گفت‌وگو|

فرزام: برای خرید قایق باید تحریم‌ها را دور بزنیم/ هدف روئینگ درخشش در بازی‌های آسیایی ناگویاست

7:45 - 03 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۴۳۹
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
فرزام: برای خرید قایق باید تحریم‌ها را دور بزنیم/ هدف روئینگ درخشش در بازی‌های آسیایی ناگویاست
سرمربی تیم ملی روئینگ گفت: باتوجه به سختی‌های ورود قایق به ایران به دلیل تحریم‌ها باید بتوانیم شرایط را برای خرید و تحویل قایق‌ها در ایران مهیا سازیم.

افشین فرزام در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد ملی‌پوشان روئینگ ایران در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ اظهار داشت: با توجه به عملکردی که در چند سال اخیر در رشته روئینگ داشتیم بالطبع انتظارات از این رشته بالا رفته است. ما هم باید تمام تلاش‌مان را بکنیم با برنامه‌ریزی قوی‌تر و دقیق‌تر برنامه‌ها را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم تا خروجی و نتایج را به انتظارات موجود نزدیک‌تر کنیم.

وی ادامه داد: به صورت کلی اگر بخواهیم روئینگ را با رشته‌های دیگر مقایسه کنیم در درجه اول باید به این نکته اشاره کرد که رشته‌های دیگر در طول سال حداقل ۸-۹ مسابقه جهانی و بین‌المللی شرکت می‌کنند و به این ترتیب با رقبای خود در طول سال حداقل ۵-۶ بار رقابت می‌کنند و به شناخت خوبی از حریفان می‌رسند. 

قایقرانان ما برای اولین بار در رقابتی خارج از آسیا پارو می‌زنند

سرمربی تیم ملی روئینگ افزود: همین موضوعات باعث می‌شود در رقابت‌های معتبری مانند المپیک ورزشکاران رشته‌های دیگر با شناخت کاملی به رقابت بپردازند، اما قایقرانان ما که در دو رشته در المپیک پارو زدند برای اولین بار بود که در رقابتی خارج از قاره آسیا پارو می‌زنند که همین موضوع کارمان را به شدت سخت کرده بود.

وی با اشاره به برخی قوانین جدید در رقابت‌های قایقرانی المپیک پاریس گفت: در المپیک ۲۰۲۴ طبق قوانین شرایط به گونه‌ای بود که مربیان امکان هدایت قایقرانان در کنار پیست را نداشتند و همین مسئله در کنار کم تجربگی قایقرانان کشورمان باعث شد عملکرد و نتایج تحت الشعاع قرار گیرد.

هدفگذاری ما در قایق ۲ نفره پشت سر گذاشتن ژاپنی‌ها بود

فرزام در خصوص عملکرد تیم روئینگ ایران در قایق ۲ نفره تصریح کرد: برای نخستین بار بود که در قایق ۲ نفره در بخش روئینگ موفق به کسب سهمیه المپیک شده بودیم. رقابت در ماده‌های ۲ نفره به دلیل سخت بودن مراحل، کسب سهمیه بسیار دشوار است. هدفگذاری ما در قایق ۲ نفره پشت سر گذاشتن ژاپنی‌ها بود.

وی ادامه داد: همانگونه که در رقابت‌های انتخابی المپیک با فاصله نزدیک به ۳ ثانیه ژاپنی‌ها را شکست داده بودیم در بازی‌های المپیک هم دو بار با این تیم رقابت کردیم که یک بار از آن‌ها گذر کردیم و در بار دوم با اختلاف ۳۰ صدم ثانیه از ژاپن شکست خوردیم. پیش‌بینی ما این بود که با توجه به حضور ژاپن در فینال B المپیک توکیو بتوانیم به همراه این تیم به فینال B المپیک پاریس هم برسیم که متأسفانه این اتفاق برای هر دو تیم نیفتاد و ما به همراه ژاپن به فینال C رسیدیم. 

باید قایق‌های جدید را در تمرینات هم در اختیار داشته باشیم

سرمربی تیم ملی روئینگ افزود: در قایق تک نفره هم حدود یک سال است که با فاطمه مجلل کار می‌کنم و به نظرم با وجود جوانی و کم تجربگی توانست رکورد‌های خوبی را در المپیک به جای بگذارد و در فینال D با رکورد ۷:۴۷ از خط پایان عبور کرد که نتیجه قابل قبولی به حساب می‌آید. اگر برنامه‌ریزی درستی همراه با اردو‌های بین المللی برای مجلل تدارک دیده شود می‌تواند سال به سال رکوردش را بهبود بخشد و در المپیک بعدی در جایگاه مناسبی قرار گیرد. 

فرزام درباره ضعیت خرید قایق‌های جدید اظهار داشت: همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک جلساتی را در خصوص خرید قایق‌ها با کمپانی فیلیپی داشتیم تا بتوانیم با توجه به سختی‌های ورود قایق به ایران به دلیل تحریم‌ها بتوانیم شرایط را برای خرید و تحویل قایق‌ها در ایران مهیا سازیم. باید این قایق‌ها را در حین تمرینات هم در اختیار داشته باشیم تا قایقرانان ما در زمان مسابقه به شناخت خوبی از قایق و پاروهایشان رسیده باشند. 

قرعه و گروه کمترین تأثیر را در عملکرد قایقرانان دارد

سرمربی تیم ملی روئینگ در واکنش به برخی اظهارات در خصوص گروه‌های سخت قایقرانان کشورمان در بازی‌های المپیک پاریس گفت: در مورد هیت‌ها و گروه‌ها باید تاکید کنم که در هر صورت تمامی نفرات برتر دنیا در المپیک حضور دارند و نباید دل به شانس و قرعه مناسب داشت. باید با تجهیز زیرساخت‌ها و حضور در اردو‌های بین‌المللی سطح روئینگ کشورمان را بالا ببریم، زیرا قرعه و گروه کمترین تأثیر را در عملکرد قایقرانان دارد. اگر نگاهی به سن و سال قایقرانان ملی‌پوش بیندازید متوجه می‌شوید که با یک جوانگرایی گسترده مواجه بودیم و به هر حال جوانگرایی هزینه دارد، اما باید با برنامه‌ریزی درست و نگاه بلندمدت شرایط را برای پیشرفت و و مدال آوری روئینگ مهیا سازیم. 

وی درباره زمان برگزاری اردو‌های تیم ملی اظهار کرد: از چند روز آینده اردوی تیم ملی روئینگ تا حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا که اواسط مهرماه در ازبکستان برگزار خواهد شد آغاز می‌شود. هدفگذاری اصلی روئینگ درخشش در بازی‌های آسیایی ناگویای ژاپن است که امیدواریم با کار منسجم بتوانیم انتظارات را در بازی‌های آسیایی ۳ سال بعد برآورده کنیم. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *