ابتلای بیش از ۱۸ هزار نفر به آبله میمون در آفریقا

15:41 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۶۶۷
ابتلای بیش از ۱۸ هزار نفر به آبله میمون در آفریقا
آمار جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر در آفریقا به آبله میمون مبتلا شده‌اند.

خبرگزاری میزان - آژانس بهداشت اتحادیه آفریقا گزارش داد که از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) ۱۸ هزار و ۷۳۷ مورد مشکوک یا تایید شده آبله میمون (ام‌پاکس) در آفریقا گزارش شده است.

از این میزان حدود هزار و ۲۰۰ مورد تنها در یک هفته روی داده است.

این رقم مربوط به سه گونه از این ویروس است که یکی از آن‌ها (زیرسویه یک‌بی) کشنده‌تر و قابل انتقال‌تر است و سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا هفته گذشته یک وضعیت اضطراری بهداشتی بین‌المللی را درباره آن اعلام کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا (CDC) در بیانیه‌ای اعلام کرد تا به امروز، ۳ هزار و ۱۰۱ مورد تایید شده و ۱۵ هزار و ۶۳۶ مورد مشکوک از ۱۲ کشور عضو اتحادیه آفریقا گزارش شده که این موارد منجر به مرگ ۵۴۱ نفر شده است.

این آمار، نرخ مرگ‎ومیر ۲.۸۹ درصد را در میان مبتلایان به آبله میمون نشان می‌دهد.

آبله میمون از کنگو تا بروندی

کشوری که در این زمینه به‌شدت آسیب دیده، کنگو است که در آن سویه جدید یک‌بی برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) شناسایی شد.

کنگو طی یک هفته هزار و ۵ مورد ابتلا به آبله میمون  (۲۲۲ مورد تایید شده، ۷۸۳ مورد مشکوک) و ۲۴ مورد مرگ را طی یک هفته گزارش کرده است.

همه ۲۶ استان کنگو که حدود ۱۰۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند.

بوروندی (کشور همسایه کنگو) ۱۷۳ مورد شامل ۳۹ مورد تایید شده و ۱۳۴ مورد مشکوک، ابتلا به آبله میمون را گزارش کرده است که نشان‌دهنده افزایش ۷۵ درصدی ابتلا طی یک هفته است.

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا، از ابتدای سال ۲۰۲۴، موارد بیشتری از ابتلا به آبله میمون نسبت به سال ۲۰۲۳ گزارش شده که طی آن ۱۴ هزار و ۳۸۳ مورد ابتلا به این بیماری مشاهده شده بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *