موافقان و مخالفان برنامه اقتصادی کاملا هریس؛ برنامه تیم حزب دموکرات چیست؟

7:30 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۰۵۸
موافقان و مخالفان برنامه اقتصادی کاملا هریس؛ برنامه تیم حزب دموکرات چیست؟
اخذ مالیات بیشتر از سرمایه‌داران و شرکت‌ها بخشی از طرح‌های اقتصادی کاملا هریس در صورت پیروزی در انتخابات آمریکاست.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های آمریکایی تا به امروز کمک شایانی به نامزد حزب دموکرات در موضوع اقتصادی کرده‌اند؛ کارشناسان معتقدند که هریس صرفاً چند موضع در قبال مسائل اقتصادی گرفته و تعدادی هم وعده سوسیالیستی، به رای‌دهندگان داده است.

کارزار ترامپ به‌محض تعویض‌شدن رقیب کهنه‌کارش با نامزد فعلی، تیم دموکرات‌ها را زیر فشار گذاشت تا آن‌ها برنامه دقیق خود را برای حل مشکلات گرانی، به مردم آمریکا ارائه دهند. کارشناسان معتقدند ازآنجایی که بیشتر مشکلات گرانی به‌ علت تعطیلی‌های اعمال‌شده در دوران کرونا ازسوی کاخ سفید و سیاست‌های اقتصادی و خارجه بایدن، رخ داده است، کاملا هریس نه می‌تواند بگوید که سیاست‌های دولتی که نفر دوم آن بوده، اشتباه بوده است و نه می‌تواند تمام‌عیار از عملکرد دولت دفاع کند. با این حال تیم ترامپ مدعی است که مواضع بد اقتصادی کاملا هریس، کمونیستی بوده و مواضع خوب او، از برنامه‌های کارزار ترامپ کپی‌برداری شده است.

تیم بایدن پیش از کناره‌گیری از رقابت ریاست‌جمهوری، به دو علت عملکرد دولت وی در قبال اقتصاد پساکرونا را بهترین نمونه در جهان‌اول می‌داند؛ این تیم مدعی است که میلیون‌ها شغل در آمریکا ایجادشده و بازار بورس، سودآوری داشته است.

تحلیل‌گران مسائل آمریکا درباره میلیون‌ها شغل معتقدند که میلیون‌ها نفر به‌علت سیاست‌های کاخ سفید در دوران کرونا (تعطیلی و ورشکستگی کسب‌وکارها)، شغل‌های خود را از دست دادند؛ بنابراین افرادی که اوایل سال ۲۰۲۰ تا پایان ۲۰۲۱ بیکار شده بودند، دوباره امروز به سر کار بازگشته‌اند. درباره سودآوری بازار بورس نیز این مسئله مطرح است که برنده اصلی این بازار، یک درصد بالای جامعه از منظر درآمد و سرمایه هستند، ۹۹ درصد پایین و به‌ویژه ۵۰ درصد پایین، سودی از دو برابر شدن ارزش سهام کمپانی انویدیا نداشته‌اند.

براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، کاملا هریس در رقابت ۲۰۲۰ برای نامزدی حزب دموکرات‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری، برنامه‌های اقتصادی سوسیالیستی و مواضع اجتماعی چپ‌گرایانه داشت؛ اما گرداننندگان کارزار ۲۰۲۴ نامزد دموکرات، مواضع او را به میانه‌روی نزدیک کرده و در یک ماه اخیر، به غیر از چند مورد که در ادامه خواهیم گفت، تاحدودی از مواضع خود فاصله گرفته است.

با این حال هریس به‌محض رونمایی از برخی از برنامه‌هایش برای دولت خود، مهمات خوبی را در اختیار تیم ترامپ قرار داد.

برنامه‌های اقتصادی کاملا هریس

یکی از بزرگترین چالش‌‎های پیش‌روی هریس، معضل گرانی مواد غذایی در آمریکاست. ترامپ، می‌گوید که سیاست‌های دولت دموکرات مسبب وضع موجود بوده و کاملا هریس هیچ برنامه واقعی برای این بحران ندارد.

با وجود این، کاملا هریس در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی خود به رای‌دهندگان وعده داد که در صد روز اول دولت، بهای مواد غذایی را پایین خواهد آورد.

منتقدان هریس، این برنامه را ضد بازار آزاد خواندند و معتقدند که چنین اقداماتی در بلند مدت، به افزایش بیشتر قیمت‌ها ختم خواهد شد.

از طرفی کارزار کاملا هریس برای دفاع از این سیاست، برنامه‌های ترامپ را زیر سوال برده و می‌گویند: «اگر ترامپ تعرفه ۱۰ درصد را روی کالا‌های وارداتی اعمال کند، قیمت‌ مواد غذایی و اقلام روزمره بیشتر خواهد شد.»

کارزار دونالد ترامپ، می‌گوید که قصد ترامپ از این کار، فشار آوردن روی شرکت‌هایی نظیر اپل و نایکی است که برای سودآوری بیشتر، خط تولید خود را به کشورهای آسیایی برده‌اند. ترامپ می‌خواهد تا این شرکت‌ها، مجددا محصولات خود را در آمریکا تولید کنند.

سخنگوی کارزار ترامپ به پولتیکو، گفت: «کاملا هریس نمی‌تواند، از عملکرد فاجعه دولت فعلی فرار کند. مردم آمریکا با مشقت‌های فراوانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و حالا تیم هریس سعی می‌کند با گس‌لایت کردن مردم (شست‌وشوی مغزی مردم با تاکتیک تلقین)، از زیر بار مسئولیت عملکرد دولت فعلی، شانه خالی کند.»

 

نگاهی به برنامه اقتصادی کاملا هریس؛ افزایش مالیات ثروتمندان، سیاست دولت اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ آمریکا

برنامه‌های هریس برای خانه‌دار کردن مستاجران

نامزد دموکرات‌ها در گردهمایی کارولینای شمالی اشاره کرد که ۳ میلیون واحد مسکونی جدید در دولت او باید ساخته شود و برای سازندگانی که برای خانه‌اولی‌ها، واحد مسکونی بسازند، امتیازات مالیاتی لحاظ خواهد کرد.

بخشی دیگر از این برنامه، اعطای ۲۵ هزار دلار به کسانی که قصد خرید خانه اول خود را دارند، است.

سیاست کاملا هریس برای افزایش مالیات‌ها در آمریکا

برنامه دموکرات‌ها روی افزایش مالیات به‌ویژه اخذ مالیات از ثروتمندان و برنامه جمهوری‌خواهان روی کاهش مالیات نهاده شده است. ترامپ در سال ۲۰۱۷، لایحه کاهش مالیات کمپانی‌ها از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد را تصویب کرد.

کاملا هریس برنامه بالابردن مالیات‌ها را داشته و می‌خواهد تا ۵ تریلیون دلار، مالیات بیشتری را در بازه ۱۰ ساله، بگیرد؛ اما او وعده داده است که مالیات افراد یا خانوار‌هایی را که زیر ۴۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند را افزایش نخواهد داد.

لایحه کاهش مالیاتی که در دوران ترامپ اعمال شد، در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود و اگر قانون جدیدی تصویب نشود، مالیات کل مردم آمریکا به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

افزایش مالیات شرکت‌ها در دولت احتمالی کاملا هریس

هریس در بخشی از برنامه‌های خود برای تغییر سیستم مالیاتی، ‌می‌خواهد تا مالیات شرکت‌ها را از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش دهد. وزارت خزانه‌داری آمریکا تخمین می‌زند که این برنامه می‌تواند ۱.۳ تریلیون دلار را به دریافتی‌های دولت بیفزاید.

تعدادی از ابرشرکت‌ها برای فرار از مالیات، اقدام به تاسیس دفترها و شرکت‌هایی در کشور‌هایی با معافیت از مالیات یا مالیات بسیار کم، می‌کنند. هریس برای جلوگیری از این سوءاستفاده، قصد دارد تا مالیات شرکت‌های بین‌المللی را از ۱۰.۵ درصد به ۲۱ درصد افزایش دهد.

ابرشرکت‌های آمریکایی به دو هدف راضی نگه داشتن سهام‌داران اصلی و فرار از مالیات، سهام شرکت خود را بازخرید می‌کنند. آن‌ها با این کار، در ظاهر از درآمدهای شرکت خود در پایان سال را می‌کاهند و در عمل، به درآمد سهام‌داران می‌افزایند. بخش دیگری از برنامه‌های هریس برای مبارزه با سوءاستفاده از نقص‌های مالیاتی، به اخذ مالیات از ابرشرکت‌هایی که سهام خود را بازخرید می‌کنند، مربوط می‌شود.

افزایش مالیات ثروتمندان

هریس قصد دارد تا مالیات افراد و یا خانواری را که در «یک درصد بالا از منظر درآمد» قرار می‌گیرند، از ۳۷ درصد به ۳۹.۶ درصد برساند؛ همچنین قصد دارد تا برای افزایش سرمایه بیمه فدرال، از این دهک اقتصادی مالیات بیشتری را اخذ کند.

در ضمن از آمریکایی‌هایی که بیشتر از یک میلیون دلار در سال درآمد دارند، مالیات بیشتری از دیگر منابع درآمدی آن‌ها نظیر فروش املاک و سهام (مالیات بر عواید سرمایه‌ای) گرفته خواهد شد.

برنامه کاملا هریس برای دریافت مالیات از unrealized capital gains

هریس در برنامه‌ای می‌خواهد از افزایش ارزش دارایی‌های فروخته نشده کسانی که سرمایه آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار است (حدود ۱۰ هزار نفر در آمریکا)، ۲۵ درصد مالیات بگیرد. یعنی اگر ثروتمندی سهام مایکروسافت را خریداری کرده است و اگر ارزش این سهام در سال ۲۰۲۵، ۴۰ درصد بیشتر شود، دولت آمریکا یک چهارم از این سود را به‌عنوان مالیات می‌خواهد.

برنامه هریس برای بهبود وضعیت کودکان فقیر

اولین بار ترامپ و جی‌دی ونس در این فصل از رقابت‌های انتخاباتی پیشنهاد کاهش مالیات ۵ هزار دلاری خانوار‌هایی که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند را مطرح کردند، اما در سیاستی به‌دور از موضع دموکرات‌های خارج از فصل انتخابات، نماینده آنها می‌خواهد از خانوار‌های واجد شرایطی (کم‌درآمد) که نوزاد زیر یکسال دارند، ۶ هزار دلار مالیات کمتری را بگیرد. تیم او معتقد است که این برنامه می‌تواند میلیون‌ها کودک را از فقر نجات دهد.

البته کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که این برنامه، ۱.۶ تریلیون دلار برای دولت هزینه خواهد داشت.

با توجه به فضای سیاسی امروز آمریکا بعید است که کاملا هریس و دموکرات‌ها بدون پس گرفتن کنگره و حفظ اکثریت در سنا، بتوانند هیچ از یک برنامه‌های پیشنهاد شده را با این جزئیات، تصویب کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *