امدادگرانی که خود اسباب زحمت‌‌اند؛ از نبود نرخ مصوب برای امدادخودروها تا هدایت به تعمیرگاه دلخواه

8:02 - 20 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۲۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
امدادگرانی که خود اسباب زحمت‌‌اند؛ از نبود نرخ مصوب برای امدادخودروها تا هدایت به تعمیرگاه دلخواه
امدادخودروها از جمله مشاغلی هستند که باتوجه به نداشتن اتحادیه، نظارت کافی بر آنها وجود ندارد از این‌رو مردمی که مجبور می‌شوند برای دریافت خدمات با این افراد تماس بگیرند از قیمت‌های بالای اعلامی گلایه دارند.

خبرگزاری میزان - امدادخودرو واژه‌ای است که باید برای مردم آرامش ایجاد کند، اما تحمیل هزینه‌های گزاف به افراد مانده در جاده‌ها نارضایتی بسیاری را به همراه داشته است.

پیداکردن امدادگران جاده‌ای کار سختی نیست و با نگاه اجمالی به سکو‌های اینترنتی می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را یافت.

پیگیری‌های خبرنگار میزان از یک امدادگر خودرویی برای جویاشدن از قیمت‌ها حاکی از آن است که این فرد برای طی مسیر از محله‌ای در غرب تهران به مرکز شهر، ورودی ۵۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کند و به ازای هر کیلومتر ۲۰ هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌شود.

همچنین اگر ورود به طرح ترافیک صورت گیرد، ۲۰۰ هزار تومان به اضافه ۲۰ درصد کل مبلغ نیز به دلیل اوج ترافیک به رقم نهایی اضافه خواهد شد.

با یک حساب سرانگشتی طی مسیر حدود ۲۰ کیلومتری از غرب تا مرکز شهر برای جابه‌جایی خودرو حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

این امدادخودرو در توضیحات آگهی تبلیغاتی خود از رعایت قیمت‌ها براساس تعرفه اتحادیه امداد خودرو گفته است درحالی که باتوجه به نبود اتحادیه برای این صنف، نرخ مصوبی هم وجود ندارد.

امدادگرانی که

یکی از افرادی که از این امدادگران خودرویی غیرمجاز زخم خورده می‌گوید که برای جابه‌جایی خودرو خود از درِ منزل تا سرخیابان که چند متری بیشتر نیست مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پرداخته است.

همچنین مسافر دیگری که حوالی تهران در جاده مانده و از امدادگران خودرو کمک خواسته گفت که برای طی مسیر ۳۰ کیلومتری حدود ۳ میلیون تومان پرداخته که رقم نسبتا بالایی است.

این رقم‌ها درحالی به مسافران اعلام می‌شود که باتوجه به نبود نرخ مصوب برای خدمات این صنف در کشور امدادگران خودرو هر نرخی که دلشان می‌خواهد به ماندگان در جاده می‌دهند و از آنجاکه افراد چاره‌ای ندارند هر رقمی که گفته شود پرداخت می‌کنند.

هدایت خودروِ ماندگان در راه به تعمیرگاه‌های دلخواه

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و مشکل از جایی شروع می‌شود که برخی از این امدادگران خودرویی غیرمجاز، خودرو ماندگان در راه را به تعمیرگاهی هدایت می‌کنند که دلخواه خودشان است و می‌گویند با فلان تعمیرگاه قرارداد دارند و در کنار مبلغ بالای جابه‌جایی خودرو، هزینه‌های دیگری را به واسطه تعمیر یا تعویض قطعات خودرو به افراد تحمیل می‌کنند که شاید ضروری هم نبوده است.

در هر صورت با توجه به نیاز گسترده مردم به خدمات امدادگران خودرویی در جاده‌ها لازم است نظارت بر این صنف بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و مردم برای دریافت خدمات از امدادگران مجاز خودرو استفاده کنند تا مجبور به پرداخت هزینه اضافی نداشته باشند.

در همین زمینه مهدی حسینی، رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی کشور گفته است که اتاق اصناف ایران سالهاست که درخواست انجمن برای تشکیل اتحادیه را رد می‌کند و مکالمات مکرر با وزارت صمت، دبیر هیئت عالی نظارت بر اصناف کشور و اتاق اصناف ایران هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

آمار‌های غیررسمی نیز حاکی از آن است که بیش از ۱۳ هزار امدادگر خودرویی در سطح کشور مشغول به کار هستند و به دلیل اینکه هیچ نظارتی بر این صنف وجود ندارد پیوسته بر تعدادشان افزوده می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *