توصیه‌هایی برای بازگشت زائران از پیاده روی اربعین

15:59 - 03 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۹۷۸
توصیه‌هایی برای بازگشت زائران از پیاده روی اربعین
به روز‌های پایانی حضور زائران اربعین در کشور عراق نزدیک می‌شویم، پزشکان داوطلب هلال‌احمر به زائران توصیه‌هایی دارند. توصیه‌هایی که می‌تواند سلامت زائران را در زمانی بازگشت از مراسم، تضمین کند.

خبرگزاری میزان - به گزارش جمعیت هلال‌احمر؛ ملیحه زنگانه خبرنگار اعزامی‌به عراق؛ به روز‌های آخر سفر اربعین نزدیک می‌شویم زائرین دل را در کربلا جا گذاشته اند و در زمزمه‌های خداحافظی با امام حسین (ع) امید به دعوتی دیگر دارند تا سالی دعوت شوند و در حرم امنش، آرام گیرند. پزشکان داوطلب هلال‌احمر که روز‌ها و شب‌ها خادم دلدادگان حسینی بودند هم به پایان مسیر عاشقی نزدیک شده‌اند و لذت خدمت به زائران، شوقشان را برای سال‌های بعد بیشتر کرده است. بازگشت از سفر عشق هم آدابی دارد، به خاطر همین به سراغ ۳ پزشک درمانگاه نجف رفتیم.

 از استراحت تا رفع خستگی

دکتر محمدرضا شاه‌وردی متخصص داخلی مستقر در درمانگاه نبا، یکی از پزشکانی است که پای صحبت او نشسته‌ایم تا توصیه‌های لازم را برای بازگشتی سالم، به ما دهد. دکتر شاه‌وردی به زائرین توصیه می‌کند: «کسانی که مبتلا به بیماری‎های قلبی، دیابت و یا بیماری‌های مهم دیگری هستند، پیش از بازگشت به درمانگاه‌های هلال‌احمر مراجعه کنند، معاینه شوند و دارو‌های مربوط به سلامتی‌‎شان را دریافت کنند تا در مسیر بازگشت، دچار مشکل نشوند.

متخصص داخلی مستقر در درمانگاه نبا توضیح می‌دهد: «برخی بیماران در بیمارستان امام علی (ع) هلال‌احمر ایران در نجف بستری هستند، بنابراین، توصیه می‌شود در صورتی که بهبود کامل پیدا کردند و کامل ترخیص شدند حتما همراه خانواده به کشور بازگردند.»

او توصیه می‌کند، افرادی که در ایام پیاده‌روی با بیماری‌های جسمی، روحی و یا تنفسی مواجه شده اند، حتی الامکان چند روزی را در خانه استراحت کنند و پس از رفع خستگی و گرفتگی عضلات، به محل کار خود برگردند؛ همچنین اگر ویروس یا بیماری عفونی و اپیدمی از عراق با خود به ایران بردند، لااقل تا ۱۰ روز ارتباط خود را با اطرافیان محدود و از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کنند تا بیماری‌های عراق در کشور شیوع پیدا نکند.

 دارو‌ها فراموش نشود

دکتر مهسا قدسی، متخصص طب اورژانس مستقر در درمانگاه نبا توصیه می‎کند: «بیماران دیابتی در طول مسیر انسولین خود را به همراه داشته باشند و دارو‌های خود را در عراق جا نگذارند و حتما آن‌ها را مصرف کنند؛ بهتر است که در بین مسیر، افراد مبتلا به بیماری دیابت، لااقل یکبار قند خود را بررسی کنند.» همچنین بیمارانی که تاول پا دارند، پیاده‌روی خود را محدود و از کفش مناسب استفاده کنند تا سفر را با آسیب کمتری به پایان برسانند.

به تمامی‌بیماران توصیه می‌شود، با یک آزمایش کامل وضعیت خود را بررسی کنند. جداسازی محیط، ظروف غذا و زدن ماسک و فاصله گذاری با اقوام بسیار اهمیت دارد و دیدار با اقوام و دوستان را به چند روز بعد از بازگشت از مراسم پیاده‌روی اربعین، موکول کنند.

 مراقبت از عفونت‌های زنانه

دکتر فاطمه شرباف متخصص زنان مستقر در درمانگاه ام القری تاکید می‌کند: «شایعترین مشکلی که بانوان در حین سفر با آن روبه‌رو می‌‏شوند، اختلال قاعدگی است و برای این موضوع هم دارو‌هایی مصرف می‌کنند تا بتوانند از فرصت زیارت استفاده کنند، ممکن است در ماه‌های بعد با مشکلات و اختلال قاعدگی روبه‌رو شوند؛ به همین دلیل لازم است به متخصص زنان مراجعه و سیکل قاعدگی خود را تنظیم کنند.»

 با توجه به گرمای هوای عراق و تفاوت شرایط زندگی و آب و هوایی آن با ایران، ممکن است خانم‌ها، از نظر عفونت‌های زنانه دچار مشکل شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود بعد از بازگشت از مراسم پیاده‌روی اربعین، به متخصص زنان مراجعه کرده و در صورت نیاز، درمان عفونت را آغاز کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اربعین 1403

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *