مرگ حق است حتی اگر سامورایی باشی/ آلن دلون از زاویه‌ای دیگر

16:06 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۳۲۷
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
مرگ حق است حتی اگر سامورایی باشی/ آلن دلون از زاویه‌ای دیگر
در سینمایی که آلن دلون در آن جوان اول بود، نباید به دنبال تکنیک و قواعد پیچیده سینمایی گشت، او بازیگر آثار برگمن، لینچ، کوبریک و دیگر فیلمسازان هنری جهان نیست او جوان اول است حتی در اوج کهنسالی.

خبرگزاری میزان – نقل است که در ایالت تگزاس آمریکا مردی که پزشک او را از کشیدن سیگار اکیدا منع کرده بود، به کیفیتی که حتی همنشینی با اهل دخان او را به ورطه نابودی می‌کشید؛ پس از ۳سال پرهیز، سیگار کشید و مرد! وقتی چند و چون ماجرا را از همسر وی پرسیدند، پاسخ داد: آلن دلون در فیلم سامورایی به اندازه‌ای جذاب سیگار کشید که مرد هوس سیگار کرد و به سراغش رفت. صحت و سقم این حکایت بماند، اما هر چه هست صحه گذاشتن روی کاریزمای عجیب این هنرمند شهیر است.

مرگ حق است حتی اگر سامورایی باشی/آلن دلون از منظری دیگر

مرد جذاب چشم روشن فرانسوی اصولی را در سینما از میان برداشت چرا که بیش از نیمی از آثار سینمایی او در نقش بدمن ظاهر شده و اساسا در آن فیلم‌ها این بدمن است که قهرمان اثر است، چیزی که تا پیش از این هرگز شاهد آن نبودیم. وقتی سینما به فیلم نوآر می‌رسد آلن دلون اوج می‌گیرد.
م
مطبوعات جهان در سوگ سامورایی پس از اعلام رسمی فوت آلن دلون سالن‌های سینمای پاریس نمایش ویژه روز یکشنبه خود را به فیلم «پلنگ» اختصاص دادند و برخی از روزنامه‌های جهان صفحه اول خود را با پرتره‌های مختلفی از این هنرمند بستند.
فیگارو تیتر زد: «آخرین سامورایی» که به یکی از معروف‌ترین نقش‌های آلن دلون، به عنوان قاتل مرموز فیلم مهیج ژان پیر ملویل در سال ۱۹۶۷ اشاره دارد. روزنامه «لوپاریزین» دلون را «افسانه سینما» نامید. لیبراسیون نوشت: «یکی از چهره‌های برجسته سینما، نماد مردانگی در سایه، بازیگری با کاریزمای دیوانه کننده». نیویورک تایمز، واشینگتن پست و نیویورک پست همگی درگذشت او را تیتر کردند. واشینگتن پست، نوشت: «مرد خشن سینمای بین‌المللی با چهره‌ای فرشته‌وش». واکنش هالیوود ریپورتراین چنین بود: «ستاره فریبنده سینمای اروپا». اشپیگل آلمان: «جیمز دین اروپا»، دویچه سایتونگ نیز نوشت: «هاله فرشته زیبای مرگ از او یک افسانه ساخت». روزنامه کوریره دلاسرا ایتالیایی نیز نوشت: «هیچ وقت بازیگر دیگری مانند دلون، منحصر به فرد و جاودانه وجود نخواهد داشت». گاردین در انگلیس نقل قولی از امانوئل مکرون زد: «او با چهره فراموش‌نشدنی خود زندگی ما را زیر و رو کرد. او یک یادمان تاریخی فرانسه است». پیتر بردشاو، منتقد نوشت: «آلن دلون مسحورکننده و زیبا، یکی از مرموزترین ستاره‌های سینما بود» و...

هاراگیری سامورایی
از واکنش رسانه‌های جهان که بگذریم، اتفاق عجیبی است که به نظر می‌رسد هیچ برنامه رسمی برای برگزاری ادای احترام ملی در نظر گرفته نشده است. چرا که این خواست خود آلن دلون بود:
بازیگر فیلم زورو سه سال پیش تصمیم گرفت تا در آینده نزدیک با اتانازی یا مرگ خودخواسته به زندگی خود پایان دهد. این بازیگر سرشناس فرانسوی در این باره گفت بود: وضعیت جسمانیش روز به روز بدتر شده و دیگر به او اجازه نمی‌دهد مثل قبل به بازیگری بپردازد.
آلن دلون در سالیان پیش دوبار سکته کرد و از آن زمان تاکنون در بستر بیماری افتاده بود. وی سال‌های آخر عمر خود را در کشور سوییس گذراند که اتانازی در آن مجاز است. اما به درخواست طرفداران خانواده‌اش از این امر منصرف شد.

آرزوی عجیب سامورایی
اما اینکه چرا برای این ستاره محبوب سینما مراسمی برگزار نخواهد شد، دلیلش خواست صریح و بی‌پرده خود اوست.
آلن دلون به طور مشخص گفته بود که می‌خواهد پس از مرگش در منزل شخصی‌اش در خیابان دوشی واقع در مرکز فرانسه، جایی که درگذشت، دفن شود.
این در حالی است که کریستف هورو بخشدار لوآر، به خبرگزاری فرانسه گفت که او قبلاً با مقامات محلی در این باره صحبت کرده و فرمانداری هم موافقت خود را با این امر اعلام کرده بود.
سه بازمانده این ستاره سینما که فرزندان او هستند یعنی؛ آنتونی، انوشکا و آلن فابین که ماه‌ها بر سر معالجه پزشکی او با هم مشاجره داشتند، یکشنبه گذشته هنگامی که مرگ پدرشان را اعلام کردند، برای نخستین بار با صدای واحدی گفتند که قصد دارند مراسم تشییع جنازه نماد سینمای فرانسه را مدیریت کنند و تصمیم بگیرند که آیا آن را در حد خانوادگی برگزار کنند یا به دنیای سینما گسترش دهند.

صدای سامورایی
صدا پیشه صاحب نام کشورمان خسرو خسروشاهی که همواره صدای او را به جای آلن دلون می‌شنیدیم، درباره دوبله فیلم‌های آلن دلون در یکی از برنامه‌های تلوزیونی گفت: که من به جای او در بیش از ۴۰ فیلم صحبت کردم. خسروشاهی به نقل از یک هنرمند دیگر، گفت که آلن دلون بیان کرده: بهترین دوبلور آثار من در دنیا، یک دوبلور ایرانی من بوده است.

و بالاخره جنوب پاریس؛ آرامگاه ابدی

«آلن دلون»، ستاره افسانه‌ای سینمای فرانسه، بنا به خواسته‌اش در ملک شخصی خود واقع در جنوب پاریس به خاک سپرده می‌شود.



انتهای پیام/



ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
0
عالی بود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *