تداوم بن‌بست سیاسی در فرانسه؛ الیزه زمان معرفی کابینه را اعلام نکرد

15:35 - 02 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۸۱۴
تداوم بن‌بست سیاسی در فرانسه؛ الیزه زمان معرفی کابینه را اعلام نکرد
بن‌بست سیاسی در فرانسه درپی انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور آغاز شده و همچنان به دلیل تشکیل نشدن کابینه جدید ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – سران احزاب چپ فرانسه از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور خواستند در مسیر تشکیل کابینه مانع‌تراشی نکند.

به گزارش گاردین، سران ائتلاف چپ فرانسه از مکرون خواستند با تشکیل دولت جدید موافقت کند.

مکرون پیشتر نامزد جبهه مردمی جدید (NFP) برای منصوب شدن به نخست‌وزیری را رد کرده و گفت که او خواهان رئیس دولتی با حمایت گسترده و باثبات است تا از رای عدم اعتماد پارلمان که سبب هرج‌ومرج سیاسی بیشتر می‌شود، جلوگیری کند.

نمایندگان جبهه مردمی جدید نیز رئیس‌جمهور را به عدم اقدام جدی، انجام اقدام‌های مضر و نپذیرفتن نتایج انتخابات عمومی زودهنگام متهم کرده‌اند.

فرانسه از ماه جولای (تیر) و شکست مکرون در انتخابات زودهنگام پارلمانی، در بن‌بست سیاسی قرار گرفته است؛ انتخابات یادشده سبب شد تا پارلمان این کشور به سه پاره چپ، میانه و راست افراطی تقسیم شود که هیچ‌یک اکثریت را در اختیار ندارند.

دولت میانه‌رو گابریل آتال که پس از انتخابات جولای استعفا کرد، در طول «آتش‌بس المپیک» نظارت حداقلی خدمات را بر عهده داشت.

براساس گزارش‌ها، مکرون جمعه، با نمایندگان جبهه مردمی جدید (ائتلاف چپ) که برای از بین بردن خطر پیروزی راست افراطی در رای‌گیری دور دوم انتخابات پارلمانی ایجاد شده است، ملاقات می‌کند.

جبهه مردمی جدید، ائتلافی سریع‌التاسیس از جناح چپ تندرو France Unbowed (La France Insoumise)، حزب سوسیالیست و احزاب سبز و کمونیست است که لوسی کاستس ۳۷ ساله را به‌عنوان کاندیدای مورد نظر خود برای تصدی پست نخست‌وزیری پیشنهاد کرده است؛ مکرون پیشتر نخست‌وزیری کاستس را رد کرد.

مکرون در ادامه روز جمعه با اعضای احزاب میانه و راست میانه از جمله حزب محافظه‌کار Les Républicains در و دوشنبه آینده با نمایندگان راست افراطی دیدار می‌کند.

میانه‌روها، راست‌گرایان محافظه‌کار و احزاب راست افراطی به استفاده از رای عدم اعتماد در صورت معرفی نخست‌وزیر جدید از Unbowed تهدید کرده‌اند.

در عین حال، سخنگوی الیزه اعلام کرد که هنوز زمان معرفی نخست‌وزیر جدید مشخص نیست.

جبهه مردمی جدید، در انتخابات زودهنگام پارلمانی ماه جولای فرانسه بیشترین تعداد کرسی یعنی ۱۹۳ کرسی را به دست آورد، اما این میزان به‌طور قابل توجهی کمتر از ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای اکثریت مطلق است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *