دادستان انتظامی قضات: معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است

10:52 - 12 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۲۷۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان انتظامی قضات: معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است
دادستان انتظامی قضات گفت: به دنبال حفظ شأن و جایگاه قضات و حمایت از سرمایه‌های انسانی دستگاه قضا هستیم.

خبرگزاری میزان-حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی دادستان دادسرای انتظامی قضات در سفر به شهرکرد و حضور در جمع مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ایامی که در آن قرار داریم مصادف است با هفته دولت و شهادت دو مجاهد بزرگ شهید رجایی و شهید باهنر و بنده این مناسبت را خدمت حضار گرامی و مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: در همین زمینه لازم است اشاره‌ای داشته باشم به وجود شهید آیت الله قدوسی، شهید بزرگوار دستگاه قضا که در همین ماه به شهادت رسید و به دلیل آنکه روز شهادتش خارج از ایام هفته قوه قضاییه قرار دارد مظلوم واقع شده اند و کمتر از ایشان در مجالس و مراسمات یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی ادامه داد: آیت الله قدوسی شخصیتی بودند که در تربیت طلاب خط امام خمینی (ره) چه در دوران قبل از انقلاب و چه پس از آن زحمات فراوانی را متحمل شدند و انشاالله که خداوند درجات این شهید بزرگوار را متعالی و وی را با حضرت سیدالشهدا (ع) محشور فرماید.

دادستان دادسرای انتظامی قضات در ادامه سخنان خود با تأکید بر این نکته که قضات در بیان مشکلات و کمبود‌ها باید شجاعت و صراحت بیان داشته باشند، اظهار کرد: در سفر‌های استانی بر این موضوع اتفاق نظر داریم، افرادی که به عنوان نماینده همکاران برای بیان مشکلات و دغدغه‌ها انتخاب می‌شوند اهل تقوا و مجادله باشند تا مطالب را با صراحت و بدون هیچ گونه لفافه بیان کنند که خوشبختانه در این استان شاهد بودیم همکاران منتخب با صداقت و قاطعیت به بیان مشکلات و درخواست‌ها پرداختند که قطعاً  این مطالب را ثبت و یادداشت کرده و مورد بررسی قرار خواهیم.

دادستان انتظامی قضات بابیان اینکه معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است،گفت: جایگاه قضاوت جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی است و در حوزه فعالیت خود به دنبال حفظ شأن و جایگاه قضات و حمایت از سرمایه‌های انسانی دستگاه قضا هستیم.

دادستان انتظامی قضات در بخش پایانی سخنان خود به موضوع مشارکت زنان در بخش قضاوت پرداخت و اظهار کرد: طبق شرع قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد، اما بر اساس قانون و بر طبق اذن، ولی فقیه افراد ضمن دارا بودن شرایطی می‌توانند به عنوان قاضی منصوب شده و تعیین مصداق کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی بیان کرد: رابطه پیامبر اکرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (س) دلالت بر توجه خاص نبی مکرم اسلام به جنس زن دارد که متأسفانه بسیاری از مردان این رابطه را به صورت یک ارتباط عاطفی پدر- فرزندی تلقی می‌کنند و از این نکته غافلند که پیامبر اسلام (ص) در زندگی و ارتباط خود با حضرت زهرا (س) احیاگر نقش و جایگاه والای زن در جامعه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی تصریح کرد: خداوند متعال با قرار دادن صفات لطافت و مهربانی در زن آثار وجودی خودش را به ما نشان می‌دهد که تجلی این صفات در پرورش فرزندان و رشد و هدایت خانواده متبلور است.

دادستان انتظامی قضات گفت: قطعاً اگر زنان مربیان خوبی برای مردان باشند جامعه اصلاح خواهد شد و بسیاری از نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماعی برطرف می‌شود.

پیش از سخنان رئیس دادسرای انتظامی قضات محمد رزم رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری با ارائه آماری از عملکرد دادگستری استان گفت: مجموعه دادگستری استان سال گذشته با حضور ۲۱۳ قاضی و ۱۸۲ شعبه فعال موفق شد ۲۹۶ هزار پرونده قضایی را رسیدگی و مختومه کند.

وی تصریح کرد: این در حالی بود که موجودی ابتدای دوره ما سال گذشته ۴۲ هزار پرونده و میزان پرنده‌های وارده نیز ۲۹۱ هزار فقره پرونده بود که تلاش شبانه روزی همکاران قضایی و اداری موجب شد تا ما در پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ فقره عملکرد مثبت داشته باشیم.

رزم بیان کرد: سال گذشته تعداد شعب نامتعارف ما به میزان ۲۲ درصد کاهش یافت، بیش از ۲۶ هزار پرونده مسن مختومه شد و نرخ رسیدگی از ۹۹ درصد به ۱۰۳ درصد افزایش یافت.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ رسیدگی به پرونده‌های تمام الکترونیک یا بدون کاغذ به میزان ۷۱ درصد رشد داشت و ما موفق شدیم به لحاظ تسریع در رسیدگی‌ها و خدمت بیشتر تعداد شعب دادگاه‌های تجدیدنظر را از یازده شعبه به چهارده شعبه افزایش دهیم.

رزم گفت: در بحث اتقان آرا از مجموع تعداد ۱۲۶ هزار دادنامه صادره تنها نسبت به ۱۹ درصد تجدیدنظر خواهی شد که آن هم نقض ۲ هزار و ۵۰۰ رأی یعنی معادل یک و هفت صدم درصد آراء را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: همچنین نسبت به هزار و صد رأی یعنی معادل ۸ هزارم کل آرا درخواست اعمال ماده ۴۷۷ شد است که نهایتاً اشتباه بودن سیزده فقره رأی از مجموع کل آرا پذیرفته شد.

رزم گفت:  این استان از وجود قضات عادل، عالم، شجاع و پاک دستی برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا در ارزشیابی‌ها کمترین شکایات و کیفرخواست را داشته باشند و بتوانند رتبه برتر سلامت قضایی را به خود اختصاص دهند.

گفتنی است در پایان این دیدار از روح الله شریعتی قاضی نمونه دادگستری استان چهار محال بختیاری و همچنین برخی از قضات برتر محاکم تقدیر شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *