راهکارهایی برای مقابله با تشدید سردرد و کمردرد در پیاده‌روی اربعین

17:12 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۳۵۳
راهکارهایی برای مقابله با تشدید سردرد و کمردرد در پیاده‌روی اربعین
متخصصان داوطلب جمعیت هلال‌ احمر در درمانگاه‌های عراق، هر روز به تعدادی زیادی از زائران خدمات درمانی ارائه می‌دهند؛ آن‌ها توصیه‌های جامعی برای افراد مبتلا به کمردرد و سردرد دارند.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ یکی از موارد شایع در پیاده‌روی اربعین بروز و یا تشدید سردرد به ویژه در کسانی که سردرد‌های میگرنی دارند است؛ الهام دیرنده، متخصص مغز و اعصاب مستقر در مسجد کوفه توصیه‎‌های جامعی برای زائران دارد:

در سفر اربعین مراجعه‎‌کنندگان بسیاری، از سردرد شکایت دارند. به مدت طولانی قرار گرفتن در نور آفتاب، بر تشدید سردرد و سردرد‌های میگرنی و عصبی تاثیر محسوسی خواهد گذاشت. به علاوه، کم آبی سردرد را تشدید می‌کند، بنابراین به بیماران توصیه می‌شود در ساعات عصر و شب پیاده روی کنند تا کمتر زیر نور شدید آفتاب باشند. علاوه بر آفتاب و گرما، سر و صدا نیز باعث تشدید سردرد‌های میگرنی می‌شود.

توصیه می‌شود که افراد مبتلا به سردرد، در روز حداقل ۱۰ لیوان آب بیاشامند.

یکی دیگر از مراجعات شایع در پیاده‎روی اربعین، افرادی هستند که سابقه درد‌های کمری و زانو دارند، به ویژه افرادی که سابقه بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاع دارند و در حین پیاده‎روی، بیماری و درد آن‌ها تشدید شده است.

این دسته از افراد در صورت ابتلا به کمر درد در طول مسیر، باید ۲۴ ساعت بدون حرکت استراحت کنند و دارو‌هایی را که پزشک تجویز کرده است، مصرف کنند. به صورت کلی بعد از هر یک ساعت پیاده‌روی، توصیه می‌شود، زائران استراحت کنند تا کمر درد نگیرند و اگر از عصا استفاده می‌کنند برای جلوگیری از افزایش فشار به یک قسمت کمر و ستون فقرات بهتر است که هر ۱۵ دقیقه یک بار، عصا را جابه جا کنند و آن را در دست دیگر خود نگه دارند.

استفاده از کوله پشتی مناسب

به همه زائرین مراسم پیاده‌روی اربعین، به ویژه افراد مبتلا به درد‌های کمری توصیه می‌شود که از کوله پشتی سبک استفاده کنند، حداقل وسایل ضروری را حمل کنند و از حمل یک طرفه کوله خودداری و بند‌های کوله‌پشتی را به صورت دو طرفه حمل کنند. همچنین بند‌های پهن و استاندار در کوله‌پشتی بسیار مهم است. کوله پشتی را طولانی حمل نکنند و استراحت هم داشته باشند.

افرادی مبتلا به بیماری‌های کمر و زانو بهتر است که یک ماه پیش از شروع مراسم اربعین تحت نظر متخصص باشند.

متخصص مغز و اعصاب به بیماران مبتلا به کمر درد‌های مزمن؛ بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاع به ویژه اگر سالمند هستند توصیه می‌کند که در صورت اصرار به حضور در پیاده روی اربعین باید از یک یا دو ماه قبل از شروع مراسم، با فیزیوتراپی درد‌های خود را تسکین دهند، روش‌های جدیدی در فیزیوتراپی وجود دارد که تا حد زیادی می‌تواند درد‌ها را کاهش دهد. حتما دوره فیزیوتراپی و دارو‌های مسکن را کامل کنند و با درمان دارویی سفر را آغاز کنند.

افراد باید مراقب سالمندان و افراد با اختلال حواس باشند چراکه ممکن است، برخی از سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر باشند این بیماری طیف وسیعی دارد و می‌تواند در مراحل اولیه یا شدید آن باشد. به طور کلی همراهان حین سفر در جریان بیماری سالمندان قرار داشته باشند و حواسشان به سالمندانی که اختلال شناختی نسبت به محیط اطراف یا اختلال حواس دارند باشد. سالمندانی که آلزایمر آن‌ها در مراحل پیشرفته تری قرار دارد، به مراقبت بیشتری نیاز دارند؛ چرا که ممکن است مسیر‌ها را گم و جای وسایل خود را فراموش کنند؛ بنابراین مدیران کاروان یا افراد اطراف ضمن آگاهی از این مساله باید توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند و اگر پزشک مغز و اعصاب درمان دارویی برای آن‌ها شروع کرده است، حتما باید دارو‌های تجویزی آن‌ها به موقع مصرف شود.

در حین پیاده روی، نوشیدن آب مهم است، کم آبی می‌تواند اختلال شناختی را تشدید کند، ضمن اینکه بهتر است، زائران، عصر و شب را برای پیاده روی انتخاب کنند.

نکته مهم دیگر مراقبت از لحاظ ابتلا به عفونت است، کسانی که آلزایمر یا اختلال شناختی دارند، باید توجه کنند که ابتلا به یک عفونت ادراری ساده می‌تواند علائم اختلال شناختی را تشدید کند؛ بنابراین، لازم است که همراهان و روسای کاروان‌ها، از لحاظ تغییر دمای محیط و مصرف مواد غذایی توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند تا دچار عفونت نشوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اربعین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *