نماینده مجلس: اعطای زمین و پرداخت تسهیلات بانکی جهت مردمی‌سازی مسکن باید در دستورکار باشد

14:12 - 07 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۵۶۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نماینده مجلس: اعطای زمین و پرداخت تسهیلات بانکی جهت مردمی‌سازی مسکن باید در دستورکار باشد
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طبق برنامه هفتم توسعه باید در دولت با مردمی‌سازی به سمت افزایش عرضه مسکن برویم و این حوزه را سامان دهیم، اظهار کرد: وزیر جدید راه و شهرسازی نیز طبق برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ریزی برای عرضه زمین و تداوم ساخت مسکن را به مجلس اعلام کرده است.

خبرگزاری میزان - بر کسی پوشیده نیست که امروز مسکن به یکی از مشکلات اساسی جامعه تبدیل شده است. خانوارها برای اینکه سقفی بالای سرشان داشته باشند، مجبورند بخش زیادی از درآمدشان را به این امر اختصاص دهند. این در حالی است که سودجویان به دنبال افزایش هزینه‌بهای مسکن و اجاره هستند.

در این شرایط، نیاز است دولت چاره‌اندیشی اساسی برای سامان‌دادن به اوضاع در حوزه مسکن داشته باشد. 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دولت چاره‌ای جز افزایش عرضه ندارد. تنها در این صورت است که قیمت‌ها متعادل می‌شود. آنان معتقدند، دولت باید به سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه در حوزه مسکن بپردازد و از سوداگری در این بخش جلوگیری به عمل بیاورد.

به زعم کارشناسان، عرضه زمین و تسهیلات به مردم می‌تواند در راستای افزایش ساخت‌و‌سازها کمک‌کننده باشد. ساخت مسکن به صورت انبوه مشکلات خاص خودش را دارد و روند دسترسی افراد را به مسکن مناسب کند می‌کند. اما ساخت‌وساز در سطح خرد در شرایط فعلی که نیاز فوری به افزایش عرضه داریم، کارساز خواهد بود.

در همین راستا محمد امیر، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در نشستی که با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس داشتیم، دغدغه تمامی نمایندگان موضوع مسکن و حل و فصل مشکلات این حوزه بود. سامان دادن به وضعیت بازار مسکن از خواسته‌های اصلی بود که مطرح کردیم.

وی ادامه داد: پیگیری‌های لازم را درباره وعده‌هایی که قبل از انتخابات داده می‌شود، اما بعداً فراموش می‌شوند، داشتیم. وزیر راه و شهرسازی برنامه‌هایش را در حوزه مسکن مطرح کرد و به نظر می‌رسد اقدامات خوبی در دستور کار است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: به گفته وزیر راه و شهرسازی، در جاهایی که فضا برای تراکم وجود دارد، به ایجاد تراکم می‌پردازیم و ساخت و ساز را انجام خواهیم داد. اگر این طور نباشد، در راستای طرح جوانی جمعیت به اعطای زمین می‌پردازیم تا افراد خودشان به ساخت‌و‌ساز بپردازند.

امیر با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات نیز در دستور کار قرار داد و پیگیری‎های لازم برای این موضوع نیز صورت می‌گیرد، گفت: قرار است تعاملات بین‌سازمانی برای افزایش عرضه مسکن در کشور به لحاظ سند زمین و مسکن صورت بگیرد.

به گفته این نماینده مجلس برنامه هفتم توسعه مبتنی بر مشارکت مستقیم مردم در زمینه ساخت مسکن با کمک عرضه زمین و اعطای تسهیلات بانکی ساخت مسکن به وقوع بپیوندد و طبق برنامه هفتم توسعه باید در دولت جدید با مردمی‌سازی به سمت افزایش عرضه مسکن برویم و این حوزه را سامان دهیم. وزیر جدید راه و شهرسازی نیز طبق برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ریزی برای عرضه زمین و تداوم ساخت مسکن را به مجلس اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه نیاز است اقدامات اساسی و کارشناسی در زمینه توسعه شهرها و عرضه بیشتر زمین برای استفاده از پهنه مستعد و بزرگ کشور برای ساخت مسکن صورت بگیرد، گفت: در این زمینه نیاز به همکاری بین سازمان‌های مختلف داریم تا مسائل مربوط به تأمین زمین و امکانات دیگر حل و فصل شود. 

امیر تاکید کرد که نیاز است حل و فصل مشکلات حوزه مسکن با جدیت در دستور کار باشد تا از طریق اعطای تسهیلات و زمین و افزایش عرضه به کاهش قیمت مسکن و برون رفت از شرایط رکود فعلی مبادرت کنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: بازار مسکن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *