تاخیر در ابلاغ وام ۸۰۰ میلیونی مسکن، عامل بازدارنده در روند ساخت‌وسازها

9:01 - 09 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۱۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تاخیر در ابلاغ وام ۸۰۰ میلیونی مسکن، عامل بازدارنده در روند ساخت‌وسازها
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بررسی تاخیر در ابلاغ وام ۸۰۰ میلیونی مسکن توسط بانک مرکزی گفت: پیامد‌های منفی این تاخیر بر روند ساخت و ساز مسکن و اجرای نهضت ملی مسکن تاثیرگذار است و باید این موضوع توسط مجلس و دولت پیگیری شود.

خبرگزاری میزان -در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن مورخ ۶ تیر ۱۴۰۳ با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد.

 بر این اساس متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند پس از تصویب هیئت عالی بانک مرکزی و ابلاغ آن تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

 پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر‌ها ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

تاخیر در ابلاغ وام ۸۰۰ میلیونی مسکن توسط بانک مرکزی علی‌رغم گذشت ۲ ماه از ابلاغ آیین‌نامه از سوی شورای عالی مسکن مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کرده است.

در همین راستا احمد عجم، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، بیان کرد: متاسفانه، باوجود گذشت ۶ماه از آغاز سال، هنوز بانک مرکزی آیین‌نامه ابلاغی شورای عالی مسکن را به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده و این مسئله باعث شده تا روند اعطای وام‌های مسکن به تاخیر بیفتد و عملاً فصل ساخت‌وساز در بسیاری از استان‌ها به پایان برسد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی مردم درحال حاضر تامین مسکن است، گفت: اگر این وام‌ها به موقع به مردم اعطا نشود، نهضت ملی مسکن به سرانجام نمی‌رسد. از این‌رو، تاخیر در ابلاغ این تسهیلات از سوی بانک مرکزی اوضاع مسکن را پیچیده‌تر می‌کند.

عجم با اشاره به رشد نامتوازن قیمت مسکن طی ۲ دهه اخیر، اظهار کرد: مسئله مسکن در کشور ما به یکی از معضلات جدی تبدیل شده به‌طوریکه قیمت مسکن به‌شکلی بی‌رویه افزایش یافته و این رشد نامتوازن، خانه‌دار شدن را برای بسیاری از مردم به یک رویا تبدیل کرده است. حتی با وام‌های مسکن موجود نیز بسیاری از مردم قادر به تامین مسکن نیستند. این مسئله در کنار عدم تعهد بانک‌ها به اجرای مصوبات قانونی، مانع جدی در برابر رشد تولید مسکن در کشور است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها با تاکید بر لزوم پیگیری این مسئله توسط دولت و مجلس، تصریح کرد: بانک‌ها تاکنون به تعهدات خود در قبال پرداخت وام‌های مسکن عمل نکرده‌اند و این یک ضعف جدی است چراکه اگر این روند ادامه پیدا کند، نه تنها به تولید مسکن ضربه می‌زند، بلکه روند اجرای پروژه‌های مهمی مانند نهضت ملی مسکن نیز با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.

عجم با بیان اینکه نمایندگان مجلس نیز باید از طریق نظارت خود بر عملکرد دولت، این موضوع را پیگیری کنند، عنوان کرد: وظیفه ما این است که در جهت حل مشکلات مردم اقدام کنیم و امیدواریم که با پیگیری‌های مجلس و همکاری دولت، این تاخیر‌ها به‌زودی برطرف شود و مردم بتوانند از تسهیلات لازم برای تامین مسکن خود بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: نهضت ملی مسکن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *