سازمان ملل: احتمال وقوع جنایت جنگی در سودان وجود دارد

11:50 - 16 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۷۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سازمان ملل: احتمال وقوع جنایت جنگی در سودان وجود دارد
جدیدترین گزارش سازمان با تاکید بر احتمال وقوع جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در سودان خواستار اقدام دیوان بین‌المللی کیفری شد.

خبرگزاری میزان – گزارش ۱۹ صفحه‌ای سازمان ملل درباره وضعیت سودان اعلام کرده است که احتمالا جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در این کشور آفریقایی رخ داده است.

به گزارش رویترز، براساس گزارش سازمان ملل که در نتیجه مصاحبه با ۱۸۲ نفر از بازماندگان، اعضای خانواده قربانیان و شاهدان تنظیم شده است، هر ۲ طرف جنگ داخلی در سودان مرتکب تخلفاتی در مقیاس وسیع شده‌اند که ممکن است جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت باشد.

این گزارش که نخستین گزارش سازمان ملل از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) است، خواستار استقرار یک نیروی بی‌طرف برای محافظت از غیرنظامیان در سودان و پایبندی طرفین جنگ به قوانین بین‌المللی بشردوستانه شده است.

سازمان ملل همچنین خواستار توقف ارسال و تحویل تسلیحات به طرفین جنگ ازسوی دیگر کشور‌ها شده است.

در بخشی از این گزارش به موضوع خشونت جنسی علیه زنان و دختران اشاره شده است؛ تهیه‌کنندگان گزارش همچنین با تاکید بر لزوم گسترش صلاحیت دادگاه بین‌المللی کیفری بر همه مناطق سودان، از مقام‌های سودانی خواستند با این دادگاه همکاری کنند.

غیرنظامیان در سودان پس از ۱۷ ماه جنگ بین ارتش و شبه‌نظامیان این کشور با قحطی، آوارگی دسته‌جمعی و بیماری مواجه هستند؛ براساس گزارش پیشین سازمان ملل، از آوریل ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱)، زمان آغاز درگیری‌های داخلی در این کشور تاکنون بیش از ۱۰ میلیون در داخل این کشور آواره شده‌اند که بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان داخلی در جهان محسوب می‌شود.

ضمن اینکه ۲ میلیون سودانی درپی درگیری‌ها به کشور‌های همسایه از جمله چاد، مصر، اتیوپی، آفریقای مرکزی، لیبی و اوگاندا فرار کردند.

پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود که براساس گزارش شاخص روند‌های جهانی سال ۲۰۲۴، آمار مربوط به آوارگان اجباری در جهان تا ماه مه سال جاری (اوایل اردیبهشت) به رقم ۱۲۰ میلیون نفر رسید که یک رقم تاریخی محسوب می‌شود.

در حالی که درگیری‌های شدید در چندین منطقه از سودان ادامه دارد، درگیری‌ها در جنوب شرقی سودان سبب تشدید چالش‌هایی مانند دشواری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و جابجایی بیشتر آوارگان داخلی شده است.

تلاش‌های میانجی‌ها برای دریافت تضمین‌هایی از سوی طرفین جنگ سودان جهت بهبود شرایط دسترسی غیرنظامیان به کمک‌های بشردوستانه در ماه گذشته بی‌نتیجه ماند.

از سوی دیگر دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) اعلام کرد که از ژوئن گذشته (خرداد) حدود نیم میلیون سودانی تحت تاثیر سیل و باران در این کشور قرار گرفته‌اند.

براساس اعلام این آژانس سازمان ملل از زمان آغاز بارندگی‌ها در ژوئن گذشته، ۴۹۱ هزار و صد نفر از حدود ۸۸ هزار و ۶۰۰ خانواده در ۶۳ منطقه در ۱۵ ایالت سودان تحت تاثیر باران‌های سیل آسا قرار گرفته و ۱۴۳ هزار و ۲۰۰ نفر دیگر هم از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

سودان در حالی با بلایای طبیعی و بیماری‌های واگیردار دست‌وپنجه نرم می‌کند که جنگ داخلی در این کشور از اواسط آوریل ۲۰۲۳ (اواخر فروردین ۱۴۰۲) آغاز شد؛ این جنگ تاکنون حدود ۱۸ هزار ۸۰۰ کشته و نزدیک به ۱۰ میلیون آواره و پناهنده بر جای گذاشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: سودان سازمان ملل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *