مروری بر حوادث روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان/ طلایی‌ها درباره عملکرد خود چه گفتند؟

8:45 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۱۴۰
مروری بر حوادث روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان/ طلایی‌ها درباره عملکرد خود چه گفتند؟
تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران با کسب ۳ مدال طلا، یک مدال نقره و ۳ برنز، نایب قهرمان جهان شد.

خبرگزاری میزان - تیم ملی کشتی آزاد ایران در روز پایانی مسابقات جهانی زیر ۲۰ سال موفق به کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز شد، اما نتوانست آمریکا را از کسب عنوان قهرمانی تیمی باز دارد. آمریکا با ۱۷۵ امتیاز، ۱۵ امتیاز بهتر از ایران که دوم شد، در رده اول مسابقات تیمی قرار گرفت و ژاپن با ۹۰ امتیاز سوم شد.

این نخستین بار از سال ۲۰۱۷ بود که ایالات متحده عنوان قهرمانی تیمی را به دست آورد و ایران را از هت‌تریک در مقام اول باز داشت. هر ۱۰ کشتی‌گیر آمریکایی برای کسب مدال با حریفانشان رقابت کردند و ۹ کشتی گیر موفق به کسب مدال شدند.

ایالات متحده یک تیم بسیار جوان را با پنج کشتی‌گیر که فقط ۱۸ سال سن داشتند و ۸ کشتی‌گیر که می‌توانند سال آینده دوباره در سطح زیر ۲۰ سال کشتی بگیرند، وارد میدان کرد.

جیدن کاکس، مربی تیم ایالات متحده آمریکا، گفت: همه خود را در موقعیتی قرار می‌دهند که روی سکو قرار بگیرند و بهترین مدالی را که می‌توانستند کسب کنند. همه قرار است بهتر شوند، اما در مجموع عالی ظاهر شدند، آن‌ها بهترین‌های جهان هستند. من این را درک می‌کنم که به صورت انفرادی در برخی موارد به جایی که می‌خواستیم نرسیدیم، اما به طور کلی در این تورنمنت، شگفت‌انگیز کشتی گرفتیم.

با این حال، روز پایانی مسابقات جهانی زیر ۲۰ سال در پونتودرا، اسپانیا آنطور که برای ایالات متحده برنامه‌ریزی شده بود، پیش نرفت و از پنج کشتی‌گیری که روی تشک حضور داشتند، تنها یک نفر در مسابقه خود پیروز شد. مارکوس بلاز (آمریکا) مقابل تولگا اوزبک (ترکیه) به مدال برنز دست یافت.

لاداریون لوکت (ایالات متحده آمریکا)، جاشوا بار (ایالات متحده آمریکا) و بنجامین کوتر (ایالات متحده آمریکا) همگی در فینال خود شکست خوردند در حالی که کانر میراسولا (ایالات متحده آمریکا) مسابقه مدال برنز خود را از دست داد.

 

مروری بر حوادث روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان/ طلایی‌ها درباره عملکرد خود چه گفتند؟

بنجامین کوتر، قهرمان زیر ۲۰ سال جهان در وزن ۹۷ کیلوگرم در سال ۲۰۲۲، در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی گرفت و به فینال رسید. اما او به کوهی به نام امیررضا معصومی (ایران) برخورد کرد که قبلاً یک طلای زیر ۲۳ سال، دو طلای زیر ۲۰ سال و یک طلای زیر ۱۷ سال جهان را در کارنامه دارد.

معصومی پس از پیروزی ۴ بر ۲ مقابل بنجامین کوتردر فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم، سومین مدال طلای زیر ۲۰ سال جهان را به نام خود زد و اکنون پنج بار قهرمان رده سنی جهان شده است. معصومی که به طور طبیعی کشتی‌گیر تهاجمی بود، این رویکرد را کنار گذاشت و خوشحال بود که با برتری، در مسابقات خود پیروز شده است.

او همین کار را در برابر کوتر در فینال انجام داد، زیرا او یک حذف را به ثمر رساند، یک امتیاز برای انفعال کوتر و یک استپ اوت. در حالی که او از برتری ۴-۰ خود دفاع می‌کرد، کوتر موفق شد در ۳۰ ثانیه پایانی او را خاک کند و ۲ امتیاز  بگیرد.

معصومی گفت: حریف من در فینال یک کشتی‌گیر سرشناس است که دو سال پیش در مسابقات جهانی صوفیه بلغارستان قهرمان شد. او یک سال از کشتی مرخصی گرفته بود، اما از آن زمان پیشرفت زیادی کرده بود. او یک کشتی‌گیر ماهر و خوب است. خدا را شکر که توانستم از دانش خود در مورد او برای کشتی‌گیری هوشمندانه استفاده کنم و ۴-۲ برنده شوم.

بنجامین کوتر در فینال معصومی را به دردسر انداخت، اما معصومی علیرغم اینکه با دست چپ به شدت ضربه خورده بود، هرگز گارد خود را رها نکرد. معصومی گفت که قبل از آمدن به اسپانیا مچ دستش شکسته است، بنابراین مراقب حملاتش بود.

معصومی در سال ۲۰۲۲ که هر دو عنوان قهرمانی زیر ۲۰ سال و زیر ۲۳ سال جهان را به دست آورده بود، گفت: از ناحیه دست آسیب دیدم و شکسته بود، بنابراین سعی کردم مراقب آن باشم. در غیر این صورت، من همیشه تهاجمی و مبارز هستم.

او تا یک ماه دیگر در تیرانا آلبانی خواهد بود تا در مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال کشتی بگیرد. معصومی در سال ۲۰۲۲ مدال طلا را به دست آورد، اما از مدال ۲۰۲۳ صرف نظر کرد. اما گفت که تمرکز اصلی او، حضورش در تیم بزرگسالان است. 

او درباره باخت ۵ بر صفر خود مقابل زارع دارنده مدال نقره المپیک در مسابقات رنکینگ در زاگرب در زمستان گذشته گفت: در دیدار مقابل امیرحسین زارع در کرواسی شکست خوردم. ممکن است برخی بگویند امیررضا معصومی جا افتاده است، اما نه، من اصلاً راضی نیستم. من خودم را برای مسابقات جهانی زاگرب آماده می‌کنم تا انتخابی تیم ملی باشد.

 

مروری بر حوادث روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان/ طلایی‌ها درباره عملکرد خود چه گفتند؟

علی رضایی (ایران) دومین مدال طلایی این روز برای ایران بود که در فینال مهیج وزن ۷۴ کیلوگرم، لاداریون لوکت قهرمان زیر ۱۷ سال جهان در سال ۲۰۲۳ را با نتیجه ۳ بر ۳ شکست داد. رضایی اولین قهرمان زیر ۲۰ سال ایران در وزن ۷۴ کیلوگرم در ۱۵ سال اخیر است.

رضایی گفت: فینال سختی را پشت سر گذاشتم، اما با آنالیز عالی مربیان توانستم حریف قدرتمند آمریکایی را شکست دهم. امیدوارم این راه را ادامه دهم و قهرمان جهان و المپیک شوم.

در عمان، رضایی در فینال وزن ۷۰ کیلوگرم مقابل مایر شاپیرو (ایالات متحده آمریکا) با نتیجه ۱۱ بر ۶ شکست خورد، اما هدفش کسب مدال طلا در پونتودرا بود.

او گفت: سال گذشته نقره گرفتم. حدود یک سال و نیم منتظر این لحظه بودم و خوشبختانه در فینال حریفم یک آمریکایی بود و موفق شدم او را شکست دهم و این سفر برای من ادامه خواهد داشت.

سومین آمریکایی که در فینال شکست خورد، بور بود که ابراهیم کادیف (AIN) در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم او را ۸-۲ شکست داد. کادیف سال گذشته پس از کسب طلای وزن ۷۹ کیلوگرم در امان، دومین مدال طلای زیر ۲۰ سال جهان را به دست آورد.

کادیف گفت: حریف آمریکایی برای من سخت‌ترین حریف بود. زانویم را هم مصدوم کردم. زیاد حمله نکردم، چون نمی‌توانستم ریسک کنم. اگر زانویم آسیب نمی‌دیدم، مسابقه به روش دیگری پیش می‌رفت. سبک کشتی من حمله از زمین است. در همان ثانیه اول و سپس در دوره دوم، حریف خسته می‌شود و به پایان رساندن او راحت‌تر است.

کادیف این فرصت را خواهد داشت که ماه آینده در تیرانا در مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال، دوباره مهارت‌های خود را به نمایش بگذارد. وی همچنین گفت که کسب مدال طلا در سال گذشته باعث خوشحالی او بیشتر از امسال شده است.

او گفت: زمانی که برای اولین بار در مسابقات جهانی زیر ۲۰ سال قهرمان شدم، بسیار خوشحالتر از الان بودم. این بار هیچ احساس هیجانی مانند دفعه قبل وجود ندارد. من با اعتماد به نفس بیشتری کشتی می‌گیرم و روی اشتباهات خود با مربیانم کار کردم. نمی‌دانم چقدر سریع می‌توانم از آسیب‌دیدگی زانو خلاص شوم. امیدوارم بتوانم به مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال بازگردم.

در وزن ۹۲ کیلوگرم، مصطفی گادجی مالاچ دبیراف (AIN) انگیزه خود را از کادیف دریافت کرد و فینال را در برابر سالی سالی‌اف (بلغارستان) ۱۱-۰، خیلی زودتر از زمان به پایان رساند و به مدال طلا در وزن ۹۲ کیلوگرم رسید.

در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی در تیرانا، ماسانوسکه اونو (ژاپن) حضور خواهد داشت که همه را در اسپانیا نابود کرد تا مدال طلای وزن ۶۱ کیلوگرم را به دست آورد.

اونو پس از پیروزی در چهار مبارزه خود در روز شنبه، برای فینال به مصاف ابراهیم خواری (ایران) رفت. انتظار می‌رفت این یک فینال پرهیجان و اکشن باشد، اما اونو آن را خیلی زود به پایان رساند. به محض اینکه داور سوت را زد، اونو به خواری حمله کرد و ۲۶ ثانیه بعد نیز فینال را به پایان رساند و مدال طلا را به دست آورد.

اونو گفت: از اینکه زودتر از آنچه انتظار داشتم به پایان رسید شگفت زده شدم، اما همین ۲۶ ثانیه بسیار لذت‌بخش بود و من راضی هستم.

اونو اکنون به دنبال کسب مدال طلا در وزن ۶۱ کیلوگرم در تیرانا خواهد بود. با این حال، او آگاه است که حریفانش در تیرانا قدرتمندتر خواهند بود.

او گفت: هنوز کاملا راضی نیستم مگر اینکه در آنجا (تیرانا) برنده شوم.

اونو تنها زمانی شروع به کشتی کرد که معلمش در کلاس موسیقی در دوران مهدکودک او را تشویق به کشتی گرفتن کرد. او اکنون در دانشگاه یاماناشی گاکوین، زیر نظر قهرمان سابق جهان، یوکا تاکاهاشی (ژاپن) تمرین می‌کند.

گفتنی است مسابقات کشتی آزاد جوانان قهرمانی جهان روز‌های ۱۶ تا ۱۸ شهریورماه در شهر پونته ودرا کشور اسپانیا برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط علی خرمدل در وزن ۶۵ کیلوگرم، علی رضایی در وزن ۷۴ کیلوگرم، امیررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، ابراهیم خواری در وزن ۶۱ کیلوگرم به مدال نقره، علی کرم‌پور در وزن ۷۰ کیلوگرم، مهدی یوسفی در وزن ۷۹ کیلوگرم و ابوالفضل رحمانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *