هاشمی: نتایج المپیک پاریس می‌توانست بهتر هم باشد/ موضوع تعلیق ورزش ایران حذف و روابط ما با IOC خیلی خوب شده است

10:38 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۳۱۷
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
هاشمی: نتایج المپیک پاریس می‌توانست بهتر هم باشد/ موضوع تعلیق ورزش ایران حذف و روابط ما با IOC خیلی خوب شده است
دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: در المپیک لندن ۳ - ۴ مدال بعد از حدود ۷ سال عوض شد، اما در پاریس همه مدال‌ها را همانجا گرفتیم.

خبرگزاری میزان - سیدمناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در پایان نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سی و نهمین جلسه هیئت اجرایی با گزارش رئیس کمیته از المپیک پاریس که ورزشکاران افتخارات خوبی داشتند، شروع شد. رئیس کمیته ملی المپیک، بنده به عنوان سرپرست و همکارانمان در مرکز نظارت گزارشی ارائه کردیم.

وی افزود: همه از نتایج مطلع هستیم و و نتیجه کاروان در پاریس دومین نتیجه خوب بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن است که پیام مقام معظم رهبری و تقدیر و تشکر از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و ورزشکاران را در پی داشت.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: در این دوره ۱۲ مدال کسب شد که می‌توانست دو تا سه نقره به طلا تبدیل شود و تاریخ سازی رخ دهد. در پاریس اولین‌های زیادی داشتیم و تکواندو به عنوان بهترین رشته و در کنار آن کشتی بهترین مدال‌ها را به دست آوردند. کشتی ۸ مدال کسب کرد و در تکواندو سابقه نداشته هر ۴ نفر مدال بگیرند. در المپیک پاریس جایگاه بیست و یک توسط کاروان ایران کسب شد و این نتیجه می‌توانست بهتر هم باشد.

در تلاشیم در بازی‌های آسیایی و المپیک بعدی جایگاه بهتری بگیریم

هاشمی تاکید کرد: در المپیک لندن سه تا چهار مدال بعد از حدود هفت سال عوض شد، اما در پاریس همه مدال‌ها را همانجا گرفتیم. امید به ورزش ایران داد که به جز کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری می‌توانیم به مدال برسیم. مانند شمشیربازی، تیراندازی، سنگنوردی و ژیمناستیک. دو رشته برای اولین بار به فینال رسیدند و هیئت اجرایی پاداش در نظر گرفتند. برای مهدی الفتی و رضا علیپور پاداش و تجهیزات در نظر گرفتیم.

وی در مورد پاداش ناهید کیانی پس از کسب مدال نقره تکواندو در المپیک پاریس، اظهار کرد: مدال نقره او برابر طلا در نظر گرفته شد و دولت هم این جایگاه را در نظر گرفت و کمیته ملی المپیک هم این را در جلسه مصوب کرد و معادل طلا پاداش می‌گیرد.

هاشمی درباره حقوق‌های ورزشکاران برای المپیک لس‌آنجلس گفت: پیشنهاد کمیته برای ورزشکارانی که به شاخص‌ها برسند از ۲۵ میلیون تا ۱۲۵ میلیون تومان حقوق ماهانه است تا بتوانیم در بازی‌های آسیایی ناگویای ژاپن جایگاه پنجم خودمان را برگردانیم. کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی ناگویا و المپیک لس آنجلس را راه اندازی کردیم. در تلاشیم در قالب استعدادیابی از سطح استان‌ها ورزشکاران را شناسایی کنیم تا در بازی‌های آسیایی و المپیک بعدی جایگاه بهتری بگیریم.

در برخی رشته‌ها هنوز با مدل فاصله داریم

وی با اشاره به اقدام امین میرزازاده در جریان دیدار رده‌بندی کشتی فرنگی المپیک پاریس در خداحافظی صباح شریعتی از دنیای قهرمانی اظهار داشت: میرزازاده در کشتی در حوزه جوانمردی در قالب منشور المپیک کار بزرگی کرده و قرار شد مورد تشویق قرار بگیرد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در خصوص عملکرد فدراسیون‌ها در المپیک گفت: عملکرد رشته‌ها را به خیلی خوب، خوب، رضایت بخش، متوسط و دور از انتظار دسته بندی کردیم. رشته‌هایی که خیلی خوب بودند تکواندو و کشتی است. ژیمناستیک، صخره نوردی، شنا و تیمی شمشیربازی خوب هستند و قایقرانی، تیروکمان، سابر انفرادی، دوچرخه سواری و تنیس روی نیز عملکرد رضایت بخشی داشتند. در تیروکمان مبینا فلاح از رتبه ۴۹ به ۲۸ رسید، اما در برخی رشته‌ها هنوز با مدل فاصله داریم. رشته‌های تنیس روی میز و شمشیربازی چند برد داشتند. در دوچرخه قبلا به خط پایان نمی‌رسیدند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به بازی‌های المپیک زمستانی آینده گفت: مهدی پاکدل به عنوان سرپرست کاروان بازی‌های زمستانی انتخاب شد و همراه با رییس فدراسیون اسکی و تیمشان کار‌ها را دنبال می‌کنند. کاروان ایران در این بازی‌ها ۱۰ تا ۱۵ نفره است. 

 رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در چند مورد از ایران تجلیل کرد

وی خبر داد: از هادی ساعی و علیرضا دبیر هم تجلیل می‌شود و اختیار به رییس کمیته ملی المپیک داده شد تا تجلیل از این دو رییس فدراسیون موفق به عنوان دو فدراسیون برتر انجام شود.

هاشمی در مورد جلسات رئیس کمیته ملی المپیک در پاریس گفت: در بازی‌های المپیک ۱۶ تا ۱۸ جلسه رسمی با روسای فدراسیون‌ها و کمیته‌های ملی المپیک آسیای میانه، عربستان، فرانسه و توماس باخ داشتیم. باخ در چند مورد از ایران تجلیل کرد. او گفت که موضوع حضور بانوان پررنگ شده و ۲۸ درصد جمعیت ما بانوان بود. او همچنین از تکواندو و کشتی تجلیل کرد.

وی افزود: در خصوص تعلیق ایران و اختیارات به باخ باید بگویم که این موضوع حذف شده و روابط ایران با IOC خیلی خوب شده و قرار شد در خصوص حمایت از ما خبر‌های خوبی اعلام شود. حواشی زیادی قبل از المپیک پاریس داشتیم از جمله سیاسی، امنیتی و اجتماعی، اما هیچ حاشیه‌ای در ورزش که تصور می‌شد، نداشتیم. امید داریم در بازی‌های آسیایی و المپیک آینده نمود بهتری با افزایش بودجه داشته باشیم. بعد از المپیک پرداختی را به فدراسیون‌ها نهایی کردیم که در حال پرداخت است.

مسئولیت تیم فوتبال امید با فدراسیون فوتبال است

هاشمی در مورد پرداختی به فدراسیون‌ها گفت: بعد از المپیک و از روز گذشته پرداخت برای فدراسیون‌ها نهایی و آغاز شده است. در چارچوب یک برنامه پیش می‌رویم. مسابقات جوانان و کشور‌های اسلامی را نیز تا قبل از بازی‌های آسیایی ناگویا در برنامه داریم. به دلیل مشکلات بودجه‌ای که تایلند اعلام کرد مسابقات داخل سالن لغو شد.

وی درمورد وضعیت کادرفنی تیم فوتبال امید افزود: بعد از بازی‌های هانگژو هم رسانه‌ای و هم نهایی کردیم و رسما گفتیم هیچ فدراسیونی دو مدیریتی نیست. ورزشکاران از طریق فدراسیون وارد المپیک می‌شوند ما نماینده ایران هستیم که از کار فدراسیون به نحو احسنت حمایت کنیم و پاداش می‌دهیم. پاداش ۱۲ عزیزی که در المپیک مدال گرفتند را به میزان ۸۸ میلیارد تومان به صورت آنلاین از پاریس واریز کردیم. ما نمی‌توانیم توپ را به زمین هم بیندازیم. در مورد فوتبال و همه رشته‌های توپی اعلام می‌کنم که همه پاسخگویی بر عهده خودشان است. فدراسیون فوتبال باید تیم امید را مدیریت کند. اگر نیاز به مشورت داشتند در خدمت آن‌ها هستیم اگر مشورت نکردند اشکالی ندارد. برای کسب سهمیه المپیک داریم به نیم قرن نزدیک می‌شویم و واقعاً حق فوتبال ایران کسب مدال است.

ستاد عالی بازی‌ها را با حضور دنیامالی تشکیل می‌دهیم

هاشمی درباره تاریخ برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: هیچ صحبتی در این مورد نشده است و شاید جزو بحث‌های آینده باشد. تعامل خوبی بین دنیامالی و کمیته ملی المپیک خواهد بود. او مدیر توانمند و امتحان پس داده و مدیری جامع است. اعضای هیات اجرایی کنار او هستند. 

دبیرکل کمیته ملی المپیک افزود: چون بحث المپیک و بازی‌های آسیایی را باید دنبال کنیم، قبلا کیومرث هاشمی تمام اختیارات را به کمیته ملی المپیک داده بود و مسئولیت‌ها روی دوش ما بود. اعضا مصوب کردند ستاد عالی بازی‌ها را با حضور دنیامالی تشکیل دهیم تا با حضور همه اعضای اجرایی ستاد مشترکی داشته باشیم و نیاز‌های بودجه و تجهیزات را تامین کنیم.

به دلیل تداخل جلسه در مراسم تجلیل از مدال‌آوران کشتی حضور نداشتم

هاشمی در مورد غیبت در مراسم تجلیل از مدال آوران کشتی و شائبه اختلاف با علیرضا دبیر گفت: دبیر بهترین عملکرد را داشت. در دهکده نبود، اما ما سه بار به هتل آن‌ها رفتیم. هر زمان وزن کشی داشتند بچه‌ها به دهکده می‌آمدند و با پزشکان ما جلسه داشتند. اتاق‌های کشتی را در دهکده تا روز آخر خالی نگه داشتیم تا اگر خواستند بیایند. قدردان زحمات او و هادی ساعی هستیم. آن‌ها درخواست پاداش نکردند، اما برای آن‌ها پاداش ویژه در نظر گرفته شد، می‌دانم پاداش را به ورزشکاران می‌دهند. تداخل جلسه بود به همین دلیل من در مراسم حضور نداشتم و توفیق نداشتم دبیر و دنیامالی را ببینم. با دبیر اختلاف سلیقه نداشتیم. کنار هم بودیم و حتی خیلی از بحران‌ها و مشکلات را مشترکاً حل کردیم که صدای آن حتی به رسانه‌ها هم نرسید. همدلی و وحدت بوده است.

وی در پایان گفت: از دولت قبل و وزارت خارجه تقدیر می‌کنیم. همیشه کنار ما بودند. وزارت ورزش و مهندس هاشمی، دوستان حوزه امنیت، مجلس و برنامه بودجه حمایت کردند و همه دست به دست هم دادند تا این نتیجه حاصل شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *