گفت‌وگو|

بزیک: فوتبال ما پشتوانه ندارد و تا سال‌ها درجا خواهد زد/ استقلال و پرسپولیس در آسیا نتیجه نمی‌گیرند

0:45 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۱۴۸
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
بزیک: فوتبال ما پشتوانه ندارد و تا سال‌ها درجا خواهد زد/ استقلال و پرسپولیس در آسیا نتیجه نمی‌گیرند
پیشکسوت باشگاه پرسپولیس تهران گفت: فوتبال ما پشتوانه ندارد و تا سال‌های‌ سال درجا خواهد زد و با وجود کشورهایی همچون عربستان ما نباید توقع قهرمانی در لیگ نخبگان آسیا را داشته باشیم.

ادموند بزیک در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه در هفته نخست لیگ برتر نمی‌توان تحلیل جامعی انجام داد، اظهار داشت: در هفته اول هنوز تیم‌ها به آن شرایط آرمانی و ایده‌آل مسابقات نرسیده‌اند و بیش‌تر خودشان را محک زدند. برخی از تیم‌ها شاکله اصلی خودشان را حفظ کرده‌اند و عملکرد خوبی داشتند، اما در پرسپولیس، در کادرفنی و بازیکنان تغییرات عمده‌ای داشته‌ایم. در کل عملکرد پرسپولیس در بازی اول با توجه به مشکلات ورزشگاه و حضور در یک ورزشگاه دیگر طبیعی بود.

خیلی زود است بخواهیم پرسپولیس را تحلیل کنیم

وی افزود: هر کسی در رابطه با بازی اول پرسپولیس نظراتی دارد؛ برخی مثبت فکر کرده‌اند و خیلی‌ها نیز نگران شده‌اند، اما من خودم را جای سرمربی می‌گذارم و با توجه به جدایی بازیکنان و عملکرد نقل‌وانتقالاتی باشگاه به او حق می‌دهم. ممکن است بزرگان و پیشکسوتان پرسپولیس نظرات متفاوتی داشته باشند، اما در مجموع به نظر من خیلی زود است که بخواهیم پرسپولیس را فقط با بازی اولش در لیگ برتر ارزیابی نهایی کنیم.

امکانات ما با هیچکدام از باشگاه‌های عربی یکی نیست

پیشکسوت پرسپولیس تصریح کرد: باید امکانات در اختیار باشگاه و بازیکنان قرار دهیم. آیا امکانات ما با النصر یکی است؟ یا ما رونالدو و فلان بازیکن مطرح را جذب کرده‌ایم؟ من نمی‌دانم این سطح توقع از کجا می‌آید، اما وقتی فوتبال ما در ساده‌ترین مسائلش هر سال مشکل دارد و یک ورزشگاه و VAR نمی‌توانیم فراهم کنیم نباید انتظاری از آن داشته باشیم. قطعاً پرسپولیس و استقلال با این وضعیت در لیگ نخبگان به جایگاه خوبی نمی‌رسند و باید این حقیقت را به راحتی قبول کنیم و رویابافی الکی نکنیم.

از فوتبالی که رو به افول است نباید انتظار و توقع بی‌جا داشت

وی در ادامه گفت: از تماشاگر بگیرید تا خبرنگار که باعث بزرگ‌نمایی بیش از حد برخی بازیکنان می‌شوند یا حتی مدیران‌عامل؛ این‌ها باعث می‌شود در ناخودآگاه تماشاگران انتظارات بالا برود، اما باور کنید سطح فوتبال ما در آن حد و اندازه‌ای که صحبت می‌کنند نیست و ما اصلاً حرفه‌ای نیستیم که بخواهیم خود را با سایر کشورهای مدعی و تیم‌های متمول مقایسه کنیم. نظر نهایی من این است که نباید انتظار و توقع بی‌جا از این فوتبال داشت که روزبه‌روز رو به افول است. فوتبال ما در همین حد است!

توهم می‌زدند انگلیس را می‌بریم

بزیک در ادامه اشاره کرد: چرا ما فکر می‌کنیم باید به جام جهانی برویم و انگلیس را ببریم؟ فوتبال ما سطحش آن‌قدر بالا نیست که از این توهمات داشته باشیم. کشور یونان یک بار اتفاقی در جام ملت‌های اروپا قهرمان شد و باشگاه‌های ما نیز در سال‌های خیلی دور قهرمان شدند و دیگر نباید منتظر اتفاق یا معجزه در فوتبال مدرن امروزی باشیم. فوتبال ما پشتوانه ندارد و تا سال‌های‌سال درجا خواهد زد و از آن‌طرف کشور عربستان چنین امکانات سطح بالا و بازیکنان تراز جهانی وارد فوتبالش کرده است. چرا فکر می‌کنیم با وجود کشورهایی همچون عربستان که هزینه‌های فضایی می‌کنند و بهترین امکانات برای باشگاه‌هایشان فراهم است، ما قهرمان لیگ نخبگان می‌شویم یا حتی روی کاغذ شانس داریم؟

متأسفانه مدیران عامل بیشتر دنبال ابقاء جایگاه خودشان هستند

وی با اشاره به اینکه مشکل فوتبال ما تقصیر یک یا چند ارگان و یک یا چند نفر نیست بلکه انبوهی از مشکلات زنجیره‌وار است، مطرح کرد: تا زمانی که همه دست به دست هم ندهند این مسائل حل نمی‌شود. تیم‌های پایه ما در چه وضعیتی قرار دارند؟ چه نتاجی می‌گیرند؟ هر بار هم که نتیجه گرفته‌اند به کجا رسیده‌اند؟ آیا اسمی از یک بازیکن آن‌ها باقی مانده است؟ ما برنامه بلندمدت نداریم چون حوصله نداریم! مدیران هم نمی‌توانند دنبال برنامه بلندمدت باشند چون در وهله اول باید به دنبال راضی کردن هواداران به هر قیمتی باشند و در وهله دوم به دنبال ابقاء خودشان باشند چون هر لحظه ممکن است اخراج شوند.

پیشکسوت فوتبال ایران اظهار داشت: ثبات مدیریتی در فوتبال ما وجود ندارد و علاوه بر آن مدیران شایسته‌ای در رأس هدایت تیم‌هایمان به آن شکل نداریم. همین شده که تمام برنامه‌های ما کوتاه مدت است و در اکثر رشته‌های ورزشی مثل بسکتبال و والیبال، مقطعی و در یک دوره خاص نتیجه می‌گیریم و به اصل واقعی خود برمی‌گردیم چون برنامه‌ای برای ادامه آن نداریم. فوتبالمان هم همین است و یک دوره خوب دارد و چند دوره بد!

منفعت‌طلبان به ما می‌گویند انتقاد نکنید

بزیک با اظهار گلایه کرد نسبت به اتفاقات فوتبال کشور گفت: می‌گویند انتقاد نکنید! متأسفانه در کار گروهی نیز ضعیف هستیم و هرکس به دنبال منافع خودش است و اگر با یک مربی خوب باشد چشم به روی واقعیت می‌بندد و در رسانه‌ها انتقاد نمی‌کند. نسل طلایی در فوتبال، بسکتبال، والیبال و دیگر رشته‌ها با مربی خبره و کاردان شکل گرفته، اما ما برای مربیانمان چه کار کرده‌ایم به جز اینکه به درآمدزایی از طریق آموزش آن‌ها فکر کنیم؟ چند هزار مربی A در فوتبال داریم؟ اصلاً نمی‌دانیم کجا کار می‌کنند! یا چه تلاشی در راستای ارتقاء سطح دانش و علم روز آن‌ها کرده‌ایم؟ فقط به دنبال درآمدزایی از طریق هزینه‌های پرداختی کلاس‌ها بوده‌اند. این‌ها را گفتم تا ثابت کنم هیچ چیز در فوتبال ما طبیعی نیست که انتظار و توقعات آن‌چنانی داشته باشیم.

فوتبال ایران نتیجه‌گرا و بدون هیجان و جذابیت شده

وی ادامه داد: پرسپولیس شاید هفته به هفته بهتر شود و باید به این تیم وقت بدهیم. من نه هوادار گاریدو هستم نه مخالف و منتقد او! من اعتقاد دارم باید به این سرمربی اسپانیایی زمان بدهیم تا تفکرات خودش را پیاده کند و نباید در همین هفته اول او را بکوبیم. باید صبر کنیم حداقل یک نیم‌فصل بگذرد. بارسلونا هم برای نتیجه گرفتن و ساختن یک نسل طلایی دیگر، چند سال است که جام نمی‌گیرد و صبر می‌کند. فلسفه تیمی آن‌ها همین است.

بزیک در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه چند فصل است که بازی‌های خوب و جذاب در فوتبال ما کم‌تر شده است و بازی‌های لیگ برتر کم‌گل است. آمار می‌گوید بیشترین نتیجه تکراری میان تیم‌ها، نتیجه صفر-صفر بوده است و زمانی که ما نمی‌توانیم حداقل یک فوتبال خوب ببینیم نباید انتظار و توقع بی‌جا داشته باشیم. فوتبال ما فقط به سمت نتیجه‌گرایی رفته که این موضوع ضربات جبران ناپذیری به لیگ برتر و حتی تیم ملی وارد کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *