وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: برای رسیدن به برنامه ۱۵ میلیون گردشگر زیرساخت‌ها باید اصلاح شود

17:24 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۳۵۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: برای رسیدن به برنامه ۱۵ میلیون گردشگر زیرساخت‌ها باید اصلاح شود
وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌ها نیازمند حمایت و هم‌فکری نمایندگان مجلس هستم، گفت: در تهران تنها ۶ هتل ۵ ستاره وجود دارد در حالی که در همسایگی ما در استانبول ۹۰۰ هتل و در دبی ۸۰۰ هتل ساخته شده است و این نشان می‌دهد برای رسیدن به برنامه ۱۵ میلیون گردشگر زیرساخت‌ها باید اصلاح شود.

خبرگزاری میزان - سیدرضا صالحی امیری در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه، ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: همت ها، باکری‌ها و سلیمانی‌ها خون پاکشان را نثار این سرزمین کردند تا این خاک و این سرا به تاراج نرود و ما امروز امانتدار امانتی شریف و میراث دار گوهری گران بها هستیم و میراث داری خوب یعنی اینکه بتوانیم آن را به طور شایسته به آیندگان بسپاریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر برداشتن گام‌های استوار برای اصلاح گذشته و در جای دیگر بر لزوم توجه به میراث فرهنگی تاکید کردند. گردشگری فرهنگی، دریایی، سلامت، طبیعی، روستایی، بوم گردی، دفاع مقدس بخشی از گونه‌های میراث فرهنگی است که در این سرزمین وجود دارد. همچنین ۲۹۹ رشته صنایع فعال دستی، یک ظرفیت خوب در اختیار ما قرار داده است، همین طور اقتصاد صنایع دستی از اشتغال زاترین بخش‌ها و فصل مستقل صنایع دستی و گردشگری در برنامه هفتم نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

وی تصریح کرد: می‌دانم برای اجرای برنامه‌ها نیازمند حمایت و همفکری نمایندگان مجلس هستم، ایران بزرگ بالغ بر یک میلیون اثر فرهنگی و تاریخی دارد که تعدادی از آن‌ها ثبت ملی و جهانی شده است و جز ۱۰ کشور صنایع میراث ملموس و ۲۵ کشور میراث ناملموس جهان هستیم که ظرفیت بزرگ در اختیار ما قرار داده است.

وی با بیان اینکه با تعریف ۱۰ راهبرد برنامه‌های خود را تدوین و تقدیم نمایندگان کرده ام، گفت: راهبرد اول ما راهبرد توسعه گردشگری است، توسعه گردشگری داخلی با توجه به ظرفیت‌های فراوان، اشتغال زایی کم هزینه و با تعریف سفر‌های ارزان موجب مهاجرت معکوس خواهد شد.

صالحی امیری ادامه داد: توسعه گردشگری زیارت، نقطه کانونی این بخش است، ما می‌توانیم با ۸ هزار قطب فرهنگی و زیارتی از ظرفیت گردشگری زیارت و حضور مسلمانان و شیعیان کشور‌های منطقه و سراسر دنیای اسلام استفاده کنیم و گردشگرانی را به کشور بیاوریم، اما عده‌ای می‌گویند چرا از نواقص و مشکلات می‌گویید.

وی خاطرنشان کرد: در تهران به عنوان پایتخت تنها ۱۴۰ هتل و ۶ هتل ۵ ستاره داریم، در حالی که برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر هدف گذاری کرده ایم و برای مواجهه با این الگو و چشم انداز با چالش‌های زیادی روبرو هستیم، در کشور همسایه و استانبول حدود ۹۰۰ هتل و در آن سوی خلیج فارس و در دبی حدود ۸۰۰ هتل نشان دهنده کمبود زیرساخت‌ها در پایتخت جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن در سراسر کشور است.

صالحی امیری گفت: راهبرد سوم ما جبران محدودیت حریم‌های تاریخی است، حریم‌ها آزاردهنده شده‌اند و بیش از ۹۰ درصد نمایندگان از ایجاد محدودیت در حریم‌های تاریخی ناراضی هستند، قول می‌دهیم بازنگری در ضوابط حرائم تاریخی باشیم، نمی‌شود قانونی وضع کنیم که ۹۰ درصد نمایندگان مجلس از آن ناراضی هستند به همین دلیل حتماً باید این مسئله اصلاح شود.

وی افزود: راهبرد چهارم ما تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی است، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری قدرت نرم ایران هستند، ما هم می‌توانیم اقتصادی تولید کنیم و هم می‌توانیم همواره جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی نزدیک کنیم، بزرگترین ظرفیت برای ایجاد یک باور مثبت در ذهن جهانیان از پدیده ایران هراسی دعوت آن‌ها به ایران و آگاهی و آشنایی آن‌ها به فرهنگ و تمدن ایرانی است. صنایع، میراث و گردشگری ما رویکرد اقتصادی و فرهنگی دارد، زیرا تولیدکننده قدرت نرم است.

وزیر پیشنهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: می‌دانیم کشور به دو قدرت بزرگ نیاز دارد، اولین آن قدرت سخت برای بازدارندگی دشمنان و قدرت نرم برای سرمایه اجتماعی و همراه‌سازی و اقناع افکار عمومی جهانیان. این دستگاه تولیدکننده بزرگترین قدرت نرم جمهوری اسلامی است.

صالحی امیری گفت: راهبرد پنجم حمایت از کسب و کار‌های دیجیتال و استارت‌آپ‌ها است، این حوزه در فضای استارت آپ‌ها و سیستم هوشمند به شدت در حال رشد است، باید خود را برای ورود به این حوزه آماده کنیم، تعدادی از شرکت‌های استارت‌آپ‌ها در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شدند و می‌توانند سرعت زیادی به این حوزه بدهند.

وی افزود: راهبرد ششم مردم‌سازی صیانت است، میراث فرهنگی و توسعه موزه‌ها است، افرادی اعلام کردند که با این حوزه ناآشنا هستند،‌ای کاش یک روز فرصت می‌گذاشتند تا منابع، مقالات و یادداشت‌های من در حوزه فرهنگ و تمدن ایران را مطالعه می‌کردند. ۴۳ سال عمر مدیریت اجرایی و فرهنگی، آموزش و امنیتی برای تصدی مسئولیت در این کشور کافی نیست؟ آیا داشتن تربیت بیش از دو هزار و ۳۰۰ دانشجوی فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی و ۲۲۰ پایان نامه ارشد و دکترا، آیا تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه ملی و کمیته المپیک و مرکز بررسی‌های استراتژیک و ۸ سال معاونت در مجمع برای این مسئولیت کافی نیست.

وزیر پیشنهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حوزه صیانت از میراث فرهنگی باید تجدیدنظر کنیم، وضعیت ایتالیا را مطالعه کردم، در این کشور برای رفع مشکل تأمین منابع مالی ۵ هزار تعاونی تشکیل دادند و ۵ هزار اثر فرهنگی را به صورت امانت در اختیار آن‌ها قرار دادند، بازسازی، فروش بلیت و خدماتی که در حاشیه مرکز میراث فرهنگی ارائه می‌شود را به این تعاونی‌ها سپردند، دولت برای این حوزه هزینه نمی‌کند. می‌توانیم مشابه این را در ایران تجربه کنیم.

صالحی امیری عنوان کرد: راهبرد هفتم ما اقتصاد دریامحور و توسعه گردشگری ساحلی است، کشور ما ۵ هزار کیلومتر ساحل دارد، اما از آن استفاده نشده است در حالی که دنیا از آن استفاده بسیار زیادی کرده است. یکی از برنامه‌های ما با همکاری دستگاه‌های مسئول در حوزه گردشگری ساحلی است، سواحل مکران بزرگترین ظرفیت کشور محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: راهبرد هشتم صنایع دستی و افزایش نقش آفرینی آن در اقتصاد کشور هستیم. باید موانع صادرات صنایع دستی را برداریم و بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال‌تر کنیم و باید بپذیریم صنایع دستی در ایران ظرفیت افزایش درآمد از ۳۰۰ میلیون یورو به دو میلیارد یورو را دارد.

وزیر پیشنهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بعد از ۱۰ سال در این تریبون حرف‌هایی زده شد که ۱۰ سال قبل در این تریبون مطرح و به آن‌ها پاسخ دادم. اتهاماتی مطرح شد که گفتند دروغ و فریب است که توسط ضد انقلاب ایجاد شده است. در دادگاه انقلاب حاضر شدیم و اعلام کردم اسناد خود را ارائه کنند، یک نفر از اداره کل اطلاعات خوزستان به صورت حقوقی شکایت کرده است که با من برخورد غلطی شده است، دادستان سازمان قضایی از این فرد دعوت کرد و از او سوال کرد که با وی برخورد شده است و پاسخ داد بله پس از طرح سوالات بیشتر فرد شاکی اذعان کرد او را تحریک کردند تا شکایت کند، دادستان سازمان قضایی حکم منع پیگرد صادر کرد. در سال ۱۴۰۳ از من می‌خواهند درخصوص اینکه در سال ۱۳۷۶ تبرئه شده‌ام، پاسخ دهم. نماینده حق دارد و وزیر پیشنهادی وظیفه.

صالحی امیری گفت: این تریبون متعلق به ۸۶ میلیون نفر است در جنوب اسلامی جنایتی صورت نمی‌گیرد، صحبت‌های مطرح شده همین امروز در شبکه‌های بیگانه پخش می‌شود، من در کمیسیون سند ارائه کردم و شما نیز اعلام کردید که قانع شده‌اید، چرا دوباره در پشت تریبون آن‌ها را مطرح می‌کنید، این جز تخریب وزیر پیشنهادی چه سودی دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *