تحولات اوکراین|

زلنسکی فرمانده نیروی هوایی اوکراین را برکنار کرد؛ مسکو به دنبال شکایت از شرکت‌های تسلیحاتی غرب

12:15 - 10 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۹۴۹
زلنسکی فرمانده نیروی هوایی اوکراین را برکنار کرد؛ مسکو به دنبال شکایت از شرکت‌های تسلیحاتی غرب
سرنگونی یک فروند جنگنده اف-۱۶ اوکراین که گفته می‌شود از سوی سامانه پدافند هوایی کی‌یف صورت گرفته، به برکناری فرمانده نیروی هوایی ارتش این کشور منجر شد.

خبرگزاری میزان – ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، فرمانده نیروی هوایی ارتش این کشور را برکنار کرد.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که یک فروند جنگنده اف-۱۶ به وسیله سامانه پاتریوت مستقر در این کشور ساقط شده است.

در حکمی که از سوی زلنسکی امضا شد، آمده است: میکولا اولشچوک از سمت فرماندهی نیروی هوایی نیرو‌های مسلح اوکراین برکنار شد.

ماریانا بزوگلایا، نماینده پارلمان اوکراین گفت: جنگنده اف-۱۶ تحویل داده شده به اوکراین ازسوی سامانه ضدهوایی پاتریوت که در اختیار نیرو‌های اوکراینی قرار دارد به دلیل عدم هماهنگی بین یگان‌ها سرنگون شد.

یک مقام آمریکایی پیش از این گفت که یک فروند جنگنده اف-۱۶ اوکراینی تنها چند هفته پس از ورود این هواپیمای ساخت آمریکا به اوکراین سقوط کرد.

روسیه به دنبال شکایت از شرکت‌های تسلیحاتی غربی

رودیون میروشنیک، نماینده وزارت خارجه روسیه برای امور ویژه، پیشنهاد کرد که مسکو از شرکت‌های غربی که سلاح‌هایی را برای اوکراین تولید می‌کنند، شکایت خواهد کرد.

میروشنیک گفت: در موارد جداگانه، ما در حال آماده شدن برای طرح اتهام علیه برخی سازندگان سلاح غربی هستیم.

وی تصریح کرد: نیرو‌های اوکراینی از موشک‌های آمریکایی اتاکمس برای حمله به لوهانسک و موشک‌های فرانسوی-انگلیسی سایه طوفان برای حمله به استان خرسون استفاده کردند.

تلاش مسکو برای شناسایی عاملان بمب‌گذاری در بلگورود

کمیته تحقیقات روسیه تحقیق در مورد بمباران ساختمان‌های غیرنظامی بلگورود را که منجر به جان باختن شدن ۵ نفر و مجروح شدن ۴۶ نفر شد، آغاز کرد.

بیانیه این کمیته می‌گوید: ما تحقیقات را براساس ماده ۲۰۵ قانون جزایی روسیه که تروریسم را جرم‌انگاری می‌کند، آغاز کرده‌ایم.

کمیته تحقیقات روسیه یادآور شد: در این بمباران ۵ نفر کشته، دستکم ۴۶ نفر دیگر از جمله ۷ کودک مجروح شدند و به زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد شد.

ضربه نظامی به تلاش‌های غرب برای تسلیح اوکراین

مجله دیده‌بان نظامی معتقد است که سرنگونی جنگنده اف-۱۶ از سوی سامانه پاتریوت این کشور نشان‌دهنده یک ضربه قوی به تلاش‌های غرب برای تسلیح مجدد کی‌یف به شمار می‌رود و ممکن است بر آینده این تلاش‌ها تأثیر بگذارد.

در گزارش این پایگاه تحلیلی آمده است: از دست دادن یکی از ۶ فروند جنگنده اف-۱۶ دریافتی اوکراین ضربه بزرگی به تلاش‌های غرب برای تسلیح مجدد آن است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *