رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران به پرونده مددجویان ندامتگاه زنان شهرری رسیدگی کرد

9:31 - 13 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۳۷۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران به پرونده مددجویان ندامتگاه زنان شهرری رسیدگی کرد
رئیس کل محاکم تهران  به همراه سرپرستان مجتمع‌های قضایی، حقوقی و جمعی از قضات اجرای احکام مدنی در راستای بازدید‌های دوره‌ای و برپایی میز خدمت درندامتگاه‌های شهر تهران، با حضور در زندان زنان شهرری ضمن دیدار چهره به چهره با مددجویان و استماع درخواست‌های آنان دستورات مقتضی را صادر کرد.

خبرگزاری میزان- ربیع اله قربانی در جمع سرپرستان مجتمع‌های قضایی حقوقی، برخی از قضات اجرای احکام مدنی، برخی از معاونین و مدیران اداره کل زندان‌های استان تهران و مدیران ندامتگاه زنان شهر ری بیان کرد: یکی از ضرورت‌های که باید به نحو مطلوب دنبال شود، تکریم و احترام به زندانیان است که اگر به درستی انجام شود می‌توان گفت بخشی از تکالیف بر پایه عدالت ادا شده است.

رئیس کل محاکم تهران افزود: اگر توقع داریم زندانی اصلاح شود و به جامعه بازگردد، باید مدیریت و پرسنل زندان در مسیر جهل زدایی و آگاه سازی زندانیان گام بردارند.

قربانی گفت: یکی از دستورات رئیس کل دادگستری استان تهران تعیین تکلیف محکومین مالی با ماندگاری طولانی مدت است. باید اداره کل زندان‌ها با همکاری معاونت قضایی رئیس کل دادگستری استان در امور زندانیان و عفو بخشودگی، لیست زندانیانی که محکومیت مالی بیش از سه سال در زندان دارند را به تفکیک استخراج و برای هرکدام از آن‌ها شناسنامه حاوی اطلاعات محکومیت آنان تشکیل و بطور مستمر وضعیت آن‌ها را پیگیری کنند. 

وی خطاب به سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران گفت: باید شعب اجرای احکام مدنی وضعیت زندانیان خود را بصورت ویژه دنبال کنند و تدبیر شود در هر واحد قضایی یک نفر به عنوان مسئول پیگیری و اجرای مسائل مرتبط با زندانیان باشد. حمایت صحیح از زندانیان، صیانت از سرمایه اجتماعی جامعه است. 

ملاقات مردمی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ندامتگاه زنان شهرری برگزار شد

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه گفت: مردم اگر بدانند نظام قضایی و اسلامی ما با عدالت با زندانیان رفتار می‌کند قطعاً باعث تقویت حس عدالت در جامعه است. آگاهی بخشی اعتماد عمومی را جلب می‌کند و نارضایتی را به حداقل خواهد رساند. 

وی افزود: اگر مردم آگاه باشند قرارداد‌ها و روابط حقوقی خود را به نحو مطلوب تنطیم کنند، حقوق ناشی از روابط حقوقی به سهولت تثبیت و بدون تحمل مشقت تامین خواهد شد، در این صورت عمدتا طلبشان خارج از دستگاه قضایی تأمین خواهد شد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این بازدید بر استفاده قضات از نهاد‌های ارفاقی تاکید کرد و گفت: استفاده از مجازات جایگزین حبس باعث کاهش زحمت‌ها و هزینه‌های سیستم قضایی مرتبط با نگهداری زندانیان می‌شود.

رئیس کل محاکم تهران افزود: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس باعث تبدیل مجازات به عوامل اجتماعی مفید در جامعه است، همچنین با اعمال مجازات جایگزین حبس از تخصص‌ها و توانمندی‌های فرد به نفع جامعه استفاده می‌شود.  

در جریان برنامه ملاقات مردمی، سرپرستان مجتمع‌های قضایی حقوقی تهران و قضات اجرای احکام مدنی (مفتح، مدرس، صدر، عدالت، مدنی، مطهری، بعثت، محلاتی، بهشتی، باهنر) به همراه رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران به مدت ۴ ساعت در سالن اجتماعات زندان زنان شهرری حضور یافتند و به مشکلات حقوقی و قضایی بیش از ۱۰۰ نفر از محکومین مالی مرتبط با محاکم تهران رسیدگی کردند.

تخفیف در مجازات‌ها، تسریع در اجرای احکام صادره و درخواست مرخصی، عفو و آزادی مشروط و پابند الکترونیک برای زندانیان اهم درخواست‌های مطرح شده از سوی مراجعان در ملاقات با مسئولان قضایی محاکم تهران بود.

در راستای اجرای سند تحول قضایی، تاکیدات رئیس قوه قضائیه، برنامه عملیاتی دادگستری استان تهران و سیاست‌های تحولی محاکم مبنی بر کاهش جمعیت کیفری و رسیدگی به وضعیت قضایی مددجویان، بازدید دوره‌ای از زندان‌های تهران بزرگ، برنامه مدون و برنامه ریزی شده در محاکم تهران است که به صورت مستمر و زمان‌بندی شده توسط رئیس کل، معاونین قضایی ستادی، سرپرستان و جانشینان مجتمع‌های قضایی و قضات شعب دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران انجام می‌شود، تا درخواست‌های زندانیان بررسی و اعمال مقررات لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: محاکم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *