وزیر جهاد کشاورزی: مشارکت تشکل‌ها راه میانبر رسیدن به امنیت غذایی است

10:17 - 09 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۷۹۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر  جهاد کشاورزی: مشارکت تشکل‌ها راه میانبر رسیدن به امنیت غذایی است
وزیر جهاد کشاورزی مشارکت فعال بخش خصوصی و تشکل‌ها در فرایند تولید، بازار و صادرات را نزدیک‌ترین راه رسیدن به امنیت غذایی عنوان کرد و از عزم وزارت جهادکشاورزی در اجرای سیاست‌های برنامه هفتم با همکاری تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خبر داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا نوری قزلجه در نخستین سفر استانی به خراسان رضوی مقارن با آخرین روز هفته دولت در جمع کارکنان شهرستان‌های چناران و گلبهار، با بیان این که کار اصلی بخش کشاورزی بر دوش مراکز خدمات است، گفت: این مراکز در صف اول تبدیل سیاست به اقدام بخش کشاورزی قرار دارند و می‌توانند علم و فناوری را به بهره‌برداران انتقال دهند.

وی افزود: قوانین و برنامه‌های بخش کشاورزی به دست همکاران ما در مراکز خدمات کشاورزی عملیاتی می‌شود و از کارکنان این مراکز می‌خواهیم با جدیت و تلاش، ماموریت سنگین تامین امنیت غذایی را انجام دهند، زیرا ما علاوه بر وظیفه سازمانی، در مقابل مردم، جامعه، شهدا و آرمان‌های انقلاب مسوولیت داریم.

وزیر جهاد کشاورزی به تنظیم بازار و تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: تولید، رسالت اصلی ما در تامین امنیت غذایی است و برای افزایش تولید به منابع تولید (خاک و آب) که به دلیل خشکسالی و فرسایش با محدودیت مواجه است، نیاز داریم.

نوری قزلجه دانش‌بنیان کردن را تنها راهکار مهم برای توسعه بخش کشاورزی دانست و افزود: برای ارتقای بهره‌وری باید توسعه عمودی، افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش کیفیت محصولات دامی، افزایش باردهی درختان و ... را در دستور کار قرار دهیم.

وزیر جهاد کشاروزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که ترمیم حقوق کارکنان را در کنار اصلاح ساختار وزارتخانه در دستور کار داریم، گفت: یکی از پایه‌های اساسی برای افزایش انگیزه کارکنان جایگاه آنان در مجموعه است، باید در حد مقدورات دولت و حد توان همچون دستگاه‌های مشابه ترمیم حقوق صورت گیرد.

وی افزود: در ساختار جدید به بحث ترویج توجه ویژه خواهیم داشت، هرچقدر یافته‌های تحقیقاتی و علمی داشته باشیم، اگر به صورت چهره به چهره به بهره‌برداران منتقل نشود، بلااستفاده خواهد ماند.

نوری قزلجه بر تحقیقات تقاضا- محور تاکید کرد و گفت: محققان باید در حل مسایل کشاورزان بکوشند و همه مجموعه‌ها و عوامل در خدمت کشاورزان باشند.

وی درباره وضعیت نهاده‌ها در کشور نیز گفت: براساس گزارش‌های دریافتی به میزان کافی نهاده اعم از بذر، کود و سم برای کشت پاییزه مهیا است و کسری وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی تدارک بیشتر کود‌های فسفاته و پتاسه به دلیل بارش‌های کم را یادآور شد و افزود: با وجود افزایش قیمت کود حدود ۵۳ درصد قیمت آن یارانه‌ای است.

وی با بیان این که باید در خصوص قیمت کود شرایط بینابینی را در نظر بگیریم، افزود: به دنبال پرداخت بدهی شرکت‌های پتروشیمی هستیم تا نهاده‌ها را به موقع به دست کشاورزان برسانیم.

نوری قزلجه از کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌ها خواست تا راهکار‌های کارآمد خود را به مدیران بالادستی ارایه دهند.

وزیر جهاد کشاورزی بر تکریم ارباب رجوع براساس وظیفه اخلاقی و انسانی تاکید کرد و افزود: پشتیبانی مردمی در بخش کشاورزی برای رسیدن به اهداف از جمله افزایش تولید، بهبود شرایط، کشت عمودی، تجهیز سیستم‌های نوین آبیاری و کشت‌های گلخانه‌ای در وهله اول به ارتباط کارشناسان با مراجعه کنندگان برمی‌گردد و تکریم نقطه آغاز مشارکت و همکاری است.

آمادگی در اشتراک‌گذاری امور کشاورزی به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها

نوری قزلجه در پایان نخستین سفر استانی خود به خراسان رضوی به مشهد رفت و در نشست با تشکل‌های کشاورزی گفت: کشاورزی از موضوعات مورد توجه مقام معظم رهبری است و ایشان در نشست با هیات دولت، بر اهمیت امنیت غذایی، تولید محصول راهبردی گندم، آبزی‌پروری و اقتصاد دریا-محور، استفاده از سواحل و بهره‌برداری بهینه از آب، لزوم توجه به روش‌های نوین آبیاری برای افزایش راندمان آبیاری تاکید فرمودند.

وی افزود: این میزان توجه به امنیت غذایی، مایه دلگرمی و پشتوانه‌ای است که بتوانیم کمک سایر دستگاه‌ها را در این امر خطیر، همراه کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: آنچه که می‌تواند به معنی واقعی کلمه امنیت غذایی را برای کشور به ارمغان آورد انجام امور فنی، دانش‌بنیان کردن کشاورزی و توسعه عمودی با ورود بیش از پیش علم و فناوری به کشاورزی است.

وی افزود: برای رفع محدودیت‌های عوامل تولید، راهی جز بهره‌وری نیست که با افزایش عملکرد، بهبود کیفیت دام، بهبود عملکرد محصولات در واحد سطح و ... میسر می‌شود.

نوری با بیان این که سیاست‌های جمعیتی، لزوم تدارک بیشتر برای تامین کالا‌های اساسی را به همراه دارد، گفت: تنش‌های ایجاد شده در دنیا برای تامین امنیت غذایی، باعث شد «خودکفایی» به ویژه در تولید کالا‌های اساسی، محور فعالیت‌های وزارت جهادکشاورزی قرار گیرد.

وی افزود: برای دستیابی به توسعه کشاورزی باید مزیت‌های نسبی را تقویت کرده، تراز تجاری‌مان را مثبت کنیم و در حفاظت از آب و خاک ملاحظات لازم را داشته باشم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مبنای ما کشاورز-محوری است نه کشاورزی محوری، اظهار داشت: تولید کننده برای ما مهم است، چون با وجود اوست که تولید رقم می‌خورد.

نوری قزلجه با بیان این که امور کشاورزی باید به طور مشترک با تشکل‌ها و مردم انجام شود، گفت: ایجاد اعتماد محکم و قابل اتکا بین ما و بهره‌برداران، تشکل‌ها، ذی‌نفعان و ذی‌نقشان کشاورزی مورد تاکید است و بنا داریم صادقانه و دقیق با هم در این مسیر حرکت کنیم.

وی درخصوص واگذاری امور به تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: ما آماده‌ایم صد درصد کار را به اشتراک بگذاریم و قول می‌دهیم مدافع تشکل‌ها باشیم. مناسبت‌ترین مسیر در واگذاری‌ها این است که هرگونه سود فعالیت‌ها، به تشکل‌ها و مردم برسد و آمادگی داریم در این مسیر با قدرت با تشکل‌ها همکاری کنیم.

نوری قزلجه خاطرنشان کرد: باید رانت‌ها حذف و فرصت‌ها به صورت یکسان در اختیار فعالان، تجار و بازرگانان قرار گیرد تا به اندازه توان و تلاش خود در مجموعه، پای کار باشند.

وزیر جهاد کشاورزی به بحث اصلاح ساختار در وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار متناسب با وظایف جدید و اقتضای زمان (IT و هوش مصنوعی) ضروری است و در این راستا به تدقیق آمار به شدت نیاز داریم. باید یک بار برای همیشه آمار بخش کشاورزی را دقیق کنیم که پایه‌ای برای برنامه‌ریزی‌ها در بخش باشد.

وی حوزه امور دام را بخش مهم اقتصاد کشاورزی دانست و گفت: در این راستا بنا داریم در بحث صدور مجوزها، اصلاحاتی به نفع تولید و مردم انجام دهیم.

نوری قزلجه بر پیگیری مباحثی همچون خط اعتباری مکانیزاسیون، تامین سرمایه برای تولید انرژی‌های نو (خورشیدی، بادی، بایو گاز در واحد‌های دامداری)، توجه جدی به معیشت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و اصلاح نابرابری‌ها، پیش‌بینی محل و مبلغ اعتبار برای پرداخت پول گندمکاران در بودجه سال جدید، اصلاح در صدور مجوز برای دامداری‌های سنتی و ... تاکید کرد.

مشارکت تشکل‌ها راه میانبر رسیدن به امنیت غذایی است

 نوری قزلجه همچنین در حاشیه نشست با تشکل‌های بخش کشاورزی مشهد، در جمع خبرنگاران گفت: تشکل‌های بخش کشاورزی می‌توانند در تامین نهاده‌ها، تنظیم بازار، آموزش و ترویج و انتقال یافته‌ها به بهره‌برداران ما را یاری کنند.

وزیر جهادکشاورزی کشاورزی را مردمی‌ترین بخش دولت نامید و افزود: بیش از ۹۵ درصد کشاورزی متعلق به بخش کشاورزی است و دولت می‌تواند در سیاست‌گذاری و نظارت بر روند اجرای تصمیمات نقش موثری ایفا کند.

وی بار دیگر از همه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی دعوت به همکاری کرد و از هموار شدن مسیر همکاری متقابل دولت و مردم برای توسعه کشاورزی در کابینه وفاق ملی خبر داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *