گزارش|

کشتی فرنگی شاگرد اول المپیک پاریس/ پسران رنگرز بر بلندای قله افتخارات

0:46 - 03 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۴۴۹
کشتی فرنگی شاگرد اول المپیک پاریس/ پسران رنگرز بر بلندای قله افتخارات
تیم ۶ نفره کشتی فرنگی ایران در حالی موفق به کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز در المپیک پاریس شد که بعد از المپیک لندن بهترین نتیجه را از نظر مرغوبیت مدالی کسب کرد و حتی از نظر کمیت بهتر از ۲۰۱۲ لندن بود.

خبرگزاری میزان - پرونده بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حالی برای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران بسته شد که فدراسیون کشتی با کسب ۸ مدال از ۱۱ کشتی‌گیر اعزامی عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت و نقش اصلی را در موفقیت‌های کاروان ورزشی ایران بازی کرد تا نشان از مدیریت مطلوب در این فدراسیون داشته باشد.

شاگردان حسن رنگرز توسط سعید اسماعیلی در ۶۶ و محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو به ۲ نشان ارزشمند طلا رسیدند. علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلو نقره گرفت و امین میرزازاده به نشان برنز سنگین‌وزن دست یافت.

بدون شک کسب ۴ مدال در ۶ وزن نتیجه‌ای درخشان و قابل قبول است که مهر تأییدی بر کارنامه زرین شاگردان حسن رنگرز زد، اما تیم ملی کشتی آزاد ایران با وجود پیش‌بینی‌ها و در‌حالی که پتانسیل کسب ۳ مدال طلا را داشت، در حسرت آن ماند.

شکست قابل‌ پیش‌بینی محسن‌نژاد 

مهدی محسن‌نژاد نماینده کشورمان در وزن ۶۰ کیلوگرم که ۱۷ نفر حضور داشتند، پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۹ بر صفر و با امتیاز عالی عبدالکریم فرگات از الجزایر را شکست داد، اما در دور بعد با نتیجه ۹ بر صفر مغلوب کنیچیرو فومیتا، نایب قهرمان المپیک توکیو و دارنده مدال‌های طلا (۲۰۱۷ و ۲۰۱۹)، نقره (۲۰۲۳) و برنز (۲۰۲۲) جهان از ژاپن شد. 

کشتی‌گیر ژاپنی در مرحله نیمه‌نهایی در دیداری جذاب و دیدنی با نتیجه ۴ بر ۳ از سد شارشنبیکوف از قرقیزستان گذشت و فینالیست شد و محسن‌نژاد به شانس مجدد رفت. وی در این مرحله با نتیجه ۱۰ بر یک دآرماس از کوبا را شکست داد و به مسابقه رده‌بندی رسید، اما برای کسب مدال برنز با نتیجه ۳ بر یک مغلوب شارشنبیکوف شد و از کسب مدال بازماند.

 

کشتی فرنگی شاگرد اول المپیک پاریس/ کشتی آزاد و حسرت مدال طلا

طلایی که هیچکس پیش‌بینی‌اش نمی‌کرد!

در وزن ۶۷ کیلوگرم اتفاقی افتاد که کمتر کسی انتظار آنرا داشت. سعید اسماعیلی جوان دزفولی تیم ملی کشتی فرنگی در کنار رود سن و زیر برج ایفل دست به کار بزرگی زد و یکی از خاطره‌انگیزترین مدال‌های کاروان ایران را کسب کرد.

در این وزن که ۱۶ نفر حضور داشتند، سعید اسماعیلی در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل اسحاق قایو از الجزایر به پیروزی رسید، اما شاهکار او وقتی رو شد که توانست در دور دوم در یک کشتی حساس و نفس گیر با نتیجه قاطع ۸ بر صفر لوئیس اورتا، قهرمان جهان و المپیک از کوبا را شکست دهد و راهی نیمه‌نهایی شود. اسماعیلی با تکیه بر روحیه و انگیزه بالای خود در این مرحله هم در یک کشتی زیبا و پر اُفت و خیز مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان به برتری رسید و گام به فینال گذاشت. این نتیجه در حالی رقم خورد که اسماعیلی در تایم اول مسابقه در حالی که با نتیجه ۵ بر ۲ از حریفش پیش بود، ضربه شد، اما با اعتراض به موقع و تیزبینی حسن رنگرز داوران نتیجه را برگرداندند و رأی به نفع نماینده کشورمان دادند.

اسماعیلی در فینال در فینال هم غوغا کرد و مصاف پرویز نصیب‌اف از اوکراین را با نتیجه ۶ بر ۵ شکست داد و به طلای المپیک رسید؛ طلایی که کسی توقع آنرا نداشت، اما با تلاش و خودباوری اسماعیلی جوان حاصل شد.

این نتیجه در حالی برای اسماعیلی به دست آمد که وی مشقات زیادی را برای رسیدن به بلیت پاریس تحمل و راه پر پیچ و خمی را طی کرده بود. 

او با حضور در قهرمانی آسیا مقتدرانه به سکوی نخست رسید و مدال طلای قاره کهن را به گردن آویخت تا در قامت یک مدعی ظاهر شود. طبق چرخه اسماعیلی حریف محمدرضا گرایی، قهرمان المپیک و جهان شد. شاید نام گرایی برای او بسیار سنگین بود، اما اراده اسماعیلی بسیار بزرگتر از نام‌ حریفش بود.

گرایی که برای تثبیت سهمیه و رزرو بلیت پاریس آمده بود در نیمه‌نهایی مغلوب ابولادزه شد و شانس حضور در فینال را از دست داد تا اسماعیلی در آستانه حضور در المپیک قرار گیرد، اما اسماعیلی هم در نیمه‌نهایی در حالی که با نتیجه ۷ بر ۵ از حریفش پیش بود با توجه به اشتباه در ثانیه‌های پایانی با نتیجه ۹ بر ۷ مغلوب لوئیز اورتا سانچز قهرمان جهان از کوبا شد تا سرنوشت ملی‌پوش المپیکی ایران به رقابت رو در رو کشیده شود.

اما در نهایت این سعید اسماعیلی بود که با ۲ بُرد متوالی (۶ بر صفر) و (۶ بر ۴) مقابل گرایی به برتری رسید و مسافر پاریس شد.

 

کشتی فرنگی شاگرد اول المپیک پاریس/ کشتی آزاد و حسرت مدال طلا

از کاویانی‌نژاد آبی گرم نشد

در وزن ۷۷ کیلوگرم که ۱۶ کشتی‌گیر حضور داشتند، امین کاویانی‌نژاد در دور نخست با نتیجه یک بر یک از سد یوسوانیس پنا فلورس از کوبا گذشت، اما در دور بعد ۳ بر صفر مغلوب مالخاز آمویان، دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان از ارمنستان شد و با توجه به شکست حریفش در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه ۳ بر یک مقابل حریف ژاپنی از گردونه مسابقات کنار رفت.

نقره‌ای که حکم طلا داشت

در وزن ۸۷ کیلوگرم که ۱۶ کشتی‌گیر حضور داشتد، علیرضا مُهمدی در دور نخست در یک کشتی زیبا و یک طرفه با نتیجه ۹ بر صفر مونوز از کلمبیا را شکست داد و گام به یک‌چهارم نهایی گذاشت. وی در این مرحله هم ضمن ارائه نمایشی دلچسب مقابل کولینیچ از لهستان که موفق به شکست دادن علی چنگیز، قهرمان جهان از ترکیه شده بود، با برتری ۱۰ بر یک گام به نیمه‌نهایی گذاشت.

مُهمدی در نیمه‌نهایی با نتیجه ۳ بر ۳ از سد ژان بلنیوک، قهرمان جهان و المپیک از اوکراین گذاشت و فینالیست شد. نماینده کشورمان در فینال با نتیجه ۷ بر صفر مقابل سمن نوویکوف از بلغارستان شکست خورد و از کسب مدال طلا بازماند.

با توجه به تجربه کم مُهمدی و عملکرد درخشانش و با عنایت به اینکه برای نخستین بار در این وزن المپیکی در یک تورنمنت رسمی به میدان می‌رفت نتیجه‌ای درخشان محسوب می‌شد. 

 

کشتی فرنگی شاگرد اول المپیک پاریس/ پسران رنگرز بر بلندای قله افتخارات

تاریخ‌سازی ساروی با طلایی که مزد زحماتش بود

در وزن ۹۷ کیلوگرم که ۱۶ کشتی‌گیر وزن کشی کرده‌ بودند، محمدهادی ساروی در دور اول با نتیجه مقتدرانه ۱۰ بر یک و با امتیاز عالی جوزف راو از آمریکا را شکست داد. وی در دور هم به راحتی و با نتیجه ۸ بر صفر اوزور ژوژوپبکوف از قرقیزستان را شکست داد و گام به نیمه‌نهایی گذاشت.

ساوری در این مرحله نیز کار سختی نداشت و با برتری ۶ بر صفر مقابل محمد جابر از مصر فینالیست شد. آرتور الکسانیان، قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان حریف ساروی در فینال بود که وی نیز با نتیجه ۴ بر یک مغلوب قهرمانی کشورمان شد تا برق طلا در کاروان ایران بدرخشد.

این نتیجه در حالی رقم خورد که وی پیش از این ۳ بار در مسابقات جهانی و المپیک مغلوب آلکسانیان شده بود، اما به قول خودش در بهترین زمان و مکان ممکن انتقام تمام این شکست‌ها را گرفت.

کشتی فرنگی شاگرد اول المپیک پاریس/ پسران رنگرز بر بلندای قله افتخارات

 

مدالی ارزشمند در مبارزه با بهترین‌های دنیا

امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم را باید یکی شجاع‌ترین فرنگی‌کاران تیم ملی دانست چراکه او در المپیک پاریس با شجاعت و جسارت با بهترین‌های جهان «سرشاخ» شد بدون آنکه از آن‌ها هراسی داشته باشد. میرزازاده در وزنی که ۱۶ نفر حضور داشتند بعد از اینکه در دور اول در دور نخست با نتیجه ۶ بر صفر از سد آدام کون از آمریکا گذشت به افسانه کشتی فرنگی جهان و المپیک یعنی میخایین لوپز، دارنده مدال‌های طلای المپیک و جهان از کوبا رسید. مصافی که هر چند با نتیجه ۳ بر یک به سود غول کوبایی به پایان رسید، اما میرزازاده بدون توجه به نام حریف روی تشک ظاهر شد و از پیش باخته کشتی نگرفت.

این جوان خوزستانی در ادامه مسابقات با حضور در گروه بازنده‌ها به راحتی و پیش از پایان تایم اول با نتیجه ۹ بر صفر لی از کره‌جنوبی را شکست داد و راهی دیدار رده‌بندی شد، اما دوباره به یکی دیگر از قهرمانان عنوان‌دار جهان و المپیک رسید. میرزازاده در این مرحله برای کسب مدال برنز به مصاف صباح شریعتی، کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل جمهوری آذربایجان رفت و نفر سوم المپیک توکیو رفت که با پیروزی ۴ بر صفر به مدال برنز دست یافت.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن به ۳ مدال طلا رسیده بود و در المپیک ۲۰۱۶ ریو هم دو مدال برنز کسب کرد. بدین ترتیب کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و یک مدال برنز در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هر چند با نتایج المپیک لندن فاصله بسیار اندکی داشت، اما از نظر تعداد و کمیت مدالی (۴ مدال) یک گام از المپیک لندن جلوتر بود.

 

کشتی فرنگی شاگرد اول المپیک پاریس/ پسران رنگرز بر بلندای قله افتخارات

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *