وزیر فرهنگ: وفاق ملی و مبارزه با انزوای کشور دوگام مهم دولت چهاردهم است

17:54 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۲۷۸
وزیر فرهنگ: وفاق ملی و مبارزه با انزوای کشور دوگام مهم دولت چهاردهم است
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وفاق ملی و مقابله با انزوای کشور را دو گام اصلی دولت چهاردهم عنوان کرد.  

خبرگزاری میزان -  آیین تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم  یا حضور سیدعباس صالحی وزیر جدید این وزارتخانه، عصر روز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با خیر مقدم به معاون اول رییس جمهور گفت: فرهنگ و هنر دو بال ویژه علم است. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از وزیر سابق تشکر می‌کنم،   اما حق این بود که بزرگان اصحاب فرهنگ و هنر سخن می‌گفتند و من می‌شنیدم. متاسفانه زمان این فرصت را میسر نکرد. 

وی افزود: دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ دارد. اگر در این عرصه بتواند گام‌های بزرکی بردارد به توسعه خواهیم رسید که وزارت فرهنگ نقش پیشران این دو گام را خواهد داشت. 

صالحی با بیان اینکه  وفاق ملی و  مقابله با انزوای کشور دو گام مهم ما در حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود، ادامه داد: وفاق ملی سه بخش دارد. اگر  کنار هم قرار نگیریم به گفتمان وفاق نخواهیم رسید. 

صالحی ضلع دوم امور فرهنگی را وفاق بین حکمرانان و نهادهای دیگر کشور عنوان کرد و گفت: گفتمان وفاق بین دولت و ملت نیز دیگر ضلع ماجراست. 

وزیر فرهنگ تاکید کرد: این عرصه چون با نخبگان جامغه چون، تئاتر شاعران نویسندگان، بزذگان دین کانون‌های مساجد و… اگر بخواهیم نخبگان نقش میانجی را در بین دولت و ملت قرار دهیم. 

 

صالحی ادامه داد: رویکرد دوم ما تقویت اصناف مختلف در فرهنگ و هنر و رسانه است. این جمعیت دشمنان ما نیستند و باید هماهنگ شویم. 


مدیرعامل سابق روزنامه اطلاعات با بیان اینکه سرانه بودجه در ایران ۱۶ دلار و در امریکا ۱۸۴ دلار است تاکید کرد: در همه جای دنیا، دولت‌ها برای فرهنگ هزینه می‌پردازند، برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید برای فرهنگ و هنر هزینه کنیم. 

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: توجه به تغییراتی که در حکمرانی فرهنگی اتفاق افتاذه است از اقتضائات زمانه است و باید به آن‌ها فکر کرد و گرنه با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. 

صالحی با اشاره به نظم نوین جهانی تصریح کرد: آینده نظم جهانی چیز دیگری است. قصد داشتند ایران هراسی را ترویج دهند. اگر نمی‌توانند ایران را برهم بریزند تلاش کردند. 

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر، انقلاب مسیر را برای زنان میسر کرد. شاید در سال ۱۴۰۳ شمار نویسندگان زن از مردان بیشتر باشد. 

محمد رضا عارف نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: نگاه من به فرهنگ و هنر نگاه ویژه‌ای است. هنرمندان الگویی برای جوانان ما هستند. 
انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود و همه جمعیت کشور پشت سر یک مرجع دینی قرار گرفتند. 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ما امروز در دهه پنجم انقلاب هستیم و باید در سال‌های آینده در همه زمینه‌ها در سطح اول منطقه قرار بگیریم. 

عارف در ادامه افزود: باید به این سوال پاسخ داد که کجا سیاست دفع را دنبال کردیم؟ چرا برخی افراد با نگاه حاکمانه، خود را قیم بر مردم و جوانان می‌بینند. 

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: چه کسانی سبب شکاف بین مردم و حکمرانی کشور شده‌اند؟ باید به فرزندان خود نگاه کنیم و وفاداری به آرمان‌ها و مسئولیت‌پذیری آن‌ها به انقلاب را بسنجیم. باید ببینیم چه کرده‌ایم که از ارزش‌های انقلاب سال۵۷ دور شده ایم. 

محمدرضا عارف در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: برنامه هفتم توسعه برنامه خوبی است که بخشی از آن سخت افزاری و نیازمند بودجه است و امیدواریم این مبلغ بودجه لازم محقق شود، کشور امروز با رشد ۸ درصد فاصله دارد و سعی خواهیم کرد که در برنامه هفتم به بهروری لازم برسیم. 

معاون اول رییس جمهور گفت: تلاش برای تحکیم سبک زندگی از مهمترین اموری است که در برنامه هفتم آمده است. ارتقا هویت ملی و کمک برای وفاق ملی که دولت باید الگوهای شاخص را به دانشجویان معرفی کند. 

عارف با تاکید بر حمایت از تولید محتوا به جهت مقابله با تهاجم فرهنگی تصریح کرد: نباید اتوبان را مسدود کنیم، بلکه باید مقابل محتوای بد را بگیریم. 

وی ادامه داد: ارتقا سطح معیشت اصحاب فرهنگ و هنر از طریق صندوق اعتباری هنر، حمایت و افزایش از هنر پویانمایی جهت تولید آثار فاخر برنامه‌های مهم دیگر فرهنگی در کشور است. 

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: تمرکزگرایی را باید رفع کنیم. پایش و سنجش شاخص‌های فرهنگ و هنر را اهتمام ورزیم و فرهنگ عمومی را در حوزه کتاب و کتابخوانی که در این حوزه با بحران عجیبی روبه رو هستیم ارتقا دهیم. حمایت از گردش آزاد اطلاعات، دیگر برنامه مهم در دولت است. 

وی با طرح پرسشی بیان کرد: چقدر طی سال‌های گذشته از صنایع خلاق حمایت کردیم؟ باید به مالکیت معنوی، توجه کنیم و توجه به آمایش سرزمینی را در دستور کار قرار دهیم. 

وی در خاتمه تصریح کرد: کشور تنها شهر و منطقه‌ای که من زیست می‌کنم نیست، همه ایران باید مورد توجه و پیشرفت قرار بگیرد. در دولت چهاردهم جوانگرایی یک شعار نیست. ما باید جوانان را آماده کنیم، باید جوانان را به کار بگیریم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *