سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به چین با دستور کار ترمیم روابط

14:59 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۳۸۲
سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به چین با دستور کار ترمیم روابط
مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان سفر ۳ روزه به چین با مقام‌های ارشد این کشور دیدار و رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان – جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که به چین سفر کرده، امروز سه‌شنبه، ۷ شهریور، در فرودگاه پکن مورد استقبال یانگ تائو، رئیس بخش آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت خارجه چین و نیکلاس برنز، سفیر واشنگتن در پکن قرار گرفت.

سفر ۳ روزه سالیوان در پی جدیدترین تحریم‌های واشنگتن علیه شرکت‌های چینی به اتهام کمک به روسیه در جنگ اوکراین انجام شد؛ پکن این تحریم‌ها را «روش‌های اشتباه» توصیف کرد.

سالیوان شخص اصلی بایدن برای گفت‌وگو‌های اغلب اعلام‌نشده با مقام‌های ارشد سیاست خارجی چین به‌منظور مدیریت اختلاف‌های فزاینده بین واشنگتن و پکن بوده است.

هدف از این سفر سالیوان، که تا روز پنج‌شنبه آینده ادامه دارد، محدود است؛ تلاش برای حفظ تعامل در رابطه‌ای که در بخش عمده‌ای از یک سال در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ شکسته شد و تنها طی چندین ماه از آن مراقبت شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، هیچ اطلاعیه مهمی انتظار نمی‌رود، اگرچه دیدار‌های سالیوان می‌تواند زمینه را برای نشست نهایی احتمالی با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، فراهم کند.

دیدار جیک سالیوان با وزیر خارجه چین

مشاور امنیت ملی آمریکا در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین، دیدار و رایزنی کرد.

وانگ‌یی پیش از گفت‌وگو پشت در‌های بسته با سالیوان در استراحتگاهی در نزدیکی پکن، روابط دوجانبه را برای جهان «بسیار حیاتی» خواند و گفت که «پیچ و خم‌هایی» به وجود آمده است.

 سالیوان گفت که با وانگ یی در مورد توافق‌ها و اختلاف نظر‌هایی که «باید به‌طور موثر و اساسی مدیریت شوند» بحث خواهند کرد.

وزیر خارجه چین در دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: امیدواریم روابط با آمریکا برای رسیدن به ثبات بهبود یابد.

یک مقام ارشد کاخ سفید در یک جلسه توجیهی، بر تعهد آمریکا به مدیریت رقابت با چین به شیوه‌ای مسئولانه برای جلوگیری از منحرف شدن آن به درگیری تاکید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *