مدیرعامل برج آزادی: نمایشگاه آینه عشق، سال آینده سوگواره می‌شود

14:47 - 08 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۷۲۵
مدیرعامل برج آزادی: نمایشگاه آینه عشق، سال آینده سوگواره می‌شود
مدیرعامل مجموعه آزادی از برگزاری سوگواره آینه عشق در سال آینده خبرداد.

خبرگزاری میزان - آیین گشایش نمایشگاه «آینه عشق» روایت هنرمندان نقاشی قهوه‌خانه‌ای عصر چهارشنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور اساتید این حوزه چون کاظم چلیپا، بهمن نامور مطلق و با اجرای اساتید نقال و پرده‌خوان در تالار آینه مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار شد. 

محسن حسینی مدیرعامل مجموعه آزادی در این مراسم بیان کرد: بسیار خرسندم که این نمایشگاه برگزار شده است. 

وی افزود: امید دارم و در تلاش هستیم سال آینده این نمایشگاه را به شکل سوگواره و جشنواره برگزار کنیم. 

نقاشی قهوه‌خانه‌ای هنری مردمی است

در ادامه این مراسم بهمن نامور مطلق از هنرمندان نقاشی قهوه‌خانه‌ای بیان کرد: نقاشی قهوه‌خانه‌ای تحت عنوان هنر مردمی کدگذاری شده است. کار منتقدان رمزگشایی از این کدهاست. هر رویکردی بخشی از این نقاشی‌ها را بررسی می‌کند. 

وی با بیان اینکه روایت بازنمایی داستان خیالی‌ است که به اشکال مختلف بازآفرینی شده است، گفت: سه عنصر وجه زمان و صدا عناصر مهم روایت‌شناسی است. 

این هنرمند در ادامه با تاکید بر اینکه ایرانیان نخستین اقوامی بودند که با تصویر توانستند روایت کنند، تاکید کرد: ایرانیان از ابتدای تاریخ بر زبان تصویر تسلط داشتند و دارای سواد بصری بودند و همین امر به تدریج سبب پیدایش پرده‌خوانی و نقالی شد. 

باورهای مذهبی در شکل‌گیری هنر قهوه خانه‌ای اثر گذار است

سپس نوبت به کاظم چلیپا رسید که در جایگاه حاضر شود. چلیپا در ابتدای اظهارات خود گفت: سخن گفتن درباره یک مکتب کار آسانی نیست. هر مکتبی یک باطن و یک وجه دارد. بدون علم به باطن به صورت هم نمی‌توان پی‌ برد. 

وی افزود: باور و یقین اصل سخن من است. همان‌طور که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به این مهم تاکید کرده است و در فرقه‌ها و گرایشات دیگر چون هیپنوتیزم هم این باورهای فردی است که اثرگذار است. 

این هنرمند ادامه داد: باورهای نقاش قهوه‌خانه‌ای در خلق اثر بسیار تاثیرگذار بوده است. 

وی با بیان اینکه در نقش برجسته‌های دوران ساسانی نخستین گام‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه هیچ سند و تاریخی در این حوزه ثبت نشده است. حتی تکنیک‌های آن نیز به شکل سینه به سینه منتقل شده است. 

چلیپا با تاکید بر سیر ادبیات در نقاشی قهوه‌خانه‌ای اذعان کرد: نقاشی قهوه‌خانه‌ای متاثر از نقاشی قاجار است. 

این هنرمند و پژوهشگر عرصه هنرهای تجسمی در خاتمه افزود: نقاشی قهوه‌خانه‌ای یا خیالی‌سازی معمولا به شاهنامه‌ و اساطیر اختصاص داشت و نقاشی مذهبی معمولا در تکایا و مکان‌های مذهبی قرار می‌گرفت‌. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *