.

پزشکیان دیدار از شهرهای شیعه‌نشین و کردنشین عراق از جمله بصره، اربیل و سلیمانیه را از دیگر برنامه‌های سفر خود به عراق عنوان کرد.

استقبال رسمی نخست وزیر عراق از پزشکیان

رئیس جمهور در بدو ورود و در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد به شکل رسمی از سوی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق مورد استقبال قرار گرفت.

پزشکیان در ادامه  به محل کاخ ریاست جمهوری عزیمت می‌کند تا با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق دیدار کند و  سپس در محل کاخ نخست وزیری با السودانی دیدار خواهد کرد و پس از آن نیز نشست مشترک اعضای هیئت‌های عالی رتبه دو کشور برگزار خواهد شد.

حضوردر یادمان فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس

رئیس‌جمهور در بدو ورود به بغداد،‌ با حضور در مکان شهادت فرماندهان مقاومت،‌ به مقام سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام کرد.

دیدار روسای جمهور ایران و عراق

در ادامه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق، بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

پزشکیان خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصص بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی، منجر به بی‌اثر شدن تحریم‌ها خواهد شد، تصریح کرد: وحدت میان کشورهای اسلامی کلید و رمز خشکاندن ریشه تروریسم صهیونیستی خواهد بود.

نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم؛ آخرین اخبار از برنامه‌های پزشکیان در عراق

رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی را مورد تاکید قرار داد و از شکل‌گیری توافق‌ها و امضای سندهای همکاری بیشتر بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استقبال کرد.

وی همچنین نقض حاکمیت ارضی ایران و ترور شهید اسماعیل هنیه و کشتار مردم غزه و فلسطین را محکوم کرد.

روابط ایران و منطقه‌کردستان عراق خوب است،‌ بهتر هم می‌شود

رئیس جمهور در بخشی از این سفر و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه رووداو گفت: در حال حاضر روابط ایران و کردستان خوب است. در تلاشیم آن را تقویت کنیم. در این سفر از اقلیم کردستان بازدید می‌کنیم و در آنجا رایزنی‌هایی خواهیم داشت.

 

امضای ۱۴ سند همکاری میان مقامات ایران و عراق

در ادامه برنامه‌های سفر رئیس جمهور به بغداد، بعد از ظهر امروز مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق در حضور روسای دولت‌های دو کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضا رساندند. 

پزشکیان: اجرای کامل توافق‌های امنیتی ضامن تقویت ثبات و امنیت در ایران و عراق است

مسعود پزشکیان در نشست مطبوعاتی مشترک با نحمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از اینکه اولین سفر خارجی وی به مقصد همسایه دیرین و مسلمان عراق انجام شده، تصریح کرد: خرسندم که قبل از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به عراق آمده‌ام تا با برادرانم در دولت این کشور توافقات صورت گرفته از قبل را مرور و ۱۴ سند همکاری جدید نیز به امضا برسانیم.

رئیس جمهور موقعیت مهم ایران و عراق در جغرافیای جهان را فرصتی بزرگ در کانون اتصال سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا دانست که در رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات عالی عراق به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد در برنامه جامع راهبردی بلندمدتی که دو کشور توافق کرده‌اند تدوین کنند، به این مسئله به طور شایسته پرداخته شود.

پزشکیان همچنین به توافقات امنیتی میان دو کشور اشاره و اجرای دقیق و کامل آن را ضامن تقویت ثبات و امنیت در دو کشور به خصوص در مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: اجرای کامل این توافقنامه، نقشه دشمنان آرامش، صلح و ثبات منطقه و دو کشور ایران و عراق را خنثی خواهد کرد. اجرای این توافقنامه تا امروز نیز دستاورد‌های خوبی داشته و امیدوارم در آینده نیز اجرای آن با قدرت ادامه یابد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به لحاظ اعتقادی باور داریم که همه کشور‌های اسلامی و همه مسلمانان با یکدیگر برادرند و تفرقه ما را به لبه آتش می‌کشاند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواهان عراقی مستقل، قدرتمند و مقتدر است و همواره به دنبال توسعه روابطی دوستانه و برادرانه با همسایه‌ای آرام، امن و پیشرفته بوده‌ایم.

پزشکیان دیدار امروز خود از عراق و رایزنی‌ها با مقامات عالی این کشور را فرصتی مهم برای مرور آینده مورد نظر دو کشور دانست و گفت: امروز برای بنده روز بسیار خوبی بود و حتما در بازگشت به ایران، نتایج رایزنی‌های امروز با برادران عراقی را به طور جدی دنبال خواهم کرد و در صورت بروز مشکل نیز با همکاری جناب آقای السودانی آن را رفع خواهیم کرد.

رئیس جمهور در بخش بعدی سخنانش با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با تقویت وحدت و انسجام میان کشور‌های اسلامی، جلوی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گرفته شود، خاطرنشان کرد: امروز پرده از چهره مدعیان دفاع از حقوق بشر افتاده و همه شاهد آن هستند که کشور‌های غربی با استاندارد‌های دوگانه از بی‌سابقه‌ترین جنایات علیه بشریت حمایت می‌کنند. کشور‌های غربی مخرب‌ترین سلاح‌ها را در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهند و در کمال وقاحت و تعجب، اگر فلسطینی‌ها بخواهند از خود دفاع کنند، آن‌ها را متهم به تروریست بودن می‌کنند. امیدوارم وحدت و انسجام و همدلی ما مسلمان‌ها باعث شود که آن‌ها چشم طمع خود را از کشور‌های اسلامی بردارند.

نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم؛ آخرین اخبار از برنامه‌های پزشکیان در عراق

توافق مقام‌های عالی ایران و عراق برای تدوین برنامه راهبردی بلندمدت

مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به عراق، در نشستی با بازرگانان و فعالان اقتصادی در این کشور، یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را تسهیل مسیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در دیدار‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات ارشد عراق، توافق کردیم که یک کارگروه تخصصی برای تدوین برنامه جامع راهبردی بلندمدت میان دو کشور تشکیل شود.

رئیس جمهور از تجار و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه خواست که همه مشکلاتی را که احساس می‌کنند در مسیر فعالیت آن‌ها اخلال ایجاد می‌کند، از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه را به کارگروه مذکور ارائه کنند و افزود: رونق فعالیت شما هم به نفع ایران است و هم عراق؛ حتما با کارگروهی که برای تدوین این برنامه راهبردی تشکیل خواهد شد، تعامل داشته باشید تا بهترین برنامه ممکن برای گسترش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی میان دو کشور تدوین شود.

پزشکیان گسترش و رونق تعاملات اقتصادی و ارتقای امنیت و ثبات اقتصادی را دارای رابطه متقابل دانست و اظهار داشت: رونق فعالیت‌های اقتصادی و تبادلات تجاری نیازمند صلح، ثبات و امنیت است و هر چه این تعاملات گسترش یابد، باعث ارتقا و پایداری بیشتر ثبات و امنیت خواهد شد.

نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم؛ آخرین اخبار از برنامه‌های پزشکیان در عراق

 

پزشکیان و عمار حکیم دیدار کردند

رئیس جمهور با حضور در دفتر «سیدعمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد، در نشستی با حضور سران چارچوب هماهنگی نیرو‌های سیاسی شیعه حضور یافت.

 

 

این خبر درحال تکمیل است...


برچسب ها: دولت چهاردهم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *