گفت‌وگو|

خانواده محور فعالیت‌های کانون مساجد است

9:27 - 31 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۳۰۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خانواده محور فعالیت‌های کانون مساجد است
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، فعالیت‌ها و برنامه‌های این کانون‌های را متمرکز بر محور خانواده و ارتقای همزیستی مومنانه دانست و سامانه «بچه‌های مسجد» را عاملی در جهت توسعه فرهنگ خواند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین کمال خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با میزان ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد بیان کرد: وقتی در سال ۱۳۴۸ شمسی صهیونیست‌ها اقدام به آتش‌زدن مسجدالاقصی کردند، تصور این را نداشتند که کارکرد مسجد فراتر از ساختمان و بنای آن است و این مسجد با آتش‌زدن از بین‌ نمی‌رود، بنابراین این روز به‌درستی روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

وی با اشاره به کارکرد اجتماعی مساجد، بیان کرد: مساجد برای بخش‌های مختلف جامعه از خانواده گرفته تا اجتماعات بزرگ‌تر برنامه دارند. برای‌نمونه، اگر مساجد رسالت واقعی خود را در محلات ایفا کنند و به‌احیای کارکرد‌های اساسی مسجد همت بگمارند، این پیوند خانواده‌ها با مکان قدسی مسجد به سبک زندگی مردم صبغه الهی می‌دهد و در تعاملات روزمره شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و رشد روحیه مسئولیت‌پذیری و انجام وظایف در بین اهالی محلات خواهیم بود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه یکی از نتایج حضور خانواده‌ها در مسجد، شناخت حقوق فردی و اجتماعی آن‌ها است افزود: ماهیت مساجد و اقامه جماعات در آن به‌گونه‌ای است که روحیه حق‌پذیری و عدالت را در افراد تقویت می‌کند که ضامن اجرای تمامی وظایف فردی و اجتماعی در جامعه است. درواقع هم‌زیستی مؤمنانه خانواده با مسجد و کانون‌های فرهنگی و هنری زمینه‌ساز و احیاگر کارکرد‌های اجتماعی محسوب می‌شود و درنتیجه ظلم در تمامی مراتبش در خانواده مسجدی و به‌تبع آن در جامعه و حکومت اسلامی کاهش پیدا می‌کند.

خانواده محور فعالیت‌های کانون مساجد است

وی با اشاره به بهره‌مندی مساجد از فناوری‌های روز، اظهار‌کرد: ما در ستاد کانون مساجد کشور در صدد هستیم تا  زمینه دسترسی همه افراد به تسهیلات مسجدی اعم از آموزش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در قالب یک شبکه مسنجم، تحت‌عنوان «سامانه بچه‌های مسجد» فراهم کنیم و علاوه‌ بر آن سعی شده است با راه‌اندازی «مرکز تماس مساجد» امکان برقراری ارتباط دو سویه مردم و نهاد‌های خدمتگزار مساجد فراهم شود. برای‌ مثال خیلی از افراد مطالبات خود درزمینه امکانات مادی و معنوی مساجد و طرح ایده‌های جدید را از طریق این مرکز به ستاد اطلاع داده و این مرکز تمامی مراحل ثبت، ارجاع و پیگیری را از طریق یک سامانه هوشمند انجام می‌دهد.

ترویج همزیستی مومنانه

خداداده درباره فعالیت‌های خانواده‌محورستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تاکید کرد: خانواده‌محورکردن فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با هدف گره‌گشایی از مشکلات اهالی محلات و ارتقای همزیستی مومنانه از راهبرد‌های کانون‌های مساجد محسوب می‌شود.

خانواده محور فعالیت‌های کانون مساجد است



رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: جایگاه و اهمیت بانوان به‌عنوان مهم‌ترین قشر اثرگذار در تعالی خانواده، جوانی جمعیت و تحکیم خانواده همواره مورد تاکید است. تأسیس ۱۵۰۰ کانون تخصصی خواهران، برگزاری کنگره ملی فعالان و مدیران کانون‌های خواهران در تالار وحدت و همایش ملی خانواده و جوانی جمعیت از جمله برنامه‌های ستاد در این راستا بوده است.

وی در پاسخ به اینکه مساجد چه نقشی در روند بهبود معیشت و رفع مشکلات اقتصادی دارند، عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های فرهنگی هنری، کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی، اجرای مسابقات کتابخوانی در کنار ایجاد صندوق قرض‌الحسنه و اعطای وام به افراد نیازمند در مساجد از جمله برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور بوده است.

خانواده محور فعالیت‌های کانون مساجد است

خانواده محور فعالیت‌های کانون مساجد است

خانواده محور فعالیت‌های کانون مساجد است


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *