رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی: تمام دستگاه‌ها باید در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان به آموزش و پرورش کمک کنند

12:19 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۱۹۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی: تمام دستگاه‌ها باید در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان به آموزش و پرورش کمک کنند
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: حتماً همه دستگاه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان باید به آموزش و پرورش کمک کنند و پس از غربالگری‌های اولیه متناسب دانش آموزان دارای مشکل، به متخصصین امر معرفی شوند.

خبرگزاری میزان - صبح روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان غربی در راستای اجرای قانون پیشگیری از وقوع جرم و دستورالعمل ابلاغی و دستورات جلسه اجرای سامانه نماد آموزش و پرورش و پنجره واحد مدیریت زمین منابع طبیعی و آبخیزداری با حضور ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان، مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و جمعی از مدیران کل در سالن امامت دادگستری برگزار شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت توجه ویژه به مقوله پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: راه خلاصی از بسیاری آسیب‌های اجتماعی که جامعه، خانواده و شهروندان را در حوزه‌های مختلف دچار مشکل می‌کند توجه به مقوله پیشگیری است.

عتباتی افزود: هر چقدر در حوزه پیش بینی و پیشگیری اثر بخش عمل کرد، برخورد و درمان آسیب‌های اجتماعی بسیار کم هزینه و جامعه ایمن خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد: استان آذربایجان غربی در حوزه جرایم خشن کمترین میزان ارتکاب در سطح کشور را دارد که حاصل تدابیر پیشگیرانه از جمله پیشگیری کیفری است، ولی در حوزه جرایم کیفری پرتکرار و قابل گذشت که بروز و نمود آن بحث‌های کلامی است وضعیت مطلوبی ندارد و نیاز به آموزش‌های رفتاری و کنترل خشم در مدارس، نهاد‌های فرهنگی و دینی و در تمامی مجموعه‌های تربیتی و از جمله فعالان رسانه است و باید این فرهنگ سازی از پایه‌های ابتدایی شروع و خانواده‌ها را نیز درگیر کرد.

وی با اشاره به افزایش جرایم علیه اموال و مالکیت گفت: متاسفانه با افزایش جرایم علیه اموال و مالکیت هستیم و مردم به راحتی در دام کلاهبرداران افتاده و سرمایه خود را از دست رفته می‌بینند هرچند دستگاه قضایی تلاش می‌کند که اموال مال‌باختگان را به آن‌ها بازگرداند، ولی دستگاه‌های متولی امر باید از ابتدا آگاهی سازی کنند که وعده سود‌های غیر متعارف که از سوی برخی افراد سودجو مطرح می‌شود زمینه کلاهبرداری است و باید با آگاهی سازی از بروز این جرایم که هم مردم و هم دستگاه قضایی را درگیر خود می‌کند پیشگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناگزیر حرکت به سمت و سوی تدابیر پیشگیرانه است و با تقویت این تدابیر و ورودی‌های علمی و کارشناسی و تبیین و احیا فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و انجام وظایف و تکالیف قانونی مدیران و دستگاه‌های متولی بتوان از آسیب‌های اجتماعی کاست.

عتباتی در پایان تاکید کرد: باید عمیق و اثر بخش عمل کرد و خروجی اقدامات را در جامعه دید و هر چه قدر سطح بزهکاری نوجوانان و جوانان در جامعه کاهش پیدا کند نشان دهنده این است که موفق عمل کرده ایم در غیر اینصورت موفق نبوده ایم و باید تدبیر و اندیشه کرد.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه گفت: حتماً باید به پدیده‌های اجتماعی یک نگاه علمی دقیق و با لحاظ الزامات و موضوعاتی که در استان وجود دارد باشد.

وی با اشاره به شکل گیری جرایم جدید توسط جوانان کم سن و سال اظهار کرد: حتماً همه دستگاه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان باید به آموزش و پرورش کمک کنند و پس از غربالگری‌های اولیه متناسب دانش آموزان دارای مشکل، به متخصصین امر معرفی شوند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به برگزاری جلسات تخصصی به صورت مرتب هم تاکید و گفت که باید هوشمندانه عمل کرد تا در پیشگیری از جرایم توفیق حاصل شود.

در ادامه جلسه دستورات جلسه توسط بخشی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان که شامل اجرای برنامه غربالگری دانش آموزان، مداخلات تشخیصی و حمایت‌های روانی، تعداد ارجاعات به دستگاه‌های حمایتی، میزان همکاری دستگاه‌های متولی در اجرای آیین نامه اجرایی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان و همچنین اقدامات انجام یافته در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین مطرح و پس از ارائه گزارشات مدیران آموزش و پرورش، منابع طبیعی و آبخیزداری و استماع نقطه نظرات و پیشنهاد‌های سایر اعضا جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *