«پیشینه قهوه‌خانه»؛ نگاهی تاریخی از صفویه تا امروز به قهوه‌خانه دارد

9:44 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۸۶
«پیشینه قهوه‌خانه»؛ نگاهی تاریخی از صفویه تا امروز به قهوه‌خانه دارد
مهدی حدادی‌زفره تهیه کننده و کارگردان مستند «پیشینه قهوه خانه» ضمن تشریح فیلم مستند خود، به تاریخچه قهوه‌خانه‌ها از دوران صفویه تا امروز پرداخته است. 

خبرگزاری میزان - مهدی حدادی‌زفره تهیه کننده و کارگردان مستند «پیشینه قهوه خانه» درباره نحوه شکل گیری ایده این مستند در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: نزدیک به دو سال تحقیق و پژوهش داشتم که البته قبل از آن به دلیل اینکه اجدادم در این حرفه فعالیت می‌کردند، شناخت کافی درباره آن داشتم. پدربزرگ بنده در محله طرشت قهوه‌خانه‌ای داشت که این قهوه‌خانه نسل به نسل از پدربزرگم به پدرم و پس از فوت پدرم به من رسید و من مدیریت آن را برعهده گرفتم. در دوران دانشجویی بود که ساخت یک مستند درباره این موضوع به ذهنم رسید و در کنار شناختی که داشتم به جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقاتی درباره قهوه‌خانه مشغول شدم و ایده و ساختار فیلم از همان دوران دانشجویی شکل گرفت. 

وی درباره پروسه تولید این مستند توضیح داد: تحقیق و بررسی این مستند نزدیک به دو سال طول کشید. آشنایی با کارشناسان برنامه و هماهنگی با آن‌ها و انتخاب لوکیشن برای مصاحبه پروسه بسیار وقت گیر و زمان بری بود. طی این مدت چندین کتاب در این مورد خواندم که از مطرح‌ترین آن‌ها باید به «طهران قدیم» جعفر شهری و «قهوه‌خانه در آیینه اسناد» نوشته مریم صدیقی، کتابی از عباس علائی «چهره‌برق در مورد قهوه‌خانه در گذر زمان» اشاره کنم. 

این مستندساز افزود: ولی در مورد تحقیقات میدانی به نتیجه‌ای نرسیدم به این دلیل که یا همکاری نمی‌کردند و یا قهوه خانه‌ها به دست وارث رسیده و بسته شده بودند که البته همانطور که گفتم به دلیل اینکه حرفه اجدادی‌ام قهوه‌خانه بود شناختی نسبت به این موضوع داشتم و از طرفی از آنجا که من فارغ‌التحصیل سینما هستم، تصمیم گرفتم اولین فیلمم را با این موضوع بسازم و باید بگویم که تا به حال هیچ فیلمی با این موضوع که نگاهی تاریخی از دوران صفویه تا امروز نسبت به قهوه‌خانه داشته باشد، ساخته نشده است. در این فیلم ما این موضوع را از زمان صفویه تا امروز دنبال می‌کنیم و تاریخچه‌اش را ورق می‌زنیم که به نظر من می‌تواند بسیار جذاب باشد. 

حدادی درباره دلیل انتخاب چنین موضوعی برای پرداختن در قالب مستند بیان کرد: چندین سال دغدغه من از بین رفتن هنرهای وابسته به قهوه خانه بود؛ به همین دلیل برای احیای این هنرها تصمیم به ساخت این مستند گرفتم و همچنین بررسی نهاد ارزشمند قهوه خانه و معرفی این پایگاه مهم و موثر در فرهنگ و هنر این مرز و بوم و آگاهی مقدماتی درباره قهوه خانه‌های ایران وظیفه کسانی است که علاقه مندند نهاد قهوه خانه را به درستی بشناسند. 

کارگردان مستند «پیشینه قهوه خانه» درباره اوضاع و احوال سینمای مستند مطرح کرد: تجربه‌ای که ما در ساخت و پخش این مستند داشتیم این است که مردم از موضوع‌های خاص در مستند حمایت می‌کنند. موضوع مستند باید در راستای سلیقه مردم باشد. 

وی درباره بازخوردهایی که از اکران فیلم خود در «هنروتجربه» داشته، بیان کرد: «هنروتجربه» من را برای تداوم در فیلمسازی امیدوار کرد و به لطف و یاری خدا فیلم بعدی خود را هم در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران خواهم کرد. با این حال فیلم مستند «پیشینه قهوه خانه» با موفقیت به سرانجام رسید و مورد نقد و بررسی منتقدین و استقبال تماشاگران قرار گرفت. 

مهدی حدادی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: در کارهای آینده دغدغه من میراث فرهنگی و هنری و بررسی آثار ملی و معرفی آن‌ها به نسلی است که شناخت محدودی به این آثار و فرهنگ دارند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *