تفاوت کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی/ بررسی دقیق براساس قوانین آیین دادرسی کیفری

15:26 - 11 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۲۰۵
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تفاوت کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی/ بررسی دقیق براساس قوانین آیین دادرسی کیفری
در ماده ۳۳۵ قانون آیین دادرسی کیفری به سه وضعیت که موجب شروع رسیدگی دادگاه‌های کیفری می‌شود، اشاره شده است.

خبرگزاری میزان - بر اساس ماده ۳۳۵ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه‌های کیفری با وجود یکی از جهات مذکور در این ماده شروع به رسیدگی می‌کنند. این سه حالت عبارت است از: صدور کیفرخواست دادستان، صدور قرار جلب به دادرسی توسط دادگاه و ادعای شفاهی دادستان در دادگاه. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که تفاوت بین کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی چیست؟

تفاوت کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی

بر اساس ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتکابی و وجود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار جلب به دادرسی و در صورت جرم نبودن عمل ارتکابی و یا فقدان ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار منع تعقیب صادر و پرونده را فوری نزد دادستان ارسال می‌کند. دادستان باید ظرف سه روز از تاریخ وصول، پرونده تحقیقات را ملاحظه و نظر خود را به طور کتبی اعلام کند و پرونده را نزد بازپرس برگرداند. چنانچه مورد از موارد موقوفی تعقیب باشد، قرار موقوفی تعقیب صادر و وفق مقررات اقدام می‌شود.

به موجب ماده ۲۶۸ قانون مذکور، در صورتی که عقیده دادستان و بازپرس بر جلب متهم به دادرسی باشد، دادستان ظرف دو روز با صدور کیفرخواست، از طریق شعبه بازپرسی بلافاصله پرونده را به دادگاه صالح ارسال می‌کند.

بنابراین تفاوت کیفرخواست و قرار به جلب دادرسی به این قرار است که صدور جلب به دادرسی با بازپرس است اما صدور کیفرخواست با دادستان است. به این نحو که بازپرس پس از انجام تحقیقات مقدماتی، در صورتی که وقوع جرم را محرز و مسلم دانسته و انتساب آن را به متهم پذیرفته باشد، قرار جلب به دادرسی صادر می‌کند، پس از آن چنانچه دادستان با نظر بازپرس موافق باشد و اتهام انتسابی و متهم معرفی شده را بپذیرد، کیفرخواست صادر می‌کند و به این ترتیب، پرونده از مرحله دادسرا به مرحله دادگاه کیفری منتقل می‌شود.

از سوی دیگر طبق نظر اتفاقی نشست قضایی استان بوشهر در تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۷ با موضوع فرق بین کیفرخواست و جلب به محاکمه، قرار جلب به دادرسی از لحاظ آثار در حکم کیفرخواست است در صورتجلسه این نشست آمده است: با توجه به جهات شروع به رسیدگی در دادگاه که در ماده ۳۳۵ قانون آیین دادرسی کیفری منحصر به سه مورد (کیفرخواست دادستان، قرار جلب به دادرسی و ادعای شفاهی دادستان) اعلام شده و در ماده ۲۷۶ همان قانون نیز به ترتیبات نقض قرار منع تعقیب و محدوده قرار جلب به دادرسی بدون تصریح به ضرورت تنظیم کیفرخواست اشاره شده است، لذا، قرار جلب به دادرسی در حکم کیفرخواست بوده و واجد آثار قانونی مترتب بر کیفرخواست است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *