مزارع پنل‌های خورشیدی شناور؛ از ممانعت تبخیر آب تا مخاطره برای حیات دریا

15:36 - 04 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۰۷۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مزارع پنل‌های خورشیدی شناور؛ از ممانعت تبخیر آب تا مخاطره برای حیات دریا
فناوری پنل‌های خورشیدی به سرعت در حال رشد است، روز به روز نوآوری جدیدی در این حوزه به عرصه ظهور پا می‌گذارد و در این رهگذر مزارع خورشیدی شناور از آن جمله است.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با سرعت گرفتن گذار به انرژی‌های پاک برای تولید برق، کشور‌ها در تلاش هستند تا روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌تری را در طول زمان برای دستیابی به بهره‌گیری بهینه از انرژی‌های پاک کشف کنند و یکی از این فناوری‌ها مزارع خورشیدی شناور است.
اصطلاح مزارع خورشیدی شناور به فناوری جدیدی در سیستم‌های خورشیدی گفته می‌شود که مبتنی بر نصب پنل‌های خورشیدی بر روی سطح آب‌ها مانند دریاچه‌ها و مخازن است.
از سال ۲۰۱۸، این فناوری بیشتر در کشور‌های با تراکم جمعیت بالا به عنوان یک راه حل بالقوه برای تولید برق که فناوری انرژی دریایی را با انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیب و به انقلاب انرژی پاک کمک می‌کند، ظهور کرده است.

چند ویژگی درباره پنل خورشیدی شناور

طبق اطلاعات به دست آمده از آکادمی انرژی آلمان در اردن دستاوردهایی، چون افزایش کارایی استفاده از زمین برای تولید انرژی در منطقه‌ای که قبلاً استفاده نشده است، افزایش راندمان تولید برق PV به دلیل اثرات خنک کننده و انعکاس آب، به دست آوردن برق با قیمت‌های ثابت، حفظ منابع آب با کاهش میزان تبخیر در بدنه آبی؛ در نتیجه پوشاندن بخشی از آن با پنل‌های خورشیدی، دستیابی به اهداف پایداری با به دست آوردن برق پاک، کاهش میزان انتشار کربن و ایجاد محل پرورش ماهی، افزایش گیاهان آبزی و کاهش جلبک‌ها ازعمده ویژگی‌های این فناوری است.

مزایا و معایب پنل خورشیدی شناور

پنل‌های خورشیدی شناور مانند سیستم‌های زمینی کار می‌کنند. ماژول‌های فتوولتائیک برق جریان مستقیم تولید می‌کنند که توسط باتری‌ها ذخیره‌سازی می‌شود و اینورتر‌ها آن را به جریان متناوب تبدیل می‌کنند، البته این فناوری نسبت به سیستم‌های زمینی هزینه‌بر است و نیاز به دانش فنی بالاتری دارد.

در تولید انرژی پاک با استفاده از یک منبع تجدیدپذیر و پایدار، پنل‌های شناور با کاهش درصد تبخیر آب، کاهش بیماری‌هایی که ممکن است بر انسان و موجودات آبزی ناشی از رشد جلبک‌ها در آب شیرین تأثیر بگذارد و همچنین کاهش انتشار کربن و دستیابی به پایداری، نقش مهمی در ایجاد محیطی سالم و پایدار ایفا می‌کنند.

بنابر این گزارش این در حالی است که فناوری موجود ممکن است با ممانعت از ورود نور خورشید به سطح آب زندگی موجودات آبزی را با خطر مواجه کند.
از طرفی این فناوری از خود محافظت می‌کند، به این معنی که به لطف فرآیند تبخیر که رخ می‌دهد، کارایی پنل‌های خود را حفظ می‌کند. بدنه‌های آبی نقش اساسی در خنک کردن پنل‌ها و در نتیجه نگهداشتن آن‌ها در حالت بازده بالا برای مدت طولانی ایفا می‌کنند.

موفقیت این فناوری به انتخاب مناسب محل نصب بستگی دارد، زیرا این امر مستلزم مطالعه عوامل متعددی مانند سرعت باد، ظرفیت نصب و انواع حرکت آب قبل از شروع و اجرای این دست پروژه‌ها بر روی هر سطح از آب است. با وجود اینکه کشور‌های بسیاری مانند هند، چین تایلند و سنگاپور از این فناوری بهره گرفته‌اند، اما همچنان باید مطالعات بسیاری روی آن صورت پذیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *