سردار طلایی نیک: سلاح مصاف جایگزین ژ۳ می‌شود/ سبد صادرات محصولات دفاعی سبد متنوع است

0:04 - 01 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۶۳۱
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
تعداد نظرات: ۴ دیدگاه
سردار طلایی نیک: سلاح مصاف جایگزین ژ۳ می‌شود/ سبد صادرات محصولات دفاعی سبد متنوع است
سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه صادرات محصولات دفاعی متناسب با نیاز کشور‌های متقاضی است، گفت: سبد صادرات محصولات دفاعی متنوع است.

خبرگزاری میزان – رضا طلایی نیک، معاون برنامه ریزی راهبردی و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه یکی از دستاورد‌های عظیم انقلاب اسلامی، خوداتکایی در صنایع دفاعی است گفت: قدرت دفاعی یک مولفه اصلی و رکن محوری از قدرت ملی هر کشوری محسوب می‌شود که دارای چهار رکن بنیادی است.

وی ادامه داد: یک رکن آن سرمایه و نیروی انسانی است که خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران، رزمندگان ما در سپاه، ارتش، فراجا و بسیج مردمی یک پیکره نیروی جهادی و رزمنده با روحیه، با ایمان و شهادت طلب را شکل دادند که این رکن را به طریق احسن ما در دفاع مقدس تجربه کردیم و امروز هم یکی از مولفه‌های اصلی قدرت دفاعی و ملی ما است.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: دومین رکن به قدرت مدیریت، توان فرماندهی و تدبیر در حوزه نظامی برمی گردد که وجود فرمانده معظم کل قوا یک مولفه بسیار تعیین کننده است برای اینکه ما با تدبیر و با راهبری‌های بسیار دقیق و هدفمند ایشان و با کمک مجموعه فرماندهانی که در نیرو‌های مسلح هستند همواره از تدابیر هوشمندانه و متناسب با قدرت بازدارندگی فعال برخوردار شویم.

در ساخت تجهیزات دفاعی ۹۰ درصد خوداتکا شدیم

سردار طلایی نیک اظهار داشت: سومین رکن قدرت دفاعی به تجهیزات و تسلیحات برمی گردد؛ امروزه وجود تسلیحات و تجهیزات پیشرفته چه در حوزه سخت و چه در حوزه نرم یکی از عوامل شکل دهنده و محاسبه قدرت دفاعی است؛ قبل از انقلاب اسلامی ۹۰ درصد تسلیحات و تجهیزات ما وارداتی بود، دستاورد انقلاب اسلامی این بود که با یک حرکت جهادی و انقلابی در صنعت دفاعی و با کمک دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی این ۹۰ درصد وابستگی تسلیحاتی قبل از انقلاب به ۹۰ درصد خوداتکایی بعد از انقلاب تبدیل شد که این خوداتکایی با وجود تحریم‌های سخت بوده است.

وی اذعان داشت: چهارمین رکن قدرت دفاعی به قدرت علمی، دانشی و پژوهشی برمی گردد که می‌تواند قدرت دفاعی را به فناوری‌های برتر و غافلگیرکننده برساند.

سخنگوی وزارت دفاع تصریح کرد: وزارت دفاع دو رکن سوم و چهارم یعنی صنعت دفاعی و تامین و تولید تجهیزات و تسلیحات دفاعی به اضافه‌ی نائل شدن به جدیدترین فناوری‌ها و داشتن یک بنیه علمی و دانشی را در نظام دفاعی بر عهده دارد و آن را ایفا می‌کند. 

صادرات تجهیزات دفاعی نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر شده است

سردار طلایی نیک بیان کرد: اگر به سه سال دولت شهید رئیسی و دوره وزارت امیر سرتیپ آشتیانی برگردیم در این دوره یک عملکرد جهشی داشتیم یعنی میزان تولید حوزه صنعت دفاعی ما به ۲ برابر نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است، حتی به حدی به قابلیت رسیدیم که علاوه بر تامین نیاز‌های نیرو‌های مسلح در داخل کشور، امکان صادراتی پیدا کردیم و صادرات ما نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: طرح‌های تحقیقاتی متعددی داریم که وقتی به خاتمه می‌رسند تبدیل به محصول می‌شوند؛ ما یک فرآیند تعریف شده‌ای از تبدیل ایده به محصول در صنعت دفاعی داریم که این فرآیند تبدیل ایده به محصول بسته به نوع سلاح، نوع تجهیزات و نوع سامانه می‌تواند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد به عنوان مثال باور ۳۷۳ که یک سلاح پدافندی هوایی بسیار پیشرفته است صد‌ها نوع زیر سامانه و قطعه در آن به کار رفته است که تک تک آن، محصول کار‌های تحقیقاتی است. در سه سال اخیر ۳۰ درصد میزان طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته که به محصول تبدیل شده افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع اظهار داشت: در دقت، نقطه زنی و قابلیت‌های بیشتر سلاح‌های موشکی و پهپادی و اینکه قدرت سرجنگی و تخریبشان افزایش پیدا کند دستاورد‌های متعددی داشتیم؛ موشک‌های کروز ابومهدی توانست بخش قابل توجهی از تهدیداتی که می‌توانست در خلیج فارس، دریای عمان و در حوزه‌های آب‌های آزاد اتفاق بیفتد را دور کرد.

سردار طلایی نیک ادامه داد: سامانه‌های پدافند هوایی از جمله سامانه ۱۵ خرداد و آرمان با امکان کشف، رهگیری و درگیری با چند هدف به طور همزمان در سه سال اخیر در حوزه پدافند هوایی به دست آمد یا در حوزه توان پهپادی ما پهپاد‌های پرسه زن، رزمی و شکاری، هم برای قابلیت آفندی و هم برای قابلیت پدافندی در عملکرد سه سال اخیر دیده می‌شود.

وی افزود: ما تقریبا چیزی در حدود ۵۵ فروند هواپیمای نظامی، ترابری و غیرنظامی را بازآمد کردیم و تعمیرات اساسی آن توسط وزارت دفاع انجام شد همچنین یکصد فروند بالگرد را هم بخشی را به عنوان تولید ساختیم و هم بخشی را بازآمد و اورهال کردیم.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: تسلیح انواع پهپاد‌ها به موشک‌ها و تسلیحات جدید و همچنین شناور‌ها و رزم ناوها، ناوشکن دنا که به همت نیروی دریایی ارتش توانست برای اولین بار یک عملیات غرورآفرین بزرگی را انجام دهد در این سه سال اخیر تکمیل شد.

سلاح مصاف جایگزین ژ۳ می‌شود

سردار طلایی نیک اظهار کرد: سلاح مصاف که یک سلاح انفردای جدیدی است و قرار است به تدریج جایگزین سلاح ژ۳ شود، هم از جهت وزن و هم از جهت قدرت تاکتیکی، نقطه زنی و دقت شلیک قابلیت‌های بیشتری دارد که به مرحله تولید رسیده است و ان شاءالله منابع اعتباری آن باید به گونه‌ای پیش بینی شود که ظرف چند سال به تدریج جایگزین سلاح ژ۳ در ارتش خواهد شد. فاصله زمانی این اقدام بر اساس منابع اعتباری خواهد بود که از طریق سازمان برنامه بودجه و با تایید ستاد کل نیرو‌های مسلح باید صورت بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه در حوزه صادرات محصولات دفاعی بیشتر چه نوع محصولاتی صادر شده است نیز بیان داشت: صادرات متناسب با نیاز کشور‌های متقاضی انجام می‌شود البته ما سطحی از صادرات را انجام می‌دهیم که به قدرت بازدارندگی و صیانت از برتری دفاعی ما آسیبی وارد نکند. نوع سلاح‌ها و تجهیزاتی که صادر می‌شود اولا متناسب با معاهدات سلاح‌های متعارف و معاهدات بین المللی است و ثانیا یک سبد متنوعی دارد چراکه نیاز هر کشوری متفاوت است.

سردار طلایی نیک خاطر نشان کرد: صادرات محصولات دفاعی منحصر به یک نوع تجهیزات خاص نیست و یک سبد متنوعی دارد که باعث افزایش مشتری خواهد شد و نکته دوم این است که ما، چون متکی به بومی سازی صنعت دفاعی بودیم این بومی سازی کمک کرده که قیمت تولیدی و قیمت صادراتی ما هم در رقابت بازار دفاعی بتواند یک مزیت ایجاد کند.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: صادرات محصولات دفاعی ما نسبت به سه سال قبل سه برابر افزایش پیدا کرده و این روند رو به افزایش خواهد بود و امسال (۱۴۰۳) هم به طور خاص برنامه ما این است که ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش محصولات صادراتی خواهیم داشت؛ که این برنامه طبق قرارداد‌ها و توافقات اولیه‌ای است که منعقد شده است.

انتهای پیام/


کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
0
0
افتخار می کنیم
علیرضا هلالیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
0
0
ماشالا پیروز سر بلند ای ایران
علیرضا شیخی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
0
0
سلام علیکم.
خسته نباشید.

ما شاء الله!
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
0
0
چقد خوب و عالی??
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *