یوسفی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای مسکن، سازوکار تأمین منبع مالی مشخصی ندارد

22:15 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۱۳۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای مسکن، سازوکار تأمین منبع مالی مشخصی ندارد
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در برنامه‌ای که ارایه کرده در خصوص بافت فرسوده و وام مسکن برنامه داده‌اند، اما اینکه منبع آن از کجا تامین شود را تعیین نکرده اند. در طرح جهش تامین مسکن هم که در برنامه به آن اشاره شده فقط اعلام کرده‌اند که وام مسکن داده می‌شود در صورتی که بانک‌ها اعلام کرده‌اند که امکان پرداخت وام ندارند.

خبرگزاری میزان – مجتبی یوسفی در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: ما امروز بنا است برای وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که ۳۰ درصد GDP کشور در اختیار آن است و با تصمیم ما برای ۶ و نیم میلیون خانوار مستاجری وزیر تعیین می‌کنیم که منتظر هستند ببینند مجلس در حوزه قانون گذاری و وزیر راه و شهرسازی در حوزه اجرا چه تصمیم برای آنان می‌گیرد.

وی افزود: در شرایطی که وزیر پیشنهادی اقتصاد تلویحا می‌گوید که نمی‌تواند وام مسکن بدهد، ما باید برای آن بازنشسته، رزمنده و جانباز معسری که در تهیه مسکن خود مانده‌اند فکری کنیم و در این مسیر باید آن راهی را برویم که دنیا رفته است. بنده با اینکه زمین‌های کشاورزی رتبه یک و دو که به امنیت غذایی این کشور گره خورده را برای ساخت‌و‌ساز اختصاص دهیم. اما ایران مقتدر اسلامی ۱۶۶ میلیون هکتار اراضی دارد که حدود ۱۷ میلیون آن اراضی کشاورزی است. ما در یک میلیون هکتار آن زندگی می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: با این انتصاب از ۱۶۶ میلیون هکتار اشاره شده با احتساب زمین‌های کشاورزی و شهر‌ها و روستا‌های کشور فقط در ۲۰ میلیون هکتار زندگی می‌کنیم. ما نمی‌گوییم زمین‌های کشاورزی را برای ساخت‌و‌ساز استفاده کنید، اما فردا باید جوابی برای آن روستایی که در شهر برای آن کار و خانه درست نکردیم و سر زمین روستایی خود مانده است و اجازه نمی‌دهیم یک هکتار زمین غیرقابل کشت را به ملک خود اضافه کند هم داشته باشیم.

یوسفی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت کشور بانوان این سرزمین هستند و در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و المپیک افتخار آفریدند، تصریح کرد: ما به حضور زنان در جامعه، در پست‌های مدیریتی و وزارتخانه‌ها افتخار می‌کنیم و بحث ما در ارزیابی وزیران پیشنهادی اساسا بحث جنسیت نیست، بلکه کارآمدی ایشان است. بنده مفتخرم که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی جزو مدیران باتجربه و پاک‌دست وزارت راه و شهرسازی است، اما از ۲۵ معاونت و سازمان این وزارتخانه خانم صادق تنها یک معاونت یعنی تنها یک بیست و پنجم آن را مدیریت کرده است.

وی افزود: در زمان سه ساله دولت شهید رییسی ۵۸ هزار هکتار اراضی به وسعت سرزمینی ما افزوده شد، اما از این میزان تنها ۱۸ هزار هکتار در دو سال مدیریت خانم صادق در دولت آقای رییسی بود و ۴۰ هزار هکتار آن در یک سال مدیریت او اتفاق افتاده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس دوازدهم با اشاره به مسئولیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در شهرداری تهران و برنامه‌های وی در خصوص تراکم جمعیت در هکتار گفت: در دنیا فقط شهر دهلی‌نو ۲۰۰ نفر به بالا در هکتار تراکم جمعیتی دارد. در تهران این عدد ۱۵۰ است و در بافت فرسوده تهران این عدد ۵۰۰ نفر در هکتار است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در برنامه‌ای که ارایه کرده در خصوص بافت فرسوده و وام مسکن برنامه داده‌اند، اما اینکه منبع آن از کجا تامین شود را تعیین نکرده‌اند. در طرح جهش تامین مسکن هم که در برنامه به آن اشاره شده فقط اعلام کرده‌اند که وام مسکن داده می‌شود در صورتی که بانک‌ها اعلام کرده‌اند که امکان پرداخت وام ندارند.

یوسفی گفت: در حوزه راه ما تکالیفی برای وزیر راه و شهرسازی مشخص کرده ایم، در حال حاضر راه‌های اصلی و فرعی کشور حدود ۲۳۰ هزار کیلومتر است و فقط ۳۰ هزار کیلومتر آن راه‌های شریانی است. امروز اگر بخواهیم این‌ها را نگهداریم به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منبع مالی احتیاج داریم در حالی که تمام پولی که در سال گذشته با کمک مجلس به وزیر راه و شهرسازی داده شد، ۲۰ هزار میلیارد تومان بود. بنده از وزیر پیشنهادی نمی‌خواهم که شق‌القمر کند، اما به ما بگوید که منابع این‌ها از کجا می‌آید.

وی افزود: به ما پاسخ می‌دهند قرار است از تهاتر نفت این منابع تامین شود، در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام تهاتر نفت را از بودجه حذف کرد. بفرمایید راه چیست؟ اینکه ما در حال حاضر ۲۰ هزار تلفات جاده و ۴۷۸ نقطه حادثه خیز در کشور داریم و ۱۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد را چگونه می‌توان سروسامان داد.

این نماینده مردم در مجلس دواز دهم با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حوزه ریلی و صنعت هوایی هم آن‌ها را غیرقابل اجرا یا پرهزینه برآورد کرد و گفت: همانگونه که در ابتدا هم عرض کردم مخالفت بنده در این جایگاه در مخالفت با جنسیت نیست بلکه کارآمدی است.

یوسفی در پایان تصریح کرد: کارآمدی حلقه مفقوده ما در رای دادن به وزرای پیشنهادی است که بعدا موجب گرفتاری مردم می‌شود.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *