دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند آغاز به کار کرد

8:30 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۷۸۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند آغاز به کار کرد
۲ شعبه به عنوان شعب دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند، افتتاح شد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزائی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در جریان سفر یک روزه به شهرستان شازند و در آئین افتتاح دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند، اظهار داشت: راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در راستای اجرای برنامه‌های تحول و تعالی دادگستری استان‌ها با هدف تسریع در روند رسیدگی همراه با فراهم آمدن امکان صلح و سازش به منظور افزایش رضایتمندی مردم صورت می‌گیرد.

 وی افزود: دادگاه صلح یک دادگاه در عرض دادگاه‌های کیفری ۲ و حقوقی است که با شرح وظایف مشخص می‌تواند فرایند رسیدگی را در دعاوی که امکان سازش در آن‌ها وجود دارد، تسریع کند و در واقع فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح مواردی است که در شورا‌های حل اختلاف مطرح می‌شود و نیاز به صدور حکم دارد در محکمه رسمی دادگاه صلح رسیدگی شود.

 رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان داشت: مطابق قانون، صلاحیت صدور حکم در محاکم صلح در پرونده‌های مالی تا سقف یک میلیارد ریال و برخی دیگر از موضوعات حقوقی و کیفری که از پیچیدگی کمتری برخوردار است، تعیین شده است، همچنین قطعیت آرای صادره در پرونده‌هایی که خواسته آن زیر ۵۰۰ میلیون ریال بوده با هدف تسریع در روند رسیدگی صورت گرفته است.

 رئیس نهاد عدلیه استان مرکزی تصریح کرد: وقتی دعاوی در دادگاه‌های صلح بدون اطاله دادرسی با سازش مختومه شود، خروجی کار برای مردم و اصحاب دعوا مقبول‌تر و عوارض آن کمتر است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ صلح و سازش و فصل خصومت تصریح کرد: این محکمه، بنای خیری است که مردم باید با سعه صدر و همراهی در تشکیل و تثبیت آن سهیم شوند، مسئولین اجرایی حمایت کنند و مقام‌های قضایی نیز اهتمام ویژه به آن داشته باشند. در کنار دادگاه‌های صلح به طور معمول یک شورای دائمی برای ایجاد صلح و سازش وجود دارد تا حتی‌الامکان پرونده‌ها را با جلب رضایت اصحاب دعوا به سرانجام برسانند.

 شایان ذکر است در این آئین که با حضور برخی از مسئولین ارشد قضایی استان و دیگر مدیران قضایی و اجرایی شهرستان شازند برگزار و ۲ شعبه به عنوان شعب دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند، افتتاح شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *