قنبری‌زاده: موتورسواری یکی از رشته‌های پرهزینه دنیاست و تامین مخارج از توان ورزشکار خارج است

9:11 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۱۴۹
دسته بندی: ورزشی ، عمومی
قنبری‌زاده: موتورسواری یکی از رشته‌های پرهزینه دنیاست و تامین مخارج از توان ورزشکار خارج است
موتورسوار حرکات نمایشی کشورمان گفت: این رشته یکی از رشته‌های پرهزینه دنیاست و تامین مخارج از توان ورزشکار خارج است.

خبرگزاری میزان - سامان قنبری‌زاده، موتورسوار صاحب سبک دزفول که موفق به کسب مقام‌های برتر آسیایی و جهانی شده برای ادامه فعالیت و حضور در رقابت‌های جهانی نیازمند همکاری و حمایت همه جانبه مسئولان است.

این ورزشکار تنها نماینده ایران در رشته حرکات نمایشی با موتورسیکلت و تنها نماینده ایران است که از حدود ۱۰ سال پیش به صورت حرفه‌ای این رشته ورزشی را دنبال می‌کند؛ از سال ۹۳ کار حرفه‌ای خود را ابتدا با موتور سبک و بدون مربی آغاز کرده و اولین نفری است که خودش بدون مربی وارد این رشته شده است. برای آموزش به کشور‌های مختلف سفر کرده و با یادگیری زبان انگلیسی با مربیان بین‌المللی ارتباط برقرار کرده است.

با توجه به اینکه موتورسیکلت جنگنده خیابانی در سطح دنیا تولید نمی‌شود از ۱۰ سال پیش، تحت تاثیر موتورسواری در فضای مجازی یک موتورسیکلت با جوشکاری و برشکاری طراحی و ساخته و بدون مربی شروع به تمرین کرده است.

وی که موفق به کسب مقام‌هایی در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در سطح آسیا، خاورمیانه و دنیا شده است در آخرین رقابتش در مسابقات جهانی چک در بین ۴۲ شرکت‌کننده مقام پنجم را از آن خود کرد، اما سال گذشته با وجود پیگیری‌های فراوان برای گرفتن ویزا موفق نشد در مسابقات ۲۰۲۴ ایتالیا حاضر شود.

این ورزشکار می‌گوید: این رشته یکی از رشته‌های پرهزینه دنیاست و تامین مخارج از توان ورزشکار خارج است؛ ماهانه برای تمرین چهار حلقه لاستیک برای موتورسیکلت ۶۰۰ سی سی با عنوان جهانی جنگنده خیابانی نیاز دارم و در هفته مجبورم ۱۸ میلیون تومان هزینه کنم تا بتوانم این ورزش را ادامه دهم.

این ورزشکار که سال گذشته قصد داشته در مسابقات بدلکاری با موتورسیکلت ایتالیا حاضر شود ۹ ماه برای گرفتن ویزا تلاش کرد، اما در نهایت پس از نامه‌نگاری‌های فراوان با شورای برون مرزی موفق به حضور در مسابقات نشد.

قنبری‌زاده با بیان مشکلاتش هنگام تمرین می‌گوید: حضور در مسابقات بین‌المللی و جهانی نیازمند پیگیری مسئولان ملی است تا بتوان از این ظرفیت به درستی استفاده کرد و در سطح جهانی به رقابت پرداخت. زمین تمرینم بخشی از محوطه پارک دولت دزفول است که استاندارد لازم را ندارد و با توجه به تردد شهروندان و حضور گردشگران اجرای حرکات نمایشی با موتورسیکلت را مشکل می‌کند.

او که تنها ورزشکار این رشته در ایران است، با ارائه پیشنهادی برای حل این مشکل گفت: زمینی پشت وسایل بازی پارک دولت وجود دارد که می‌توان با همکاری شهرداری و آسفالت آن در این مکان تمرین کرد تا مشکلی برای همشهریان و گردشگران ایجاد نشود.

پرداخت هزینه بالای سه میلیارد ریال برای شرکت در یک مسابقه بین المللی این ورزشکار دزفولی را مجبور به فروش خودروی شخصی‌اش کرد تا بتواند هزینه را پرداخت و در سطح جهانی دیده شود.

وی ضمن انتقاد از عملی نشدن وعده برخی مسئولان برای جوایزی که طی سال‌های گذشته قول داده بودند، افزود: استقبال جوانان از این ورزش بالاست و بخشی از هزینه‌ها با آموزش به علاقه‌مندان تامین می‌شود، اما واقعیت این است که این موارد جوابگوی هزینه‌های این رشته ورزشی نیست.

تیرماه سال آینده مسابقات جهانی آلمان برگزار می‌شود، اما قنبری‌زاده دغدغه اخذ ویزا، تامین هزینه‌ها و حمل موتورسیکلت خود را دارد و ممکن است مانند سایر مسابقات با رفع نشدن این مشکلات از حضور در این رقابت‌ها نیز باز بماند.

وی خواستار حمایت کمیته ملی المپیک برای صدور ویزای این مسابقات است و می‌گوید: متاسفانه عنوان این ورزش در کمیته ملی المپیک تعریف نشده این در حالی است که کشور‌های دیگر هیچ مشکلی در این خصوص ندارند.

قنبری‌زاده ضمن توصیه به ورزشکاران و جوانان علاقه‌مند به این رشته ورزشی برای تمرین در مکان‌های امن و با ایمنی بالا و همچنین استفاده از کلاه ایمنی، حوادث پیش آمده برای خود در جریان تمریانتش را یادآور می‌شود که به دلیل داشتن کلاه ایمنی و رعایت نکات ایمنی مشکل خاصی برایش ایجاد نشده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *