تاثیر دادگاه صلح در کاهش پرونده‌های خانوادگی و کیفری

14:04 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۲۸۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تاثیر دادگاه صلح در کاهش پرونده‌های خانوادگی و کیفری
سخنگوی قوه قضاییه، در رابطه با دادگاه‌های صلح در کاهش پرونده‌های خانوادگی و کیفری توضیحاتی ارائه داد.

خبرگزاری میزان - سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری (۳۰ مرداد) با اصحاب رسانه، درباره دادگاه‌های صلح و تاثیر آن‌ها در کاهش پرونده‌های خانوادگی و کیفری توضیحاتی ارائه داد.

تاثیر دادگاه صلح در کاهش پرونده‌های خانوادگی و کیفری

دادگاه‌های صلح با رعایت دو شرط می‌توانند انجام وظیفه کنند.

طبق شرط اول، مبلغ خواسته‌ای که در این دادگاه‌ها قابل رسیدگی است تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است و بیشتر از آن امکان پذیر نیست.

طبق شرط دوم، در صورتی که طرح دعوای مستقلی از نظر خانوادگی در دادگاه صلح صورت گیرد قابل رسیدگی است؛ یعنی اگر زوجه‌ای دعوای مطالبه مهریه و همزمان دعوای طلاق را داشته باشد دادگاه خانواده سابق باید اقدام کند دادگاه صلح وارد نمی‌شود.

اگر دادگاه صلح ورود پیدا کند باید بر اساس قانون حمایت از خانواده رسیدگی‌ها را انجام دهد.

نِصابی که در بحث دعاوی جهیزیه، مهریه و نفقه وجود دارد، چون تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است و در صلاحیت دادگاه صلح قرار گرفته است احتمال داده می‌شود که این نصاب صلاحیتی بتواند موجبات تسریع در رسیدگی‌ها را فراهم کند.

- دادگاه‌های صلح در عرض دادگاه کیفری ۱ و ۲ به عنوان مرجع بدوی صلاحیت رسیدگی دارند

پرونده‌های کیفری دادگاه‌های صلح در عرض دادگاه‌های کیفری ۱ و ۲ به عنوان مرجع بدوی در نظر گرفته شده است که صلاحیت رسیدگی دارند برخی از صلاحیت‌های کیفری دادگاه‌های کیفری ۲ نیز به دادگاه‌های صلح منتقل شده است و به دلیل اینکه رسیدگی بدون کیفرخواست در دادگاه‌های صلح صورت می‌گیرد می‌تواند سبب تسریع در رسیدگی‌ها شود و کاهش اطاله دادرسی را از این منظر فراهم کند و موجبات رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *